W
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan betala in det du tycker är skäligt och bryt sedan kommunikationen. Upp till honom att bevisa motsatsen och han kommer knappast skicka in en stämningsansökan till tingsrätten….
Nej, betala ingenting på en saltad faktura. Betalar du tar du ju bort leverantörens motivation att korrigera fakturan.

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Och med minsta lilla förmåga av att kunna tänka lite själv, bara för en gångs skull ta eget ansvar och inte förlita sig på att någon annan ska sköta det åt dig, så ställer du själv frågan? Jag förstår inte att det är så gott om personer som öppet medger att de är zoombies, uten egen vilja och eget kritiskt tänkande, tar hem hantverkare och sedan tror de jobbar gratis TROTS att de inte ställt frågan om hur mycket det kostar. SJÄLVKLART kommer det alltid finnas fula fiskar som missbrukar detta, se bara på samhället i stort. Telefonbedrägerier, välfärdsbedrägerier. På det stora hela tror ni väl ändå inte att det finns företagare som sätter detta i system och som blir speciellt långlivade? Eller vänta, frågar man inte ens vad det kostar kollar man nog inte heller upp omdöme på den hantverkaren man plockar hem. :crysmile:
Upplyser du kunden om att du fakturerar 30 minuter för att ta reda på svaret på kundens fråga, innan du svarar?

• Älska
Mrjayser
  • Laddar…
J
J Jesper Karlsson3 skrev:
Problemet är att hantverkare har ett påslag och en prissättning som inte skulle accepteras i andra branscher. Det är därför folk reagerar. I min bransch arbetar vi med marginaler på under 10% och ofta inga påslag alls vid användande av underleverantörer. Hur kan alla andra branscher klara det men det är helt omöjligt för hantverkare? Min egen gissning är att ni aldrig har tvingats till det. Ni har aldrig tvingats att arbeta effektivare och planera era arbeten på ett bättre sätt därför "behöver" ni 50% materialpåslag för att gå runt.
Ah, största problemet är var dom ska göra av alla pengar dom tjänar. Vad för bransch är du i?

• Arg
Mrjayser
  • Laddar…
J
T Tamazin skrev:
Jag kollade upp ett random lokalt rörbolag här i byn, 1,5miljoner i utdelning förra året, 13 miljoner omsättning, vinst på 2 miljoner. Inte fasen går det då dåligt för det bolaget med sina 8 anställda inte.
Nej, ska det gå dåligt för dom? Dom sysselsätter 8 heltidsarbetare och kanske ytterligare par admin. Du kan ju räkna på skatteintäkterna från bara det lilla bolaget.

• Arg
Mrjayser
  • Laddar…
Fairlane
Ibland är det helt enkelt meningslöst att fråga, svaret man får är typ "svårt att säga, men det borde inte bli så dyrt och sen åker man ändå på en snyting. Ungefär de svaren fick jag från en elektriker jag anlitade förut, men han var av den vettiga sorten (som jag tror de flesta är) och bryr inte inte om grossistens listpris (han handlade för övrigt på Ahlsell) utom tog rimligt med betalt för materialet.

Visst kan man förundras över att folk inte frågar om priset, men jag förundras mycket mer över de firmor som tycker att en stor del av deras kunder är idioter istället för att försöka förebygga problem. Med lite tydlighet innan, vare sig kunden frågar eller inte, så kan man slippa många missnöjda kunder. Antingen för att de vänder sig någon annanstans (fast de kunderna vill man väl inte ha ändå), eller för att kunden är medveten från start och då inte blir missnöjd.

Exempel:
Rörmokaren 1 och rörmokare 2 ska utföra exakt samma arbete, tar lika mycket betalt per timme, lika mycket för materialet och lika mycket för resan. Arbete på plats 1h
Båda skickar efter avslutat arbete en faktura på:
3h * X kr/h, 750 kr för servicebil och materialpris för 50-60 högre än kunden kan köpa det för själv.

Rörmokare 1 säger inget innan utan kommer och gör jobbet och skickar sen fakturan
Rörmokare 2 säger redan när kunden ringer "Vi vill vara tydliga med att vi har minimidebitering på 3h, även om detta arbete troligen kommer gå fortare. Dessutom tar vi betalt för servicebil, 750 kr och vårt material kommer kosta lite mer än du kan köpa det för själv, men det är för att vi spar tid på att handla på ett ställe, så totalt blir det normalt ändå billigare.

Är det någon som tror att rörmokare 1 kommer ha lika nöjda kunder som rörmokare 2?

Jag skulle gissa att båda kommer ha kunder som betalar utan att säga något. Några av dessa är nöjda och tänker inte mer på det. Några är missnöjda och varnar istället grannar etc för denna rörmokare. Några kommer vara nöjda med rörmokare 2, men hade varit vansinnigt missnöjda med rörmokare 1 etc.
I det stora hela så är jag övertygad om att rörmokare 2 kommer ha betydligt nöjdare kunder, även om det såklart alltid finns någon kund som aldrig blir nöjd.
Rörmokare av typ 1 kommer tycka att väldigt många kunder är idioter som inte frågade innan och ha en allmänt negativ inställning till många kunder. Jag har sett en och annan i denna tråd som uppenbart tillhör typ 1. Den rörmokare som jag nyttjade sist tillhörde typ 2 och jag har rekommenderat denne för grannar trots en svettig faktura.

• Gilla
robhol och 16 till
  • Laddar…
J
Thomas59 Thomas59 skrev:
Många hantverkare är av åsikten att man ”ju MÅSTE göra vinst” och att man måste ha 100% beläggning. Därför skarvar man med antal arbetade timmar och påslag tills man gör vinst.

Tyvärr finns det dock ingen naturlag som säger att ett företag måste gå runt, även om aktiebolagslagen säger att det är syftet med ett AB. Om inte timdebitering plus ett rimligt påslag gör att företaget går runt finns det inte marknad att driva företag, i just den branschen. Måste man debitera 1500kr/h om man har rimligt påslag på material, för att gå med vinst, och kunderna inte är villiga att betala detta så är det bara att byta bransch eller acceptera en lägre eller ingen vinst. Det kallas marknadsekonomi.

Väljer många hantverkare att då lägga ner sina bolag blir det brist på hantverkare, vilket normalt gör att kunder som MÅSTE få arbete utfört är beredda att betala mer per timme för att få arbete utfört. I en marknadsekonomi ökar då betalningsviljan hos kunderna och hantverkarna kan öka timdebiteringen tills kunderna inte längre anser att jobbet som ska utföras är värt pengarna det kostar. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Vad många hantverkare gör är att försöka runda detta genom att ange ett lägre timpris och sen ha väldigt stora påslag på material. Påslag som kundena har svårt att förutse, och som ofta på ett bedrägligt presenteras för kunder som ”x% påslag” på ett inköpspris som är påhittat (läs tex Ahlsells bruttoprislista som ofta används för att ge en falsk bild av hantverkarens inköpspris) varför totalpriset ofta kommer som en obehaglig överraskning.

Naturligtvis vore det bra om alla kunder avtalade om rimligt påslag på hantverkarens inköpspriser men väldigt få kunder har den insynen och/eller kunskapen, vilket utnyttjas av skamlösa hantverkare.

Jag brukar påstå att för att kunna köpa in hantverkstjänster, och bedöma resultatet, bör man i princip ha samma kunskaper som den hantverkare man avser att upphandla om man inte ska riskera att bli blåst. Det har de flesta INTE, och det utnyttjas i många fall av hantverkare som ”ju MÅSTE gå med vinst”.

Det jag beskriver ovan gäller givetvis inte ALLA hantverkare, men tillräckligt många för att det ska vara ett problem. Orsaken till att detta ändå förekommer är inte bara oproffsiga kunder utan också att transparensen vad gäller prissättning är dålig. En normalkund har ingen, eller liten möjlighet att jämföra och/eller bedöma priser på material, och för den delen kvaliet på det utförda arbetet.

Har ingen patentlösning på hur detta problem ska hanteras men forum som Byggahus.se fyller en viktig roll där ofta proffs som lägger ner obetald tid att svara på frågor från missnöjda kunder, är ett ovärderligt inslag.

Just my 2 cents!
Haha, nej det är klart man vara precis ska gå runt i allmänhetens tjänst Det är härligt att se små texter som denna och glädjas över att slippa privatpersoner i arbetslivet

• Gilla
  • Arg
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Haha, nej det är klart man vara precis ska gå runt i allmänhetens tjänst Det är härligt att se små texter som denna och glädjas över att slippa privatpersoner i arbetslivet
Det är glädjande att du inte jobbar med privatpersoner. (y)

• Gilla
  • Älska
Kromo och 7 till
  • Laddar…
E Ecis skrev:
Och vad är fantasipriser? Kommer finnas många rätthaverister på det här forumet
Du får gå till lagtexten. Utföraren har hela bevisbördan för att det begärda priset är rimligt. Flummiga och saltade fakturor ska givetvis ifrågasättas, ju fler som gör det desto snabbare blir det rättning i branschen.

KTjL 1985:716

Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Redigerat:
  • Gilla
robhol och 4 till
  • Laddar…
J
P Paxman skrev:
Det är glädjande att du inte jobbar med privatpersoner. (y)
Verkligen!

C chrillelundmark skrev:
Jag är en ytterst vanlig människa och har inga som helst problem med att se den.

Hur ser du på att kunden ska dra nytta av de rabatterna som jag har fått genom kanske flera års kundtrogenhet? Är det ytterligare en rättighet du som konsument har?

Eller det att ditt förslag på prissättningsmodel är ganska korkad? Ingen kommentar kring det?
Jag tycker att det är ett ypperligt tillfälle att utnyttja din upparbetade rabatt till att ha ett lägre pris än dina konkurrenter. I rent konkurrenssyfte kan du använda detta i din reklam. Då blir också dina kunder glada och nöjda.

• Gilla
robhol och 7 till
  • Laddar…
Är det någon som har koll på när hantverkare började se det som en del av sin affärsidé att tjäna stora pengar på materiel. Pratade just om detta med en i 70-årsåldern och han menade att när han var ung (typ 70-talet) så var det så att materialet som hantverkaren köpte blev billigare än vad en det blivit om kunden köpte själv. Det var ett argument för att använda sig av hantverkare.

Idag verkar ju hantverkare utan skam i kroppen försvara att de använder grossisterna listpriser direkt mot kunderna. Så något har uppenbarligen hänt med moralen inom skrået.

• Gilla
  • Älska
robhol och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
C chrillelundmark skrev:
Hur ser du på att kunden ska dra nytta av de rabatterna som jag har fått genom kanske flera års kundtrogenhet? Är det ytterligare en rättighet du som konsument har?
Som konsument har jag rättighet att få rimliga priser, inte din rabatt i sig, men inte heller något listpris hos en grossist.

Sen är ju den fantastiska rabatten man upparbetat under ett antal år inte så extremt stor. Redan när man tecknar konto hos en grossist får man ju en rabatt så den kan ju knappast räknas till det man upparbetat. Sen kan man förhandla såklart och få bättre pris.

Vill man sen ta betalt enligt listpriser så kan man väl åtminstone var hederlig nog att påpeka det och säga till kunderna direkt att de kommer få betala ungefär 3-4 ggr mer för materialet än om de köpt det själv, men det är rimligt eftersom du har upparbetat så fina rabatter. Så ärliga är dock få företagare innan. Det kommer efteråt och så är kunden en idiot

• Gilla
robhol och 9 till
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
nej hantverkare kan inte matcha nätpriser! sanningen är att det är billigare att köpa vvs material på nätet än vad hantverkarna betalar även efter deras " enorma " rabatter,

en tumregel är att priserna på rinkabyrör är samma priser som rörläggarna betalar grossist ibland är rinkabys priser nån krona lägre,
och det är egentligen inget konstigt, för man måste förstå att lagerförda varor kostar,

en ny installation av en pump kostar runt 25 tusen,
en flytt av en pump är i princip samma som en ny installation,

Betala och be om en offert nästa gång!
varför planerar inte alla hantverkare sina jobb och köper materialet på rinkaby då?

Vi hade 90% på vissa grejer på Ahlsell, och då ska man inte glömma att åtminstone de lite större företagen har en bakbonus som går till inköpsavd. så nog fan finns det marginaler

• Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
C chrillelundmark skrev:
För hantverkare handlar det om att så snabbt som möjligt analysera kunden man har kontakt med för att utröna om kunden i fråga tillhör denna kundgruppen. Om man efter den analysen kommer till slutsatsen att så är fallet tackar man nej till jobbet.
DVS hantverkaren tänker för sig själv...Jaha gosse! Vem skall vi blåsa idag? Vilket kom mig osökt att tänka på denna dokumentär om tre hantverkare på Rivieran och deras kundbemötande.

Minnie

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.