103 051 läst · 356 svar
103k läst
356 svar
Saltad faktura - hantverkare hotar att ta bort allt!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 882 inlägg
Det finns gott om elektriker som handlar på Ahsell.C chrillelundmark skrev:Ja, han angav förmodligen Ahlsell då detta är en grossist du inte åker till om du är elektriker, därav den skeva jämförelsen. Jag angav en grossist som är vanlig bland elektriker men hey, skjut mig om du vill, jag försöker ju bara få lite sunt förnuft istället för massa gnäll in i debatten. Men för att stilla min nyfikenhet, när du köper en ny Volvo, åker du till BMW då eller var vänder du dig?
Eller så är du lite självkritisk och ställer dig själv frågan... borde jag frågat om detta INNAN vi avtalade något istället för att skicka vidare ditt eget tillkortakommande på hantverkaren! Är du säker på att du inte är kommunist? Det resonemanget luktar lite kommunism iaf!L lbgu skrev:Om ens kunder beter sig så skulle i alla fall jag fundera på ifall jag gjort något fel. Hade hantverkare haft samma förstånd som de flesta andra företagare så hade de inte haft sådana problem med sina kunder.
Tänk ifall matkvittot plötsligt innehöll en massa konstiga kostnader som man som kund tydligen åsamkat butiken. Då hade nog även ägarna av mataffärer fått tillbringa en massa tid i telefon med jobbiga kunder
Din liknelse fungerar inte riktigt. Om du istället hade skrivit att du köpt en påse med dumle-klubbor och du ANSER att påsen skulle innehålla 12 stycken men den innehåller bara 10, då är vi lite närmare en korrekt liknelse. Du kunde själv ha räknat klubborna eller frågat i affären innan du köpte dem men du anser att någon i affären skulle upplyst dig, trots att du inte ställde frågan. Hänger du med i det orimliga i din liknelse?
Eller hur!S Styrtekniker skrev:Kul att hantverkarna ska börja jaga de billigaste priserna på internet och beställa material från de. Vad ska denna kostnad heta. Kostnader för beställning av billigaste materialet på internet kanske. Enligt min uppskattning skulle det ta minst 2 timmar. Sen får man vänta minst 2 dagar till materialen kommer på posten. Sen får kunden betala arbetstid för att hämta prylarna. Sen finns inte allt material på Internet. Vad ska hantverkarna göra då. Köpa på grossisten ändå. Jag vet inte vad ni kostar i timmen men jag kostar minst 700. Billigt och bra för kunden. Glöm inte hantverkare ska också betala hyran. Pengarna måste in. Annars får man livnära sig på något annat... Verkar tråkig att ha en hobby som röris eller elektriker.
Ja, jag gissar att det finns många som köper Tesla på Volkswagen också. Fråga vi ska ställa oss då är om det är undantagen eller det normala som ska sätta normen? Och nej, du behöver inte svara då min fråga var retoriskt kring ett tröttsamt påstående.Fairlane skrev:
Jag tror att en absolut majoritet av alla klagomål skulle försvinna om ni var ärliga och transparenta och tog betalt för det kunden vill ha - Kompetensen.C chrillelundmark skrev:Testa själv att ha kunder som ringer och klagar på allt från att antal klammer på fakturan inte stämmer till att hantverkaren minsann inte kan ta betalt för restid då detta är något som ska vara gratis. Testa i en vecka, se hur mycket tid som försvinner i administration pga av dina kunder är snåla, griniga och i många fall ignoranta idioter. När du gjort det kan vi börja prata om att hantverkarna ska sitta på datorn och försöka fakturera tid för att leta billiga priser. Naiviteten hos vissa är obeskrivbar. Ursäkta om jag tog i från tårna men du behöver verkligen komma i kontakt med verkligheten och försöka se saker och ting från andras perspektiv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 882 inlägg
Larvig jämförelse. Det är inget ovanligt allt med elektriker på Ahlsell även om man använder andra grossister också. Det är nog betydligt färre som köper Tesla hos Volkswagen.C chrillelundmark skrev:
Visa oss någon webbshop med obefintliga kontaktuppgifter.A Aversjö skrev:Vad jag menar är att om man som hantverkare ska kunna lämna någon garanti på jobbet inkl material, då är man ju inte så jäkla sugen på att behöva bråka med någon webbshop med obefintliga kontaktuppgifter. Många av mina kunder tycker jag kan beställa delar från AUTODOC, det är ju så dyrt med original….
Jag har behövt byta en del grejer och det har gått hur smidigt som helst.
Ni hantverkare skulle vinna på att vara liiite mer flexibla och försöka förstå kunden.
Ni behöver också förhålla er till lagen, oavsett vad ni tycker om den. Ni är den professionella parten och lagstiftaren lägger mycket ansvar på er. Ni måste kunna redovisa hur ni beräknar priset. Ni måste visa att begärt pris är skäligt. Ni ska inte tjäna på att underinformera.
Och sedan? När kunden håller inne med pengarna, vad skall hantverkaren göra då med sitt "villkor på fakturan"? Storma in på tomten med kofoten i ena handen och fakturan i den andra? Där hade du inte tänkt färdigt innan du skrev, eller?J JT8 skrev:
Minnie
Instalatören äger inte materialet efter det att han instalerat det. Då har ägarrätten övergått till fastighetsägaren. Det han äger är fordran.J JT8 skrev:Blir folk som du aldrig trötta på det här med att komma i efterhand och lipa? Han äger materialet tills dess att du betalar det så låt honom återställa det så letar du upp en annan rörmokare som ger dig nettopriser på material och använder stoppuret vid din ytterdörr Otroligt enkel lösning på det hela!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 882 inlägg
Så kan man se det. Så ser vissa företagare på saken. Den gruppen företagare brukar ha mängder med missnöjda kunder, vilket enligt mig betyder att de är rätt usla företagare (inte att förväxla med att de är usla på sitt hantverk).C chrillelundmark skrev:
Om kund efter kund efter kund i många år blir förbannade och känner sig lurade så kan man som företagare ta det till sig och försöka bli tydligare eller så rycker man på axlarna och tycker kunden får skylla sig själv som inte frågade innan. Jag rekommenderar alternativ 1, men jag vet att det är en omöjlig tanke för många.
Som sagt var, vissa går aldrig att få nöjda, har ALLTID rätt plus är experter på allt men ändå inte kompetenta att få någonting utfört. Det kan vi vara eniga om. Ha nu en fin dag!useless skrev:
Problemet är att så länge du inte får en offert på ett fastprisjobb så är det i princip omöjligt att få veta vad det kommer att kosta. Är det mindre jobb så lär du knappt få en skriftlig offert på ett jobb. En del firmor tar till och med betalt för att lämna offert.C chrillelundmark skrev:
Om man bara frågar om priset så får man väl reda på timpris och kanske ett visst materielpåslag. Ingen berättar att materialpåslaget är på t.ex. Ahlsells bruttopris.
Ska man fråga vad handskslitaget kommer att kosta? Problemet är att hantverkare har så mycket hittepåkostnader att det i princip är omöjligt att fråga om allt.
Med tanke på att hantverkare (finns trådar på detta forum) kan hitta på alla möjliga kostnader så är det nog rimligt att jämföra det med att du plötsligt blev debiterad timtaxa på kassapersonalen hos ICA. Givetvis minimidebitering 1 timmeC chrillelundmark skrev:Din liknelse fungerar inte riktigt. Om du istället hade skrivit att du köpt en påse med dumle-klubbor och du ANSER att påsen skulle innehålla 12 stycken men den innehåller bara 10, då är vi lite närmare en korrekt liknelse. Du kunde själv ha räknat klubborna eller frågat i affären innan du köpte dem men du anser att någon i affären skulle upplyst dig, trots att du inte ställde frågan. Hänger du med i det orimliga i din liknelse?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Så är det tyvärr.
Hörde av en bekant om en kille i finansbranschen som blev av med jobbet och startade byggfirma. Anställde duktiga hantverkare OCH:
-Skrev begripliga offerter med tydligt angivna påslag och vad extraarbete kostade
-Svarade direkt på mail och telefon
-Hans hantverkare passade alltid tiden och meddelade direkt om dom fick förhinder eller blev sena
-Hantverkarna var propert klädda, rökte inte på arbetsplatsen och städade efter sig
-Kommunicerade direkt med kunden om det var någon avvikelse
-Följde upp jobben i efterhand för att försäkra sig om att kunderna var nöjda
-Hade alla certifikat och kontinuerlig vidareutbildning
-Jobben foto- och textdokumenterades dag för dag med angivande av timmar och vad som gjorts
-Var säkert nåt mer också, men ni fattar. Som ett kvalitetsföretag borde bete sig.
Hans priser var bland de högsta i branschen men trots det hade företaget full beläggning och kö för nya projekt. Kundena älskade företaget. Hur svårt kan det vara undrar man?
Hörde av en bekant om en kille i finansbranschen som blev av med jobbet och startade byggfirma. Anställde duktiga hantverkare OCH:
-Skrev begripliga offerter med tydligt angivna påslag och vad extraarbete kostade
-Svarade direkt på mail och telefon
-Hans hantverkare passade alltid tiden och meddelade direkt om dom fick förhinder eller blev sena
-Hantverkarna var propert klädda, rökte inte på arbetsplatsen och städade efter sig
-Kommunicerade direkt med kunden om det var någon avvikelse
-Följde upp jobben i efterhand för att försäkra sig om att kunderna var nöjda
-Hade alla certifikat och kontinuerlig vidareutbildning
-Jobben foto- och textdokumenterades dag för dag med angivande av timmar och vad som gjorts
-Var säkert nåt mer också, men ni fattar. Som ett kvalitetsföretag borde bete sig.
Hans priser var bland de högsta i branschen men trots det hade företaget full beläggning och kö för nya projekt. Kundena älskade företaget. Hur svårt kan det vara undrar man?
P Paxman skrev:Mycket välskrivet inlägg!
Jag har aldrig förstått varför så många hantverkare har inställningen att de har rätt att driva en firma som går runt, och därigenom anser att alla möjliga mer eller mindre kreativa sätt att se till att den gör det är OK.
Själv drev jag enskild firma i en helt annan bransch, och om jag inte lyckades få ihop siffrorna på sista raden hade jag taxikort. Nu behövde jag aldrig köra någon taxi för jag hade tillräcklig beläggning på min huvudsakliga verksamhet...och detta helt utan att trixa med faktureringen. Mina kunder visste exakt vad mina tjänster skulle kosta innan uppdraget drog igång.
Hantverkarbranschen måste ställa sig frågan varför så många privatkunder drar sig för att anlita yrkesgrupperna de företräder. När jag pratar med vänner, grannar och andra om hantverkare så är alla överens om en sak: de har projekt som de skulle vilja ha utförda, men avstår för att tilliten till hantverkare är i princip noll. De som kan genomför projekten själva, och de som inte kan väntar tills det är absolut nödvändigt och då har de nästan alltid dåliga upplevelser.
Vi har ett helt gäng grejer vi skulle vilja ha gjort i vårt hus, och har ekonomiska medel för att anlita hantverkare för att utföra flera av dem, men vi avstår eftersom vi inte känner att vi vågar ta in någon som vi inte har egen erfarenhet av. Våra vänner och grannar är alla sådana som gör allt själva, så de har inga rekommendationer på hantverkare. Av de hantverkare vi släppt in är det bara en firma vi varit riktigt nöjda med, men taket lägger man ju bara om en gång.
Du gjorde ganska bra ifrån dig angående länk till en text som förklarade att man var tvungen att vara överens om betalning och vem varor tillhör innan arbetet börjar, vilket i sig är helt absurt då jag kan beställa vad som helst och sedan vägra betala och påstå det tillhör mig.Fairlane skrev:
Att du sedan tycker en jämförelse är larvig då din argumentation bygger på godtyckligt tyckande, det får stå för dig och säger väl kanske mer om samtiden vi lever i än något annat. Känslor och tyckande har företräde för fakta. Jag påstår inte på något vis att min jämförelse är fakta för det var inget annat än en ironisering av ditt tyckande och generaliserande, vilket tydligen ska uppfattas som rådande även om du själv inte verkar tillhöra branschen. Jag är också medveten om att jag kommer få svar på detta inlägget av den enkla anledningen att en internetexpert alltid ska ha sista ordet. Så, be my guest, skriv vad du vill som svar på detta, jag är iaf färdig med din "expertis".
Om jag monterar en sk alternativdel blir det jäkligt besvärligt vid en ev reklamation. Då måste jag styrka att delen är fackmannamässigt monterad. Testa det mot AUTODOC får du se. Eller det räcker med att reklamera mot Biltema, de är riktigt j-la vrånga.S Sir Duke skrev:Visa oss någon webbshop med obefintliga kontaktuppgifter.
Jag har behövt byta en del grejer och det har gått hur smidigt som helst.
Ni hantverkare skulle vinna på att vara liiite mer flexibla och försöka förstå kunden.
Ni behöver också förhålla er till lagen, oavsett vad ni tycker om den. Ni är den professionella parten och lagstiftaren lägger mycket ansvar på er. Ni måste kunna redovisa hur ni beräknar priset. Ni måste visa att begärt pris är skäligt. Ni ska inte tjäna på att underinformera.