L Lucif3r skrev:
Glöm inte den obligatoriska appen du måste ha för att programmera in vätskan i bilen! 🙃
Tokslut Tokslut skrev:
Kommer nog snart, "skanna påsen innan påfyllning"
;)
Ni har precis löst ett problem åt mig. Tack!

TeroM TeroM skrev:
If you can’t make your point, use PowerPoint 🙂
Jag har kvar pärmen från utbildningen jag gick i PowerPoint 1996. Upphandlad extern firma och utbildningen var en hel dag. På tal om saker man glömt bort att de har funnits.
Pärm från Nordisk Datautbildning märkt "PowerPoint 4.0 för Macintosh" från en utbildning 1996.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har kvar pärmen från utbildningen jag gick i PowerPoint 1996. Upphandlad extern firma och utbildningen var en hel dag. På tal om saker man glömt bort att de har funnits.
[bild]
Ja du menar pärmen? ;)

Det slog mig häromdagen att jag inte använt en pärm på år och dag. Iaf inte de senaste fyra åren när jag bytte till mitt nuvarande jobb.

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Ärligt talat, vem köper en bok om ett specifikt ämne inom IT idag? Den är ju gammal redan innan den lämnat tryckeriet...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ärligt talat, vem köper en bok om ett specifikt ämne inom IT idag? Den är ju gammal redan innan den lämnat tryckeriet...
Tja, inte riktigt alla:
Böckerna i serien "The Art of Computer Programming" av Donald E. Knuth, volymerna 1-4A, står staplade bredvid en blå förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

;)

(OK, OK, de faller väl inte under "specifikt" och "IT" dådå... ;))

• Gilla
  • Haha
  • Älska
redarn och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Menar du att mina pärmar om IBM BSC/SNA protokoll inte är användbara längre?

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, inte riktigt alla:
[bild]
;)

(OK, OK, de faller väl inte under "specifikt" och "IT" dådå... ;))
Dottern läser geologi och hon köpte begagnade böcker som är tio år gamla. Det finns nyare upplagor, men det är stavfel och liknande som rättats. Det finns inte många böcker inom IT som har den livslängden, men det är klart - programmeringens grunder är ett sådant (men det är egentligen mer en fråga om algoritmer än programmering enligt min högst personliga definition).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Menar du att mina pärmar om IBM BSC/SNA protokoll inte är användbara längre?
Klart de är... Du kan använda dem som brevpress!

(För den yngre publiken: brev är som epost, fast utskrivna och skickade hem till dig i ett kuvert....)

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:

(För den yngre publiken: brev är som epost, fast utskrivna och skickade hem till dig i ett kuvert....)
Och kryptering var att man kunde slicka på kuvertet på en flik och stänga, då kunde ingen, absolut ingen, läsa vad som skrivits.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Filbert och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
T Testarn skrev:

Snailmail är nog bekant, men vem vet vad en brevpress är och har använt en sådan 🤔

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Min gamla bok i Assembler duger fortfarande till att hacka fjärrkontroller :)

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Kanske läge att förklara vad en brevpress är också. Då dagens unga dessutom inte vet hur man söker på Internet, så kanske det är bäst att jag lägger in en länk till Wikipedia åt dem:
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Brevpress

Ja, det är faktiskt så illa att många unga inte ens vet hur man söker på Internet längre. Just "brevpress" hade de kanske klarat av, men lite mer avancerade sökningar vet de inte hur man gör. De räknar med att sökmotorn hittar det relevanta svaret åt dem ändå.

Och vi får passa på att använda Wikipedia, det ersätts snart av ChastGPT och liknande, men med mycket sämre resultat. Jag har "roat mig" med att be ChatGPT ta fram lite mer svåråtkomliga fakta som ändrats över tid (kunskapen har ökat, eller faktat har ändrat på sig pga krig, naturliga variationer osv), det klarar inte ChatGPT av alls. Den är inte heller särskilt duktig på att förstå de bilder som finns i böckerna den lärts upp av, bilder som ofta är väsentliga för att förstå texten...

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Snailmail är nog bekant, men vem vet vad en brevpress är och har använt en sådan 🤔
Brevpress är ett vapen i "Morden i Midsomer".

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kanske läge att förklara vad en brevpress är också.
Jag brukar använda ett hålslag som brevpress. Kanske det ordet också behöver förklaras. 😂

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
SOLID principerna är från 2000 och äldre än så bara det att de de blev en bok då. Gäller än idag över 20 år senare

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.