Mikael_L Mikael_L skrev:
Fanns det inte ett tag någon slags telefonbok/tonsändare, som folk köpte.
För att hantera sina telefonnummer, och den kunde också sända numret som DTMF från sin högtalare till telefonluren, så man slapp slå numret själv?

Har ett svagt minne av något sådant, och borde passa denna tråden.
Jag har för mig att min första NMT röd-telefon inte fixade dtmf och att jag därför köpte en sådan.
Varför? Jo för att lyssna av min telefonsvarare (med små kassettband) som fjärrmanövrerades med dtmf.

/Höghus

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lika kort livslängd som de där telefonkorten (som ersatta mynt)
Eller de där kontokorten man kunde ladda i en maskin

Intet Intet skrev:
Eller de där kontokorten man kunde ladda i en maskin
Japp. CASH. Och poängen var att det inte var ett kontokort, dvs den var inte ansluten till ett konto utan kunde används anonymt precis som kontanter.

Kunde nog ha blivit stort, men det gick knappt att använda någonstans.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fanns det inte ett tag någon slags telefonbok/tonsändare, som folk köpte.
För att hantera sina telefonnummer, och den kunde också sända numret som DTMF från sin högtalare till telefonluren, så man slapp slå numret själv?

Har ett svagt minne av något sådant, och borde passa denna tråden.
De hade man för att ringa gratis i telefonkiosker.

H HenrikHuslöse skrev:
De hade man för att ringa gratis i telefonkiosker.
Om man inte limmade fast en fiskelina på en enkrona, så man kunde dra upp den igen…

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. CASH. Och poängen var att det inte var ett kontokort, dvs den var inte ansluten till ett konto utan kunde används anonymt precis som kontanter.

Kunde nog ha blivit stort, men det gick knappt att använda någonstans.
Minns att vi hade såna på CSN-korten när jag började plugga -97. För några år sen såg jag en kvarglömd maskin för dem på väggen på en mack. På den tiden var ju kort förknippade med större köp o signatur på kvitton så smart tanke!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Lika kort livslängd som de där telefonkorten (som ersatta mynt)
Telefonkort en hängde sig kvar rätt länge för utlandssamtal. När Telia tog en hundring för tio minuter till annan kontinent så gav korten 1 1/2 timme för samma pris.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.