När telefonen satt fast i väggen var människan fri..........

• Älska
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Tack för att ni påminner om gamla onda tider! Telefonera, ett ringa sätt att vara tillsammans, som min far televerkaren brukade säga.

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Dessutom spolades telefonen aldrig ner på dass. Inte oavsiktligt i alla fall.
Till råga på allt, fungerade den alltid.

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
Och ingen visste vad ett Byggahusforum var för något😇

A AndersS skrev:
Och ingen visste vad ett Byggahusforum var för något😇
Det är svårt att överskatta betydelsen av Byggahusforumet.

H HenrikHuslöse skrev:
Nej, det är tvärtom mycket enkelt. Man skulle t ex kunna säga att byggahusforum på ett avgörande sätt har påverkat sjukdomsstatistiken eller brottsstatistiken i en positiv riktning.

Och detta vore att gravt överskatta betydelsen av byggahusforumet.

;)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag har aldrig förstått mig på det där att inom katolicismen kan en begå rätt hemska brott och sen bikta sig och därmed bli förlåten.
Inom kristendomen kan du begå vilket hemskt brott som helst men ändå slippa straff, bara tro på Jesus så vips hamnar du i himlen.

Genom att tro på Jesus som Guds son och ta emot honom som Herre och frälsare blir man en del av Guds rike. Det handlar inte om våra egna gärningar, utan om Guds kärlek och nåd.

Alla som har en personlig relation med Jesus och tror på honom som sin Herre och frälsare anses vara välkomna till himlen. Det spelar ingen roll vilken bakgrund vi har eller vilken synd vi har begått – Guds nåd är tillräcklig för alla som tar emot Jesus.

Källa:

Om man däremot har levt ett syndfritt rättskaffens liv men inte tror på Jesus åker man rätt i helvetet och där kommer man att brinna och plågas i evigheters evighet, plågan kommer aldrig att upphöra.

Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
brottsstatistiken i en positiv riktning. Och detta vore att gravt överskatta betydelsen av byggahusforumet.
Inte alls. Vem f-n har tid att palla äpplen och rycka väskor när man måste rätta en massa felaktigheter från "göteborgare". 😂😱🙃

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Intet och 5 till
  • Laddar…
Maria T
D Dilato skrev:
Inom kristendomen kan du begå vilket hemskt brott som helst men ändå slippa slippa straff, bara tro på Jesus så vips hamnar du i himlen.
@Dilato - jag tror på dig 😉

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
Någon som minns när människor talade i telefon, på riktigt?...

Någon som minns?
Jag minns, men minns också att jag 1985-86 köpte en tio-meters-sladd till telefonen (den var ju mest en stationär klump då) så att jag skulle kunna göra andra saker medan jag pratade.
När jag var tonåring kunde jag prata i timmar och bara sitta i samma stol/fåtölj och just bara prata, men när jag flyttade hemifrån, studerade och jobbade udda tider, så tyckte jag just att "sitta och bara prata" inte funkade, tidsmässigt.

Så, med denna långa sladd kunde jag både vattna växterna (kaktusarna), stryka blusar (ett måste på mitt dåvarande jobb) och mata majsormen och samtidigt kunna prata med pappa.

Idag så diskar folk, dammsuger och går på dass med telefonen i hand. Min egen gräns är före allt detta.

Maria T Maria T skrev:
Jag minns, men minns också att jag 1985-86
Det var väl ungefär den tiden man köpte "piratimporterade" "olagliga" trådlösa telefoner. Eller tänker jag på knapptelefoner? De trådlösa kanske kom senare?

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
@Dilato - jag tror på dig 😉
Och Robert Lind.

• Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Som vi glömt före Byggshus..
Man på bokomslag undersöker ett golvplan i ett kök; boken heter "Husboken 2: Bostaden" från Vi Bilägare faktaböcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det var väl ungefär den tiden man köpte "piratimporterade" "olagliga" trådlösa telefoner. Eller tänker jag på knapptelefoner? De trådlösa kanske kom senare?
Sådan här byggde jag mig -79 (jobbade på Ericsson). Knappar men tror det var med pulsringning och högtalande.
Vintage Ericsson telefon från 1979 med knappsats, pulsringning och högtalarfunktion, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.