1 176 577 läst · 11 294 svar
1177k läst
11,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Många minns nog Robert Gustafssons karaktär Fred Asp med Illern Göran och hans Haschi-baschi (Finlandia & Desivon). Men det var 1992, för 32 år sedan.
Förr fanns Desivon i var mans stuga, hur många har det hemma idag? Till och med stavningen är tidstypisk, ser norskt ut med sitt S istället för C. Minns även jos, vem stavar så idag?
- Haschi-baschi: Finlandia & Desivon
- White Christmas: Explorer & Tippex (eftersläckare)
- Rembrandt: Ägglikör & Lacknafta
Förr fanns Desivon i var mans stuga, hur många har det hemma idag? Till och med stavningen är tidstypisk, ser norskt ut med sitt S istället för C. Minns även jos, vem stavar så idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Haschi-baschi: Finlandia & Desivon
- White Christmas: Explorer & Tippex (eftersläckare)
- Rembrandt: Ägglikör & Lacknafta
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 460 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 460 inlägg
Nu tvingas du nog förklara vad den där första manicken skulle vara bra för.D Deltidslantisen skrev:
Jag har, bland mycket annat, arbetat på "kontor, men kan verkligen inte minnas denna figur
Instämmer, Salubrin var nog värre. Kunde vara mot insektsbett också.D Deltidslantisen skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
https://sv.wikipedia.org/wiki/JuiceAlfredo skrev:
Juice, särskilt förr även jos
Hittar ingen bild just nu, men det fanns en liten förpackning med koncentrat där det med stora bokstäver stod JOS. Stack i ögonen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Det kan nog bero på att när redaktionen för SAOB jobbade med bokstaven 'j' så användes inte stavningen 'jos'.Alfredo skrev:
Om jag inte missminner mig har de bara digitaliserat SAOB som 'den är' i pappersform (eller snarare var) utan uppdateringar av äldre volymer. Möjligen har de infört de errata som kom som lösblad...