Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja, det var nog andra vindar som blåste också, som vände den stavningstrenden. Stavningar som mej, dej och sej vann också mark på 60- och 70-talen liksom dom istället för de/dem. Sje-ljuden var också på bordet, och säkert mycket annat.

Men det blev ingen stavningsreform, så de mer talspråksnära formerna tappade mark igen.
Språket och stavningen förändras. Fann även detta stycke i Språktidningen:

"Orden blir också lättare att skriva. Om vi tittar på äldre lånord finns det några där vi knappt ens minns den omständliga utländska stavningen. Ta till exempel löjtnant och fåtölj visst är det väl fler än jag som är glada över att slippa memorera alla vokaler i lieutenant och fauteuil"
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Eftersom tråden är för pryl-arkeologer så lägger jag länk till källan för det mesta.
Clas Ohlsson har scannat alla kataloger de nånsin gav ut [länk]
Går lätt en kväll eller fem till att bläddra
Inget nytt under solen m.a.o. 🙂

Katalogomslag från 1928-1929 för Clas Ohlsson & Co med en illustration av en radioapparat och fågel, med grafiskt mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro design-analog radio med trähölje, märkt Tivoli Audio Model One, med volym- och frekvensratt på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Minns ni DAB-radio?
Såna galna idéer som att lägga ner FM-bandet, som är det effektivaste sättet att nå medborgarna, för att spara utrymme i etern.
Hur många skulle köpa en DAB-radio?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Minns ni DAB-radio?
Såna galna idéer som att lägga ner FM-bandet, som är det effektivaste sättet att nå medborgarna, för att spara utrymme i etern.
Hur många skulle köpa en DAB-radio?
Jag använder den varje dag till och från jobbet Alla som köper en relativt ny bil köper en DAB-radio.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag använder den varje dag till och från jobbet Alla som köper en relativt ny bil köper en DAB-radio.
Det lär inte finnas vevradio med DAB.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det lär inte finnas vevradio med DAB.
Nej, men bilen driver glatt min DAB så länge det finns bensin i tanken.

Edit: Det finns dock inte DAB med så särskilt stor geografisk täckning. Jag får DAB att fungera i min bil där jag bor, men ajg försökte mig på med DAB i radion i köket för några år sedan, det var bara SRs kanaler som fungerade, deras radioband var tillräckligt lågt. Reklamkanalerna fungerade inte.
 
Redigerat:
BengtH BengtH skrev:
Inget nytt under solen m.a.o. 🙂

[bild][bild]
Har båda.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Nån som minns hunden Rabalder?

Tecknad bild av en gul hund som springer över en gräsmatta.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jullovsmornar på 70-talet. Tyckte det var extra kul att precis allt rörde sig. Ingen statisk bakgrund. Roobarb på engelska.
[länk]
Nej, jag kom ju inte ihåg honom alls när jag bara såg bilden. Men när jag hörde signaturen så kom allt tillbaka! ;)

Det är spännande vad musik, dofter osv. som man exponerades för som barn sitter kvar även om allt annat fallit i glömska.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Och även med Professor Balthazar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.