1 138 442 läst · 11 061 svar
1138k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 345 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 345 inlägg
Ungefär samtidigt ja, hade kompisar med "hamburger-telefoner" och "grodor", de var inte tillåtna då det ännu var Televerket som "ägde" telefonerna - 1) på de flesta telefoner stod det undertill "tillhör Televerket" och 2) min dåvarande pojkväns pappa arbetade på samma statliga verk så vi var rätt noga med att sköta oss på den fronten.Alfredo skrev:
Minns att jag nån gång tidigt 90-tal stod vi en fast väggtelefon och betalade räkningar via telefonbanken men när de trådlösa kom vet jag inte riktigt- 1996-97? Skaffade min första mobiltelefon 1997 så känner jag kan blanda ihop mycket här.
Redigerat:
Dom trådlösa kom långt tidigare, jag reparerade sådana åt en importör i Frölunda när jag var 18-19 år så det blir 1974 eller så.Alfredo skrev:
Under 1970-80-talen beslagtog tullen trådlösa telefoner från resenärer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ebay.co.uk/itm/365183647532
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 345 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 345 inlägg
Intressant att veta, helt nytt för mig att det var så tidigt. Gissar att mina jämnåriga kompisar inte gjorde något brottsligt då, vi var för unga (född 1965).D Dilato skrev:
Mina första minnen av trådlösa telefoner är sedan 80-talet.
Televerket hade en det stod "Televerket" på med logotype, tjusigt värre. Svindyr, minns jag rätt kostade den ett par tusen i början på 80-talet.
Det privatimporterades/smugglades en del, problemet var att de från USA använde ett frekvensband som var upptaget i Sverige-Europa och det orsakade störningar. Televerket Radio pejlade. Minns även att en granne fick en beslagtagen i tullen vid hemresa från US of A och blev kallad till förhör hos Polisen rörande misstanke om smuggling, året var 1984-85 nånting.
Televerket hade en det stod "Televerket" på med logotype, tjusigt värre. Svindyr, minns jag rätt kostade den ett par tusen i början på 80-talet.
Det privatimporterades/smugglades en del, problemet var att de från USA använde ett frekvensband som var upptaget i Sverige-Europa och det orsakade störningar. Televerket Radio pejlade. Minns även att en granne fick en beslagtagen i tullen vid hemresa från US of A och blev kallad till förhör hos Polisen rörande misstanke om smuggling, året var 1984-85 nånting.
Jag har slarvat bort en länk till en sida där de säljer gamla hederliga "petmojar" (telefoner med roterande nummerskiva, tror de köpt in gamla begagnade)) som de byggt om så att de kopplas till en mobiltelefon. Hade länken sparad och hade tänkt köpa en sådan i julklapp till en äldre släkting som befinner sig på demensens sluttande plan och telefoner med knappar börjar bli besvärligt för att inte tala om smartphones.
Om någon vet vilket företag och sida jag pratar om så är jag tacksam om ni postar den för min google-fu har svikit mig
Om någon vet vilket företag och sida jag pratar om så är jag tacksam om ni postar den för min google-fu har svikit mig
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja, hur man mappade pulser till siffror varierade över världen. Vi hade inte ens samma mappning i Sverige som i Norge. (Jag vill minnas att man inte ens hade samma i Oslo som i resten av Norge, men hittar inget om det.)hsd skrev:
I vilket fall, här är t ex en lista från en gammal manual från ett USR-modem:
&P0 = Pulsvalsuppringning avstängd (Förvalt för CTR/TBR-21)
&P1 = Danmark, Tyskland, Österrike, Finland, Schweiz, Nederländerna, Italien, USA, Sydafrika, Tjeckien
&P2 = Frankrike, Storbritannien, Belgien, Irland, Spanien, Portugal, Australien, Asien, Korea
&P3 = Norge
&P4 = Nya Zeeland
&P5 = Japan
&P6 = Sverige
Och nollan var först i Sverige, dvs en puls. Det gjorde det lätt att slå nummer på klykan (ja med lite övning, min mor var fena på det). Det var bara en puls mer än siffran man ville slå.
Joo.... Men använde inte de trådlösa DTMF-signalering och inte pulser?lars_stefan_axelsson skrev:Ja, hur man mappade pulser till siffror varierade över världen. Vi hade inte ens samma mappning i Sverige som i Norge. (Jag vill minnas att man inte ens hade samma i Oslo som i resten av Norge, men hittar inget om det.)
I vilket fall, här är t ex en lista från en gammal manual från ett USR-modem:
&P0 = Pulsvalsuppringning avstängd (Förvalt för CTR/TBR-21)
&P1 = Danmark, Tyskland, Österrike, Finland, Schweiz, Nederländerna, Italien, USA, Sydafrika, Tjeckien
&P2 = Frankrike, Storbritannien, Belgien, Irland, Spanien, Portugal, Australien, Asien, Korea
&P3 = Norge
&P4 = Nya Zeeland
&P5 = Japan
&P6 = Sverige
Och nollan var först i Sverige, dvs en puls. Det gjorde det lätt att slå nummer på klykan (ja med lite övning, min mor var fena på det). Det var bara en puls mer än siffran man ville slå.
Var inte en annan grej med de tidiga trådlösa att de inte var parade med sin basstation? Det gick att både lyssna på grannens samtal och ringa på hans abonnemang?
/Höghus
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Det är mer än vad jag vet i detalj. Min första trådlösa telefon köptes andra halvan av nittiotalet då AXE var infört i hela landet och DTMF därigenom var genomfört överallt.Höghus skrev:
Jag vet inte om AKE och tidigare faktiskt tillät DTMF men jag tror inte det. (Jag jobbade på wireline på Ericsson måånga år efter det var aktuell teknik. )
Så precis hur äldre olagliga trådlösa telefoner genomförde signaleringen mellan handenheten och basenheten vet jag inte. Antagligen inte med DTMF. Basenheten använde iaf pulsval om vi talar sjuttiotal.
Och de använde ju vanlig analog AM-modulerad radio. Så det stod var och en fritt att lyssna och (vilket var mera tveksamt juridiskt) bryta in om man hade grejjorna för det.
https://digitaltmuseum.se/021026360693/telefon-sladdlosFotografen skrev:Mina första minnen av trådlösa telefoner är sedan 80-talet.
Fanns det inte ett tag någon slags telefonbok/tonsändare, som folk köpte.
För att hantera sina telefonnummer, och den kunde också sända numret som DTMF från sin högtalare till telefonluren, så man slapp slå numret själv?
Har ett svagt minne av något sådant, och borde passa denna tråden.
För att hantera sina telefonnummer, och den kunde också sända numret som DTMF från sin högtalare till telefonluren, så man slapp slå numret själv?
Har ett svagt minne av något sådant, och borde passa denna tråden.
Jo, när du säger det så. Kort livslängd.