Mikael_L Mikael_L skrev:
Fanns det inte ett tag någon slags telefonbok/tonsändare, som folk köpte.
För att hantera sina telefonnummer, och den kunde också sända numret som DTMF från sin högtalare till telefonluren, så man slapp slå numret själv?

Har ett svagt minne av något sådant, och borde passa denna tråden.
Jag har för mig att min första NMT röd-telefon inte fixade dtmf och att jag därför köpte en sådan.
Varför? Jo för att lyssna av min telefonsvarare (med små kassettband) som fjärrmanövrerades med dtmf.

/Höghus

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lika kort livslängd som de där telefonkorten (som ersatta mynt)
Eller de där kontokorten man kunde ladda i en maskin

Intet Intet skrev:
Eller de där kontokorten man kunde ladda i en maskin
Japp. CASH. Och poängen var att det inte var ett kontokort, dvs den var inte ansluten till ett konto utan kunde används anonymt precis som kontanter.

Kunde nog ha blivit stort, men det gick knappt att använda någonstans.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fanns det inte ett tag någon slags telefonbok/tonsändare, som folk köpte.
För att hantera sina telefonnummer, och den kunde också sända numret som DTMF från sin högtalare till telefonluren, så man slapp slå numret själv?

Har ett svagt minne av något sådant, och borde passa denna tråden.
De hade man för att ringa gratis i telefonkiosker.

H HenrikHuslöse skrev:
De hade man för att ringa gratis i telefonkiosker.
Om man inte limmade fast en fiskelina på en enkrona, så man kunde dra upp den igen…

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. CASH. Och poängen var att det inte var ett kontokort, dvs den var inte ansluten till ett konto utan kunde används anonymt precis som kontanter.

Kunde nog ha blivit stort, men det gick knappt att använda någonstans.
Minns att vi hade såna på CSN-korten när jag började plugga -97. För några år sen såg jag en kvarglömd maskin för dem på väggen på en mack. På den tiden var ju kort förknippade med större köp o signatur på kvitton så smart tanke!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Lika kort livslängd som de där telefonkorten (som ersatta mynt)
Telefonkort en hängde sig kvar rätt länge för utlandssamtal. När Telia tog en hundring för tio minuter till annan kontinent så gav korten 1 1/2 timme för samma pris.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Telefonkort en hängde sig kvar rätt länge för utlandssamtal. När Telia tog en hundring för tio minuter till annan kontinent så gav korten 1 1/2 timme för samma pris.
Du menar kanske en annan sorts telefonkort?

De Mikael_L menade var de som man stoppade i den tidens telefonautomater för att kunna ringa. Men du menar nog de som man hade i handen och knappade in kod för då man ringde utomlands från en vanlig hemtelefon? (För sådana fanns väl även i Sverige?)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Du menar kanske en annan sorts telefonkort?

De Mikael_L menade var de som man stoppade i den tidens telefonautomater för att kunna ringa. Men du menar nog de som man hade i handen och knappade in kod för då man ringde utomlands från en vanlig hemtelefon? (För sådana fanns väl även i Sverige?)
Du har rätt. Det var de man skrapade fram en kod som slogs in som jag använde mest o minns bäst.

Vad jag glömt bort att de funnits är de byxor jag har på mig idag. Jag köpte dem i Orlando 2004, men samma år hamnade de i en flyttkartong tillsammans med en del andra kläder. (Igår då jag var uppe på vinden fick jag ett infall och öppnade en flyttkartong som stått där i 20 år, och hittade flera plagg som jag glömt att jag haft. Undrar vilka bortglömda skatter som kan finnas i de kvarvarande kartongerna?)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
B
jarlh jarlh skrev:
Vad jag glömt bort att de funnits är de byxor jag har på mig idag. Jag köpte dem i Orlando 2004, men samma år hamnade de i en flyttkartong tillsammans med en del andra kläder. (Igår då jag var uppe på vinden fick jag ett infall och öppnade en flyttkartong som stått där i 20 år, och hittade flera plagg som jag glömt att jag haft. Undrar vilka bortglömda skatter som kan finnas i de kvarvarande kartongerna?)
Tur att du inte har följt det "goda rådet" att göra dig av med allt du inte har använt på ett halvår. Jag såg något sådant råd härförleden, har svårt att förstå det, vilket slöseri det skulle innebära att följa det. Det kan iofs vara bra ibland att veta vad man har sparat, men då går man miste om dylika högtidsstunder.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Jag såg något sådant råd härförleden, har svårt att förstå det,
Jag med. Extremt korkat att exempelvis kasta alla trädgårdsmaskiner någon gång runt mars/april...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 15 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Och de passade!!!???
Hos mig passar inga kläder som hängt längst in i garderoben i mer än ett år.

/Höghus

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Och de passade!!!???

/Höghus
Man blir ju mindre med ålder😉
Har i 40 år kunnat köra med samma storlek på Levis 501 och sedan några år fått gå ned ett steg.
Däremot när man köpte i USA fick man alltid lägga till ett steg i längd och minska minst ett steg i midja, mot de man köpte här.😃

Höghus Höghus skrev:
Och de passade!!!???

/Höghus
Anledningen till att jag inte använde dem så mycket 2004 var att jag köpte en för vid storlek. De passar bättre nu!

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.