J jeric.cire skrev:
Vad hade du tyckt känns skäligt, om du hade varit i samma sits?
En rimlig nivå på materialpåslag verkar vara 20% på inköpspris enligt min erfarenhet. Vill du vara på den säkra sidan så lägg på 30-50% på billigaste priset du hittar för identisk produkt så bör du vara på den säkra sidan.
 
  • Gilla
  • Haha
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Hur ser resten av deras jobb ut? På bilderna ser det inte superproffsigt ut.

Materialpriserna är lite höga, men "normalt" höga tycker jag. Tidsåtgången låter väl rimlig om slutresultatet blev fint och bra, men blev det det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J
Blir folk som du aldrig trötta på det här med att komma i efterhand och lipa? Han äger materialet tills dess att du betalar det så låt honom återställa det så letar du upp en annan rörmokare som ger dig nettopriser på material och använder stoppuret vid din ytterdörr :) Otroligt enkel lösning på det hela!
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Lassiter och 13 till
  • Laddar…
Thermia ska man enigt min uppfattning hålla sig ifrån. De skryter i sin marknadsföring med sina "professionella" auktoriserade återförsäljare/servicepartners. Vi har gått igenom i princip alla sådana i Stockholmsområdet och ingen av dem har vi varit nöjda med. En av firmorna ljög för oss och försökte lura oss på pengar.

Vi ångrar djupt att vi valde Thermia när vi skulle installera bergvärmepump.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
J
T TobiasStockholm skrev:
En rimlig nivå på materialpåslag verkar vara 20% på inköpspris enligt min erfarenhet. Vill du vara på den säkra sidan så lägg på 30-50% på billigaste priset du hittar för identisk produkt så bör du vara på den säkra sidan.
50%+ på Rinkabys priser kan man förvänta sig, handlar man för 10k+ så bör det komma lite rabatter på materialet med.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Elbutik t ex har 10 000 kvadratmeter lager. I princip allt jag har köpt därifrån har skickats samma dag eller dagen efter från deras lager.

Mm, och det lagret ligger var? Inte i varje större stad va? Så man kan hämta delar samma dag som dom behövs? Nähänä, inte det nej
 
  • Gilla
  • Haha
brozinic och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Thermia ska man enigt min uppfattning hålla sig ifrån. De skryter i sin marknadsföring med sina "professionella" auktoriserade återförsäljare/servicepartners. Vi har gått igenom i princip alla sådana i Stockholmsområdet och ingen av dem har vi varit nöjda med. En av firmorna ljög för oss och försökte lura oss på pengar.

Vi ångrar djupt att vi valde Thermia när vi skulle installera bergvärmepump.
Jo.. det har funnits folk här omkring också som känner sig lurade av thermias "auktoriserade installatörer"
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
11h verkar ju inte orimligt om de varit på plats i knappt 4h. Alla prisuppgifter jag har sett från Ahlsell ligger nära nätbutikernas pris. Men Ahlsell är ju inte en grosist så de kan inte förväntas ligga lägre än så.

Jag skulle letat reda på prylarna på ett ställe du kan köpa dem på, lagt på ett påslag på tex 25% och bestritt resten av summan.
X2 personer
 
  • Gilla
ACE51
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Blir folk som du aldrig trötta på det här med att komma i efterhand och lipa? Han äger materialet tills dess att du betalar det så låt honom återställa det så letar du upp en annan rörmokare som ger dig nettopriser på material och använder stoppuret vid din ytterdörr :) Otroligt enkel lösning på det hela!
Nej han äger inget material. Detta är en fast installation som övergår till fastighetsägaren i samma ögonblick som det monteras.
Därefter uppstår en skuld som skall regleras på något sätt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 23 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Vad hade ni kommit överens om innan du beställde jobbet?
Jag är inne lite på samma sak.. Jag håller med dig helt o fullt att detta känns lite kryddat. Men som ovan säger " vad diskutera ni för pris mellan tummen o pekfingret INNAN han satte igång? Jag är varken rik eller fattig, men har nog aldrig anlitat en hantverkare oavsett jobb utan att fått en uppfattning om detta kommer kosta 10 eller 50tusen.
 
  • Gilla
Mrdyster och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Thermia ska man enigt min uppfattning hålla sig ifrån. De skryter i sin marknadsföring med sina "professionella" auktoriserade återförsäljare/servicepartners. Vi har gått igenom i princip alla sådana i Stockholmsområdet och ingen av dem har vi varit nöjda med. En av firmorna ljög för oss och försökte lura oss på pengar.

Vi ångrar djupt att vi valde Thermia när vi skulle installera bergvärmepump.
Måste i så fall protestera lite - jag fick en Thermia installerad för ett år sedan och de hantverkarna var jättebra! De kom på morgonen som planerat, och var klara på em som de sagt. Jätteduktiga och jättetrevliga. Det var förvisso en ny pump jag fick installerad, är kanske skillnad? Fick ett fast pris av Thermias återförsäljare och det stämde på kronan. Och värmepumpen har nästan halverat min elräkning, den är MYCKET bättre än min gamla. Jag bor i Skåne, så det beror förmodligen på vilken återförsäljare?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vad sa offerten? På grossisterna, ahlsell inkl, finns ett grundpris och efter det finns det bonusar till olika företag. Så vad just det företaget betalat för materialet är omöjligt för oss att veta om de inte specifierat pappret från grossisten i fakturan. Om man jämför med tex bygghemma kan både "grossisterna" och till och med tillverkarna vara dyrare trots bygghemma ink moms priser. Allt beror på avtal, lagerhållning och produkt. 11h fakturering är också svårt att veta om det är rimligt eller inte då vi inte vet avstånd eller vad deras övergångsperiod ligger på. Sånt ska ju också ha framgått på offerten.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Varför begärde du inte en offert innan? Verkar som många på forumet bara tror man kan betala vad man vill, och bestämma påslaget på materialet själv, och sen jämföra med en nätbutik.
Det skall nog mycket till innan du får rätt i en domstol när det rör sig om några 1000:- lappar ni tvistar om. Är arbetet inte fackmannamässigt, får du reklamera det som är fel.
 
  • Gilla
Mrjayser och 11 till
  • Laddar…
Skulle säga att om allt funkar som det ska kan du vara nöjd bråka inte om något litet spara på energi till något annat andra har det värre än detta.
 
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
E
E Ecis skrev:
Varför begärde du inte en offert innan? Verkar som många på forumet bara tror man kan betala vad man vill, och bestämma påslaget på materialet själv, och sen jämföra med en nätbutik.
Det skall nog mycket till innan du får rätt i en domstol när det rör sig om några 1000:- lappar ni tvistar om. Är arbetet inte fackmannamässigt, får du reklamera det som är fel.
E Ecis skrev:
Varför begärde du inte en offert innan? Verkar som många på forumet bara tror man kan betala vad man vill, och bestämma påslaget på materialet själv, och sen jämföra med en nätbutik.
Det skall nog mycket till innan du får rätt i en domstol när det rör sig om några 1000:- lappar ni tvistar om. Är arbetet inte fackmannamässigt, får du reklamera det som är fel.
Jag undrar samma sak. Jag tycker man läser i var och varannan tråd att man bara ska "betala in det man tycker är skäligt och dra resten till tinget" . Var kan man hitta laglig grund för att det är så det ska gå till? Det är jag genuint intresserad av att läsa om.
 
  • Gilla
Lassiter och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.