1 139 486 läst · 11 061 svar
1139k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Ironiskt nog har jag sprungit på två (2) olika personer som bytt förnamn till Lucifer.... 😂L Lucif3r skrev:Personlig åsikt: Att 'leka' med barns namn - något dom troligen får dras med hela livet - är ju inte direkt snällt gjort.
Jag har väl oturen att ha ett rätt ovanligt namn, inte super-ovanligt, men tillräckligt ovanligt för att vara den enda i klassen med det namnet(och ej heller ha någon namnsdag, inte för att jag bryr mig om det, men iaf ), vilket givetvis ledde till mobbning, och än idag får jag leva med att folk inte uttalar det korrekt.
Nä, för barnets skull - både kort och långsiktigt - är det bättre att ge dom ett "tråkigt vanligt" namn, faktiskt.
... Men det är som sagt min personliga åsikt.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag tror bestämt att du @Intet glömt bort hur de bägge Lars-Erikarna stavar sina namn, en "lars-erik" utan versaler kan du ju ha haft i klassen men att du skulle haft två som bara använder gemener är helt osannolikt.Intet skrev:
Vi var totalt 3 på första klassen (tidigt 60-tal), 2 Bengt och en Marie-Ann. Lärarinnan beslöt att den andra Bengt helt enkelt får heta Anders istället (hans andra förnamn). Och Anders kallades han ännu på klassträffen 2023 😊.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 348 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 348 inlägg
Tre Mikael/Michael, två Anders, två Per/Pär, två Marie och en Maria (jag), två Eva och två Karin. Däremellan Björn, Andreas, Peter, Bob (Amerikan), Karolina, Charlotte, Britt-Marie, Nils, Lars, Isabell och ytterligare några. Var väl runt 30 i klassen. Medelårtal 1975 sisådär.Intet skrev:
Edit: jo, det tillkom en Mia också, så efter det kallades inte jag för det längre utan nåt annat mer knasigt.
Som jag minns det hade vi åk 1-9 bara en av varje, 1978-1987.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 630 inlägg
Låter så av anekdoterna att döma. Upp till 10 personer med delade namn och därmed sannolikt 15–20 som var ensamma om sina.Alfredo skrev:
För egen del minns jag tre dublettpar större delen av grundskolan. Men de flesta av oss andra hette ju typ samma saker; almanacksnamn. Dagens namnflora är spretigare, så att ha ett ovanligt namn är en mindre grej nu än förr. Även om jag hoppas att i alla fall någon ungjävel på en mellanstadieskola just nu kallas Oscar II.