104 477 läst · 356 svar
104k läst
356 svar
Saltad faktura - hantverkare hotar att ta bort allt!
Nej, han äger inte materialet när han har monterat det.J JT8 skrev:Blir folk som du aldrig trötta på det här med att komma i efterhand och lipa? Han äger materialet tills dess att du betalar det så låt honom återställa det så letar du upp en annan rörmokare som ger dig nettopriser på material och använder stoppuret vid din ytterdörrOtroligt enkel lösning på det hela!
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 606 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 606 inlägg
Du har helt rätt. Man får acceptera att betala som på krogen. Jag hoppas rörmokaren nöjer sig med samma belopp jag betalar per timme som på krogen också då, dvs noll kronor.T Tosel skrev:
För inte menar du väl att man bara ska välja ut en del av kostnaden och hoppa över andra?
Syftade mest på materialet som det alltid gnälls på. En koppling som kostar 89kr i e-handeln kommer aldrig kosta 89kr hos rörläggaren, en öl som kostar 12kr på bolaget kommer aldrig kosta 12kr på krogen. Så enkelt är det.Fairlane skrev:
Om det är vad personalen du beställt före språkar givetvis.Fairlane skrev:
Men normalt vill den ha något slags vinst.
Kanske inte alltid blir fär.
Ibland blir det för lust för hantis och ibland för kund.
Någon gång blir det kanske även totalt rätt vist för bägge.
Jag tror faktiskt att restauranger gå med vinst eftersom det ändå ligger en i varenda hörn i städerna så uppenbarligen går det att sälja saker med elektrikerns påslag utan att även behöva ta ut timpenning med.E El-Löken66 skrev:
Precis, det BORDE egentligen inte vara något konstigt. Men BLIR gärna hur konstigt som helst.E Ecis skrev:Detta är väl inget konstigt. Här är två frågor som besvaras i en tvist:
Vad är skäligt? Det är inget kunden kan diktera eller finns ett färdigt svar på.
En specificerad faktura är väl självklart. Inom parantes kan man säga att de sämsta på specificerade fakturor är advokater och revisorer
Vi måste vara överens om att det är skillnad på lurendrejare och vanliga hantverkare.
En seriös hantverkare som drivis sitt företag i många år är aldrig billig, men man betalar för ett bra jobb.
Tyvärr faktureras det för mycket och tvistas för lite.
Tror inte majoriteten av hantverkare och kunder har en susning om hur sträng konsumenttjänstlagen, konsumentköplagen och köplagen är. Den som begär pengar har hela jäkla bevisbördan.
Jag håller helt med din nya prissättningside att ta belalt enligt krogmetoden. Fyrdubbelt inköpspriset men ingen timpenning. Strålande. Nu blir alla hantverkare glada!T Tosel skrev:
Minnie
Det konstiga med hantverkarnas påslag är att de får bra betalt för att gå och handla, men utöver det ska de 'lura' kunden och ta extrapengar på det de köpt i egen ficka. Vad är logiken i det? Betalar jag en person säg 700 kronor i timmen för att personen ska åka och handla åt mig så borde den timkostnaden räcka. Och med den timkostnaden skulle man ju tycka att personen skulle använda sin kompetens till att få ett så bra pris som möjligt åt sin kund som betalar dyrt för shoppingturen.T Tosel skrev:
Den enda anledningen till att skrået är fyllt av jättebabysar som tror sig vara var ända mammas lilla älskling stavas -brist på konkurens! Först när telefonerna slutar ringa kommer divalaterna att försvinna. "-Det är därför jag inte jobbar åt privatpersoner längre", kommer att vara ett Minne blott.L lbgu skrev:Det konstiga med hantverkarnas påslag är att de får bra betalt för att gå och handla, men utöver det ska de 'lura' kunden och ta extrapengar på det de köpt i egen ficka. Vad är logiken i det? Betalar jag en person säg 700 kronor i timmen för att personen ska åka och handla åt mig så borde den timkostnaden räcka. Och med den timkostnaden skulle man ju tycka att personen skulle använda sin kompetens till att få ett så bra pris som möjligt åt sin kund som betalar dyrt för shoppingturen.
Minnie
Syftar endast på materialet, timpengen bör flerdubblas pga oseriösa beställare som till slut gnäller över kostnaden.Minnie Mesola skrev:
Antalet hantverkare spelar ingen roll. Kunden ska bara betala för värdet av själva jobbet, oavsett hur många personer som deltagit.P petrusic skrev:
Däremot om jobbet gått dubbelt så fort för att de varit två i stället för en, det kan vara ok. Men inte att en lärling övat lite, eller nån hantverkarkollega tittat på. Det är inte 700 spänn i timmen i närvaropeng.
Som sagt man ser på det sammantagna värdet av den utförda tjänsten.
Obs uttalar mig inte om TS' fall specifikt nu, jag kan inte bedöma vad som är snabbt eller långsamt för att flytta en VP. Det är själva prisberäkningssättet jag diskuterar.
Redigerat: