H hempularen skrev:
Jag tror iofs. att du har rätt, det finns en kundgrupp som skulel ifrågasätta i princip vilken kostnadsnivå som helst. Men det är också lite lustigt att vissa hantverkarfirmor verkar drabbas av fler sådana kunder än andra....

Om vi tittar på hur arbetet är ufört för projektet här i tråden, så kan jag tänka mig att den hantverkaren, om hans arbete brukar se ut så, har en högre andel missnöjda kunder som ifrågasätter. Och kombinationen av "hantverk" som ser ut som slöjdarbete på förskolan, och uppenbart saltade priser, lär ge kunder som inte är överdrivet villiga att betala.
Nu är jag inte VVS:are så jag kan inte bedöma utfört arbete och tar ingen annan hantverkare heller i försvar kring kvalitet på utförda jobb. Ursprungligen handlade det om dyra materialkostnader men som vanligt spårar det ur då det uppenbarligen finns en uppsjö av förorättade privatkunder som utsatts för hanverkar-hinhålen och som själva inte har någon som helst skuld i den uppkomna situationen. När jag jobbade som hantverkare fick jag nästan aldrig frågan om vad materialkostnaden kommer hamna på. Ska jag då svara på en fråga som aldrig blir ställd eller ska jag förutsätta att kunden vill få arbetet utfört, så snabbt och proffsigt som möjligt? När jag tar på mig arbetskläderna, är jag en utbildad fackman (elektriker) eller en tankeläsare?
 
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material


Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort
Osäker på exakt vilken dimension som avses på isolerad pex.
Det här är vad vi betalar på Ahlsell och vi köper väldigt lite vvs-delar. En rörfirma misstänker jag har bättre priser.

Isolerad pex 20x2,5mm rör, 34mm skyddsrör: 5300kr/50m exkl moms
Isolerad pex 25x3,5mm rör, 34mm skyddsrör: 6500kr/50m exkl moms

Rinkabyrör är betydligt billigare
 
B Byggahus48 skrev:
▪️ MEN JAG FINNER MIG INTE I DET! Om jag beställer ett jobb, accepterar era ibland hutlösa fantasipriser - då ska jag ta med f-n få minst det som utlovats av er. Jag ska inte behöva acceptera silvertejp, sämre virke, dåligt utfört arbete, överdebitering av material som inte ens behövts till jobbet ni utfört hos mig. Vill ni ha dessa höga timpriser, då ska det jobbas varenda minut! Jag ska inte betala för tiden ni snackar i telefon med er partner eller era barn. Eller ännu värre; när ni SNACKAR MED ANDRA KUNDER OM NYA JOBB.
Ett tillägg till detta är att hantverkaren måste tänka på att det är kundernas hem de jobbar i. Många hantverkare tar snabbast och smidigast lösning och har inte en tanke på att det ser för*vligt ut...de lämnar ju platsen när jobbet är klart, och behöver aldrig se sk*ten igen. Kunden ska varje dag se det utförda jobbet och är det då dåligt utfört så blir det en irritation, störning eller till och med sorg att leva med.

Att vara hantverkare är ett väldigt krävande yrke. Du måste vara inköpare, leverantör, ekonom/revisor, utförare och dessutom estet. Utöver det behöver du kunna ta människor och sätta dig in i deras situation. Allt detta är antagligen en ganska stor anledning till att så många hantverkare har svårt att få goda kundrelationer. Dessutom ställs inte så höga krav vid utbildningen, så vilken tjomme som helst kan ju bli hantverkare.
 
  • Gilla
  • Haha
Kromo och 5 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Ska jag då svara på en fråga som aldrig blir ställd eller ska jag förutsätta att kunden vill få arbetet utfört, så snabbt och proffsigt som möjligt? När jag tar på mig arbetskläderna, är jag en utbildad fackman (elektriker) eller en tankeläsare?
Varför inte informera om vad materialet skulle kosta? Hur många kunder hade du som inte brydde sig om vad totalkostnaden skulle bli?

Och en retorisk fråga (inte riktad direkt till dig): är det fritt fram att salta kostnader bara för att kunden inte frågar i förväg om dem? En hel del hantverkare på det här forumet anser det och att kunden får skylla sig själv.
 
  • Gilla
Heidina och 9 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och en retorisk fråga (inte riktad direkt till dig): är det fritt fram att salta kostnader bara för att kunden inte frågar i förväg om dem? En hel del hantverkare på det här forumet anser det och att kunden får skylla sig själv.
Fast det där gäller sällan när hantverkaren själv är ”privatkund”….. då ska det pressas värre än deras kunder och får inte kosta öret mer än på billigaste stället :p
 
  • Gilla
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Nu är jag inte VVS:are så jag kan inte bedöma utfört arbete och tar ingen annan hantverkare heller i försvar kring kvalitet på utförda jobb. Ursprungligen handlade det om dyra materialkostnader men som vanligt spårar det ur då det uppenbarligen finns en uppsjö av förorättade privatkunder som utsatts för hanverkar-hinhålen och som själva inte har någon som helst skuld i den uppkomna situationen. När jag jobbade som hantverkare fick jag nästan aldrig frågan om vad materialkostnaden kommer hamna på. Ska jag då svara på en fråga som aldrig blir ställd eller ska jag förutsätta att kunden vill få arbetet utfört, så snabbt och proffsigt som möjligt? När jag tar på mig arbetskläderna, är jag en utbildad fackman (elektriker) eller en tankeläsare?
Med lite erfarenhet, någon form utav förmåga att tänka själv, vet man ungefär vad kunden behöver för information. Har man någon förmåga att kommunicera, lämnar man den inormationen utan att kunden behöver fråga.
Det fungerar i många andra brancher.
 
  • Gilla
  • Älska
Carpetos och 6 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Varför inte informera om vad materialet skulle kosta? Hur många kunder hade du som inte brydde sig om vad totalkostnaden skulle bli?

Och en retorisk fråga (inte riktad direkt till dig): är det fritt fram att salta kostnader bara för att kunden inte frågar i förväg om dem? En hel del hantverkare på det här forumet anser det och att kunden får skylla sig själv.
Nu är det några år sedan jag jobbade och jag vet inte hur hjälpmedlen idag ser ut för att kunna ta fram dessa uppgifter, på plats ute hos kund. Förmodligen är de betydligt bättre än för tio år sedan. Skulle jag informera kunden om kostnader skulle jag vara tvungen att göra det inne på kontoret och spendera kanske 30 minuter för att ta fram dessa. Därav att det inte per automatik är något som lades tid på då denna tid också ska betalas för (i den perfekta världen, sett ur en hantverkares perspektiv). Till detta ska också tillägas att det krävs man varit på plats först för att skaffa sig en uppfattning om materialåtgång.

De flesta privatkunderna jag jobbade med förde jag en dialog med, inte i termer av vad saker kostade utan hur vi kunde lösa olika saker med olika prislapp. Med olika prislapp menar jag att "gör vi på ett sätt blir det billigare men det går att göra så här och då kommer det kosta lite mer".

Med dagens hjälpmedel borde man på plats kunna ta fram en padda eller en mobiltelefon och göra en uppskattning på materialkostnad. Dock kommer det fortfarande ta tid då det inte är lättnavigerade prislistor. Du måste veta exakt artikelnummer eller exakt artikelbenämning för att få fram priser. Att de inte är lättnavigerade vet jag utifrån att jag fortfarande är inne och köper material med jämna mellanrum. Måste du sedan använda flera appar för att få fram totalkostnaden ökar det ytterligare tidsåtgången (till exempel om en grossist inte har en produkt utan du måste använda en annan grossists app). Vill du betala för detta? Med detta sagt menar jag inte att man INTE ska fråga om priser utan bara att man ska vara överens om prisuppgift ingår i den fakturerbara tiden eller om det är en service som ska vara gratis. Utifrån det kan jag bara resonera utifrån min erfarenhet som företagare att mindre jobb skulle jag inte ta på mig att utföra om prisuppgift skulle vara en gratisservice då det kan leda till stor del oavlönat arbete.

Din sista retoriska fråga svarar jag även gärna på, även om den inte var direkt till mig. Vad är definitionen på saltade priser? Om vi håller oss till material och lämnar timmar är det när hantverkaren debiterar listpris som gränsen är nådd? Jag anser inte att debitering av listpris är fel och att man kan ge kunden en rabatt utifrån det beroende på hur bra kund det är. Tycker man det är ocker är det alltid fritt att köpa in material själv och anlita en hantverkare för att sätta upp det men gnäll då inte om hantverkaren tar ett högre timpris OCH det tar längre tid än om hantverkaren får jobba med det materialet den är van vid. Vid montering av vägguttag kan det skilja flera minuter på att uttag med snabbfäste mot skruvkoppling och om du lägger på arbetstiden och materialkostnaden för monteringen av det uttaget blir ofta det billagre uttaget dyrare i slutändan (som exempel). Varför då ett högre timpris om du köper in material själv? Därför att påslagen på material ofta behövs för att täcka de fasta kostnaderna.

Hoppas jag har kunnat bidra lite med hur en hantverkare tänker och vad som krävs för att driva ett litet enmansföretag. Många år sedan jag slutade med hantverksyrket dock är jag egenföretagare inom en annan bransch så företagarperspektivet bär jag alltid med mig.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Med lite erfarenhet, någon form utav förmåga att tänka själv, vet man ungefär vad kunden behöver för information. Har man någon förmåga att kommunicera, lämnar man den inormationen utan att kunden behöver fråga.
Det fungerar i många andra brancher.
Och med minsta lilla förmåga av att kunna tänka lite själv, bara för en gångs skull ta eget ansvar och inte förlita sig på att någon annan ska sköta det åt dig, så ställer du själv frågan? Jag förstår inte att det är så gott om personer som öppet medger att de är zoombies, uten egen vilja och eget kritiskt tänkande, tar hem hantverkare och sedan tror de jobbar gratis TROTS att de inte ställt frågan om hur mycket det kostar. SJÄLVKLART kommer det alltid finnas fula fiskar som missbrukar detta, se bara på samhället i stort. Telefonbedrägerier, välfärdsbedrägerier. På det stora hela tror ni väl ändå inte att det finns företagare som sätter detta i system och som blir speciellt långlivade? Eller vänta, frågar man inte ens vad det kostar kollar man nog inte heller upp omdöme på den hantverkaren man plockar hem. :crysmile:
 
  • Arg
Mrjayser
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Skulle jag informera kunden om kostnader skulle jag vara tvungen att göra det inne på kontoret och spendera kanske 30 minuter för att ta fram dessa.
Det tar väl inte många sekunder att tala om att det blir ditt inköpspris + X procent? Varför ska du kolla upp varenda pryl i en prislista?
 
  • Gilla
Carpetos och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det tar väl inte många sekunder att tala om att det blir ditt inköpspris + X procent? Varför ska du kolla upp varenda pryl i en prislista?
Du har rätt i att det går fort men som motargument...

...varför ska kunden dra nytta av mina rabatter som jag fått hos en grossist för att jag troget köpt produkter hos denne?

...med den prissättningsmodellen (om den skulle tillämpas av hela branschen) skulle det direkt vara billigare att anlita en stor aktör med större rabatter. Det låter ganska korkat.

...kunden är fortsatt lika oinformerad om vad slutpriset blir du kunden inte har en aning om mina inköpspriser. Med andra ord skulle jag kunna blåsa kunden fullständigt. I detta avseende är listpriser med en viss %-sats mer ärligt för då kan kunden iaf ha en möjlighet att ta reda på vad saker och ting kommer kosta.
 
  • Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
I detta avseende är listpriser med en viss %-sats mer ärligt för då kan kunden iaf ha en möjlighet att ta reda på vad saker och ting kommer kosta.
Nej, det är omöjligt eftersom vanliga människor inte kan se den prislistan. Dessutom förväntar man sig rimliga priser, inte Ahlsells orimliga.
 
  • Gilla
Mrjayser och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är omöjligt eftersom vanliga människor inte kan se den prislistan. Dessutom förväntar man sig rimliga priser, inte Ahlsells orimliga.[/Q
Jag är en ytterst vanlig människa och har inga som helst problem med att se den.

Hur ser du på att kunden ska dra nytta av de rabatterna som jag har fått genom kanske flera års kundtrogenhet? Är det ytterligare en rättighet du som konsument har?

Eller det att ditt förslag på prissättningsmodel är ganska korkad? Ingen kommentar kring det?
 
Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Man förväntar sig ett rimligt pris på jobbet inte enskilda produkter. Vad händer om du själv köper materialet och något går fel?
Garanti är det materialet eller monteringen?
Passar inte, eller fel vara. Skall hantverkaren skaffa vad som behövs eller…

jag begriper inte, vem som inte frågar vad det kommer kosta? Då lyser varningslampan om att kunden inte tänker betala eller blir jobbig.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Jag hade varit minst lika grinig/orolig på montaget som på fakturan.

Maila bilder och faktura till Thermia och fråga om detta är något dom kan försvara?
Om firman finns som på Thermia så säg att du fick tag på dom via deras hemsida.

J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material


Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

[bild] [bild] [bild]
J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material


Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

[bild] [bild] [bild]
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
EnergiOlle EnergiOlle skrev:
Maila bilder och faktura till Thermia och fråga om detta är något dom kan försvara?
Om firman finns som på Thermia så säg att du fick tag på dom via deras hemsida.
Enligt min erfarenhet kommer Thermia inte agera överhuvudtaget. De kommer bara hänvisa tillbaka till sina "fantastiska" återförsäljare.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.