S Sir Duke skrev:
Du får gå till lagtexten. Utföraren har hela bevisbördan för att det begärda priset är rimligt. Flummiga och saltade fakturor ska givetvis ifrågasättas, ju fler som gör det desto snabbare blir det rättning i branschen.

KTjL 1985:716

Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Detta är väl inget konstigt. Här är två frågor som besvaras i en tvist:
Vad är skäligt? Det är inget kunden kan diktera eller finns ett färdigt svar på.
En specificerad faktura är väl självklart. Inom parantes kan man säga att de sämsta på specificerade fakturor är advokater och revisorer
Vi måste vara överens om att det är skillnad på lurendrejare och vanliga hantverkare.
En seriös hantverkare som drivis sitt företag i många år är aldrig billig, men man betalar för ett bra jobb.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Ofta går det inte att ge ett fast pris i förväg utan att utföra både inspektion på plats och sedan räkna på både projekt och risker. Är du beredd att betala de tusenlappar det kostar för att få se prislappen?

Jag anlitar gärna hantverkare jag kan lita på med öppen räkning, det ger både bäst resultat, minst tjafs och mest flexibilitet. Dessutom är jag övertygad om att det i snitt ger ett lägre pris/prestanda eftersom riskerna inte behöver sättas högt tak på.

Att jämföra en paprika på Ica med ett full custom jobb av en hantverkare på befintlig fastighet känns liksom inte ett dugg relevant.

Däremot ser jobbresultatet inte bra ut. Silvertejp utomhus är inte fantastiskt.
Att kräva fast pris, nej. Men det är ju därför man har offerter. Om man tycker att det är drygt med några tior extra för slangar så är det nog bäst att få dit hantverkaren och få ett fast pris. Men det brukar bli dyrare... därför är offerter, enligt mig, bäst att fråga efter. Känns dock som att du missade min poäng med jämförelsen. Har man inte bett om en offert (en ungefärlig kostnad) så anser inte jag att man kan klaga på priset sen.

T TobiasStockholm skrev:
Jag tänker att det följer naturligt av att det (enligt högsta domstolen) är upp till hantverkaren att bevisa att priset han begär är skäligt och att det är svårt eller t.o.m omöjligt att visa på att priset han begär för material är skäligt utan att visa de underliggande kostnader?
En normal hantverkare lämnar självklart det underlag som finns, men hantverkaren verkar inte så ärlig om han hotar att ta bort allt utan att det står avtalat att det är i företagets ägo tills betalning

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är det någon som har koll på när hantverkare började se det som en del av sin affärsidé att tjäna stora pengar på materiel. Pratade just om detta med en i 70-årsåldern och han menade att när han var ung (typ 70-talet) så var det så att materialet som hantverkaren köpte blev billigare än vad en det blivit om kunden köpte själv. Det var ett argument för att använda sig av hantverkare.

Idag verkar ju hantverkare utan skam i kroppen försvara att de använder grossisterna listpriser direkt mot kunderna. Så något har uppenbarligen hänt med moralen inom skrået.

Det här är en mycket intressant fråga. Jag är tillräckligt gammal för att minnas hantverkare som faktiskt gav bättre pris på materialet när föräldrarna anlitade dem, än vad föräldrarna själva kunde hitta. Anledningen var att hantverkare köpte så stora mängder (i jämförelse med enskilda privatkonsumenter) att de fick verkliga rabatter på verkliga priser.

Idag finns uppenbarligen rabatterna kvar, men priserna är overkliga. De privatkunder som lever kvar i den gamla tron om stora volymer= bättre pris är de som blir mest lurade. När nu 40-talisterna börjar fasas ut så tror jag att det kommer bli svårare och svårare för hantverkarna att blåsa kunderna med detta system. Den digitala generationen är mycket skickligare på att jämföra priser och ifrågasätta när något luktar illa. Min framtidsspaning är att detta unkna sätt att blåsa kunder är borta inom två årtionden. Frågan är då vad hantverkarbranschen hittar på istället...de klarar sig ju uppenbarligen inte utan att vilseleda sina kunder. :thinking:

• Gilla
robhol och 10 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Kul att hantverkarna ska börja jaga de billigaste priserna på internet och beställa material från de. Vad ska denna kostnad heta. Kostnader för beställning av billigaste materialet på internet kanske. Enligt min uppskattning skulle det ta minst 2 timmar. Sen får man vänta minst 2 dagar till materialen kommer på posten. Sen får kunden betala arbetstid för att hämta prylarna. Sen finns inte allt material på Internet. Vad ska hantverkarna göra då. Köpa på grossisten ändå. Jag vet inte vad ni kostar i timmen men jag kostar minst 700. Billigt och bra för kunden.;) Glöm inte hantverkare ska också betala hyran. Pengarna måste in. Annars får man livnära sig på något annat... Verkar tråkig att ha en hobby som röris eller elektriker.
Du behöver självklart inte svara på denna fråga om du inte vill, vissa är inte bekväma med att prata löner såklart.
Men vad blir din månadslön?
Blir glad om du lägger till om det är brutto eller netto.
Tänker att av de 700:- i timmen går inte allt oavkortat till din lön såklart?

Angående vad man kan kalla den kostnaden skulle kanske ”Inköp” kort och gott duga.

Någonstans i mitt huvud tänker jag ändå att hantverkare har en viss mängd material liggande. Mer av det som går åt mycket och lite av det som sällan går åt. Självklart kan de inte ha större kvantiteter liggandes eftersom sådant tar plats, men en viss mängt till liknande ”småjobb” som TS visar. Sådant material kan hantverkare gott leta reda på och köpa in med jämna mellanrum som en ren kundservice. Behöver det kosta extra, trots att det troligtvis höjer kundnöjdheten om hantverkaren är bra på sitt jobb, så får det väl vara en egen post eller just timdebiterad arbetskostnad eftersom det är just vad det är, men då räknar jag med att hantverkaren faktiskt lägger en full timme på att leta rätt på billigaste produkten med bäst kvalité. Behövs två timmar varje gång man får en ny kund så är man dessvärre urusel på att hantera internet, speciellt om det är något man söker på ofta.
Självklart inte rimligt att ha material liggandes till större jobb.
Håller däremot helt med dig om att det är skillnad i leveranstid! Dock tveksam till att hantverkare inte kan planera inköp inför arbete hos kund med några dagar till en veckas framförhållning.

Jag håller visserligen med dig i att administrativt jobb är skittråkigt! Men ack så nödvändigt i alla branscher.

Slutligen vill jag påpeka att hantverkare finns av alla de sorter. Fantastiska och urusla på en mängd olika sätt.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
J JT8 skrev:
kommenderar alltid samtliga hantverkare att ha det som villkor på fakturan ”Materialet ägs av ABCD AB tills full slutlikvid erlagts”. Det ger en
Ger dig fortfarande ingen rätt att egenmäktigt gå in och plocka med dig materialet, ger dig MÖJLIGEN rätt att påkalla handräckning av kronofogden.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
E
L lat skrev:
Ger dig fortfarande ingen rätt att egenmäktigt gå in och plocka med dig materialet, ger dig MÖJLIGEN rätt att påkalla handräckning av kronofogden.
Så du menar att verktygen hantis lämnar kvar hos dej över natten är det fritt för dej lägga ut på Blocket allt så?

• Wow
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så du menar att verktygen hantis lämnar kvar hos dej över natten är det fritt för dej lägga ut på Blocket allt så?
Det skulle jag säga var en väldigt märklig och fantasifull tolkning.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 10 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
å du menar att verktygen hantis lämnar kvar hos dej över natten är det fritt för dej lägga ut på Blocket allt så?
Ingen aning om hur du tänkte där?????

Men iofs, du har definitivt ingen rätt att tvinga dig in/göra inbrott för att hämta dem.

• Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E
L lat skrev:
Ingen aning om hur du tänkte där?????

Men iofs, du har definitivt ingen rätt att tvinga dig in/göra inbrott för att hämta dem.
Du skrev ju att om någon lägger något i din bostad så är det de ditt.

• Wow
Mrjayser
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är skillnad på lös egendom och sådant som är installerat.
Men din liknelse vid att sno någons saker och sälja dom för egen vinning är ju inte bara ute och cyklar...

Hade rören och kopplingarna legat i en låda redo för installation hade det varit en sak. Sitter de inkopplade som en del av den fasta installationen är det en annan sak.

• Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E
tensiden tensiden skrev:
Det är skillnad på lös egendom och sådant som är installerat.
Men din liknelse vid att sno någons saker och sälja dom för egen vinning är ju inte bara ute och cyklar...

Hade rören och kopplingarna legat i en låda redo för installation hade det varit en sak. Sitter de inkopplade som en del av den fasta installationen är det en annan sak.
Jaha. Så menar du.
Men i så fall fungerar det ju, var för vill ni då inte betala?

• Arg
Mrjayser
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du skrev ju att om någon lägger något i din bostad så är det de ditt.
Uppenbarligen orkade du inte läsa citatet ifrån J88 som jag svarade på.

"Rekommenderar alltid samtliga hantverkare att ha det som villkor på fakturan ”Materialet ägs av ABCD AB tills full slutlikvid erlagts”. Det ger en "

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Jag tycker att det är ett ypperligt tillfälle att utnyttja din upparbetade rabatt till att ha ett lägre pris än dina konkurrenter. I rent konkurrenssyfte kan du använda detta i din reklam. Då blir också dina kunder glada och nöjda.
Om jag hade varit kvar i branschen hade jag nog gått för alternativet att göra ett bättre jobb än mina konkurrenter. Med tanke på alla stolpskott ni råkar ut för verkar det vara tämligen enkelt. Detta förutsatt att jag nu skulle vara så självdestruktiv att jag gjorde jobb åt privatkunder, skulle nog hellre lagt ner verksamheten än satsat på det. Många om och väldigt spekulativt.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E
L lat skrev:
Uppenbarligen orkade du inte läsa citatet ifrån J88 som jag svarade på.

"Rekommenderar alltid samtliga hantverkare att ha det som villkor på fakturan ”Materialet ägs av ABCD AB tills full slutlikvid erlagts”. Det ger en "
Ja. Det har jag läst. Men ej giltigt sa Bull.

• Arg
Mrjayser
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
Hej! En VVSare flyttade min värmepump i höstas.

VA:
- Använde ca 18-20 meter isolerad PEX 32mm
- Några kopplingar (pex 32 till 28 koppar). Se bild - ser inte ut att vara en dyr koppling.

EL:
- Använde även 2 kopplingsdosor
- Ca 4 meter kabel (säg att de va EQQ 5G1.5).

För detta fakturerar han FÖR MATERIALER (arbetskostnaden är också saltad, men inte så jättemycket):
  • VA 7556 ink moms i material
  • EL 993 ink moms i material

Låter det rimligt?:thinking:

Har bett om underlag sen oktober men han vägrar ge mig detta:geek:

Två exempel varför fakturan känns saltad.
  • Jag kan som privatperson köpa isolerad PEX 32mm för 110kr/m ex moms. Han säger att han betalade 155kr/m ex moms
  • Han säger att han använt 4st Conex 28 kopplingar för styckpris 305 ex moms. Vet inte vilken koppling. Men när jag söker på Conex 28 kan jag köpa dem för ca 87 kr ex moms. Undrar även vart dessa Conex sitter för jag ser så inga på bilden nedan? Bara en invändig skarv från koppar till PEX.
  • Han säger att han utöver Conex 28 också använt ”koppling pex 32/28 cu 4st” för styckpris 292 kr ex moms. Låter dyrt - men vet inte ens vad jag kan söka på så hittar inget jämförelsepris.
Han påstår att grossisterna (trots hantverkarnas rejäla rabatter) aldrig kan konkurrera med e-handelns priser för privatpersoner. Vilket jag såklart tycker låter helt vansinnigt?

Men vill såklart ha någon annans input. Hur tänker ni?

Nu hotar han dessutom med att komma och ta bort allt material :thinking: Vilket är ett bra sätt att hantera kommunikationen.

Jag vill såklart se underlag och kan acceptera ett visst påslag (finns det någon rimligt procentsats?).

Hur hade ni gjort

[bild] [bild] [bild]
Jämför du priset på öl med vad det kostar på systembolaget när du köper ölen på krogen?

• Gilla
  • Arg
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.