Alfredo Alfredo skrev:
Den minns även jag men kopplade det aldrig till jos. Den hette ju bara Jo.
Jag ska inte svära på det, men jag vill minnas att de hette "JOS" och bytte till "JO" när jag var liten, samtidigt så hittar jag denna bild, så jag tvivlar lite på minnet.
Två förpackningar med apelsinjuice från varumärket JO. En av förpackningarna är delvis öppnad och de har texten "JO + 4 delar vatten = 1 liter ren apelsinjuice".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Räcker att vi talar om häftstift för att jag ska få ont foten 😆. Enda sättet att hitta ett tappat stift var att glömma det två dar o sen gå runt i rummet.
Uj, detta ger mig inte några bra minnen från barntiden - med häftstiftet stämplad ända in i fotsulan och det var inte bara en enda gång... grimaserar ...
 
hsd
Maria T Maria T skrev:
Ja men precis - de färgade häftstiften tappade ju toppen/hatten med färgen efter ett tag så alla var bara fula och blanka.
(har några gummisnoddar i en kökslåda, borde testa tänjbarheten).
Dessa djävulens påfund, häftstift med plasthatt när man tog i med tummen och plasten sprack i mitten , fy tusan va ont det gjorde
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ska inte svära på det, men jag vill minnas att de hette "JOS" och bytte till "JO" när jag var liten, samtidigt så hittar jag denna bild, så jag tvivlar lite på minnet.
[bild]
Tror du är det på spåren. Hittar en text i Språktidningen som pekar på 80-talet.

"En motsatt resa ser vi för juice, som även kan skrivas jos. Det togs in i SAOL 1973, med båda stavningarna. Vid uppslagsordet juice stod dock "se jos". Men 1986 var det i stället ordet jos som hänvisades till "se juice"! Sedan 1998 finns bara juice som uppslagsord. Förklaringen får vi i Språkrådets frågelåda: Stavningen juice är "betydligt vanligare", trots att den varken är särskilt enkel eller återspeglar det svenska uttalet. (Men nu håller stavningen jos på att komma tillbaka, vilket Anders Svensson spanade om i Språktidningen 8/2021"
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror du är det på spåren. Hittar en text i Språktidningen som pekar på 80-talet.

"En motsatt resa ser vi för juice, som även kan skrivas jos. Det togs in i SAOL 1973, med båda stavningarna. Vid uppslagsordet juice stod dock "se jos". Men 1986 var det i stället ordet jos som hänvisades till "se juice"! Sedan 1998 finns bara juice som uppslagsord. Förklaringen får vi i Språkrådets frågelåda: Stavningenjuice är "betydligt vanligare", trots att den varken är särskilt enkel eller återspeglar det svenska uttalet. (Men nu håller stavningen jos på att komma tillbaka, vilket Anders Svensson spanade om i Språktidningen 8/2021"
Jag skulle säga JOS -> JO skedde någon gång i mitten av 90-talet i så fall, för tidigare än så lär jag inte komma ihåg 😅
 
Jonas Persson
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga JOS -> JO skedde någon gång i mitten av 90-talet i så fall, för tidigare än så lär jag inte komma ihåg 😅
Mindre än trettio år sedan, har vi så dåligt minne!? 😎

Men jag tror att det bara användes en kort tid, typ ett år.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mindre än trettio år sedan, har vi så dåligt minne!? 😎

Men jag tror att det bara användes en kort tid, typ ett år.
Jag kan sträcka mig till första halvan av 90-talet ;)
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga JOS -> JO skedde någon gång i mitten av 90-talet i så fall
Ganska säker på att det var JO redan på 70-talet. Om det möjligen var JOS tidigt 70-tal vågar jag inte säga.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Aj, men det minns jag min pappa haltandes, men kunde varit ett häftstift eller ett sånt nubb man använder till att ge möbler ny klädsel. Ont oavsett.
Jag minns farsan svärandes och haltandes, när jag hade lagt en sån där pärm med långa svarta spröt uppslagen mitt i en dörröppning.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ganska säker på att det var JO redan på 70-talet. Om det möjligen var JOS tidigt 70-tal vågar jag inte säga.
Om mitt minne ska stämma så behöver "JOS" varit aktuellt första halvan av 90-talet 😅
 
Jonas Persson
Som sagt, om hela fabriken hette jos, så lär namnet ha funnits. Ser inte klokt ut...

Arla stänger josfabrik
100 anställda i Alingsås berörs när Arla Foods samlar sin produktion av jos och fruktdrycker till anläggningen i Danmark.
Josfabriken i Alingsås stänger under 2008. Det är resultatet av Arla Foods senaste omorganisation där företaget flyttar all josproduktion till anläggningen i danska Ringe.


https://www.dagenshandel.se/article/view/320906/arla_stanger_josfabrik
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om mitt minne ska stämma så behöver "JOS" varit aktuellt första halvan av 90-talet 😅
Vad den hette, om den ens fanns, på 90-talet passar jag på. Att blanda JO är barndomsminnen för mig. På 90-talet var det en annan dryck på två bokstäver som gällde. 😎
 
  • Haha
  • Älska
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad den hette, om den ens fanns, på 90-talet passar jag på. Att blanda JO är barndomsminnen för mig. På 90-talet var det en annan dryck på två bokstäver som gällde. 😎
Jag drack också te på 90 talet, ofta till frukost innan skolan.. 😉
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag drack också te på 90 talet, ofta till frukost innan skolan.. 😉
Utifrån andra trådar anar jag viss förfining av dryckesvalet. 😂
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad den hette, om den ens fanns, på 90-talet passar jag på. Att blanda JO är barndomsminnen för mig. På 90-talet var det en annan dryck på två bokstäver som gällde. 😎
OP?
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.