1 139 518 läst · 11 061 svar
1140k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hur tänker du nu? Tror du det skulle finnas Centivon och Millivon också 😁? Klart det stavas med S, det har med DESinfektion att göra...Jonas Persson skrev:
Min farsa skrev "jågert" (yoghurt) på inköpslistan. Men det blev nog aldrig så mainstream att det kom in i SAOL. Cool stavning tycker nog jag. Man ska inte krångla till det. Norrmännen är bättre än vi på sånt, om man inte motar Olle i grind har man snart ett språk där, likt i franskan (och engelskan med för den delen), stavningen inte ger mycket vägledning för uttalet.Jonas Persson skrev:
Medlem
· Funäsdalen
· 1 146 inlägg
8
Börjar tvivla på att den någonsin sålts under nmnet jos. Möjligen att Konsum gjorde det med sitt blåvitt.
Var läser du att fabriken hette jos? Jag ser bara att det var en josfabrik som tillverkade jos (juice-fabrik som tillverkade juice).Jonas Persson skrev:Som sagt, om hela fabriken hette jos, så lär namnet ha funnits. Ser inte klokt ut...
Arla stänger josfabrik
100 anställda i Alingsås berörs när Arla Foods samlar sin produktion av jos och fruktdrycker till anläggningen i Danmark.
Josfabriken i Alingsås stänger under 2008. Det är resultatet av Arla Foods senaste omorganisation där företaget flyttar all josproduktion till anläggningen i danska Ringe.
[länk]
Börjar tvivla på att den någonsin sålts under nmnet jos. Möjligen att Konsum gjorde det med sitt blåvitt.
Det….Det är en cab!!imported_Benno skrev:
Jos var ju den vedertagna stavningen ett tag vid 80-talets slut. Men anglofieringen tog fart då och gjorde att det snabbt vände tillbaka. Detta visar hur gammal jag är...Alfredo skrev:
Tugga Nisses tuggummi!Intet skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=JQj...wqsBegQIEBAE&usg=AOvVaw2eZ1VeqfUMxMADlc_QmTrj
Galenskaparna och After Shave har vi också glömt bort.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 631 inlägg
Nåja, det var nog andra vindar som blåste också, som vände den stavningstrenden. Stavningar som mej, dej och sej vann också mark på 60- och 70-talen liksom dom istället för de/dem. Sje-ljuden var också på bordet, och säkert mycket annat.pacman42 skrev:
Men det blev ingen stavningsreform, så de mer talspråksnära formerna tappade mark igen.
Om du inte jobbat på ett kontor, där det gjordes ritningar, så har du troligen inte sett "manicken", som man använde för att ta bort felritade streck med. Ganska ofta behövdes det tas bort med bra precision och då fungerar inte ett vanligt suddgummi. Det hände även att mindre justeringar på redan "tuschade" ritfilmer, behövde göras.Maria T skrev:
Jobbar med stadsplanering. Innan CAD tog över behövde de ibland sudda även tusch linjer på ritfilm, satt väldigt hårt. Ofta väldigt exakt så de använde suddmallar av tunn plåt.Maria T skrev:
Eftersom tråden är för pryl-arkeologer så lägger jag länk till källan för det mesta.
Clas Ohlsson har scannat alla kataloger de nånsin gav ut https://about.clasohlson.com/sv/om-oss/historia/clas-ohlson-katalogen/
Går lätt en kväll eller fem till att bläddra
Clas Ohlsson har scannat alla kataloger de nånsin gav ut https://about.clasohlson.com/sv/om-oss/historia/clas-ohlson-katalogen/
Går lätt en kväll eller fem till att bläddra