1 145 472 läst · 11 091 svar
1145k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Nu ska väl tråden ha fokus på Saker som vi glömt bort osv, men jag vågar mig på att nämna ett ord, som jag inte hört någon annan än min pappa säga, och inte läst förrän idag (i en annan tråd här på BH).
Ta-daaah: Pappslöjd
Pappan, född 1912, kunde nämna "pappslöjd" då och då, vet inte riktigt vad det innebar. Jag vet att han slöjdade, som i snidade, men var kom papp från?
Jag växte upp med sy- och träslöjd, där det syddes, broderades (!), täljdes, svarvades, löddes och smiddes.
(Fick 5:a i båda ovan ämnen, kände det var min dag att skryta lite då jag har namnsdag).
Pappan, född 1912, kunde nämna "pappslöjd" då och då, vet inte riktigt vad det innebar. Jag vet att han slöjdade, som i snidade, men var kom papp från?
Jag växte upp med sy- och träslöjd, där det syddes, broderades (!), täljdes, svarvades, löddes och smiddes.
(Fick 5:a i båda ovan ämnen, kände det var min dag att skryta lite då jag har namnsdag).
Pappslöjden var nog mer det där pysslandet med att klippa och klistra ihop figurer och julpynt som man fick göra de första skolåren innan de "riktiga" slöjdlektionerna tog vid. Klippdockor är ju ett bra exempel på pappslöjd.Maria T skrev:Nu ska väl tråden ha fokus på Saker som vi glömt bort osv, men jag vågar mig på att nämna ett ord, som jag inte hört någon annan än min pappa säga, och inte läst förrän idag (i en annan tråd här på BH).
Själv fick jag inte börja med trä- och syslöjd förrän i tredje klass. Men det berodde kanske på att skolan jag gick i inte hade vare sig slöjd- mat- eller gymnastiksalar de två första åren.
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Aha, då förstår jag mer innebörden, jag trodde pappa jämförde "pappslöjd" med träslölj.Keiller skrev:Pappslöjden var nog mer det där pysslandet med att klippa och klistra ihop figurer och julpynt som man fick göra de första skolåren innan de "riktiga" slöjdlektionerna tog vid. Klippdockor är ju ett bra exempel på pappslöjd.
Själv fick jag inte börja med trä- och syslöjd förrän i tredje klass. Men det berodde kanske på att skolan jag gick i inte hade vare sig slöjd- mat- eller gymnastiksalar de två första åren.
Det var i tredje klass min årskull började med slöjd också, tror inte att 6-7-åringar är helt mogna att hantera varken symaskiner eller hyvlar.
Jag använder själv ordet i betydelsen att något är taffligt gjort.Maria T skrev:Nu ska väl tråden ha fokus på Saker som vi glömt bort osv, men jag vågar mig på att nämna ett ord, som jag inte hört någon annan än min pappa säga, och inte läst förrän idag (i en annan tråd här på BH).
"Gjorde du den där själv i pappslöjden eller?"
Jag har ingen aning om varifrån eller när jag fått detta uttryck. Men som du säger, det är inget man springer på varje dag.
/Höghus
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 363 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 363 inlägg
Märkligt, är inte jeansmått i tumA AndersS skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 690 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
He he, om husboken del 2 handlar om bostaden undrar man ju vad del 1 handlar om?A AndersS skrev:
Men med tanke på att utgivaren är Vi bilägare så kanske det är garaget? 😂
Noterar för övrigt att vi i tiden befinner oss före oskicket att använda versaler i varje ord i egennamn.
Vi bilägare är numera Vi Bilägare...
Husboken del 1 handlar om Byggnaden, del 2 alltså om Bostaden och del 3 om Trädgården. Jag har alla tre delarna i min bokhylla. Plus en separat bok om Fritidshuset.
Det fanns också en vacker och lite påkostad serie om Bilen - Gör det själv (med Christer Glenning som huvudförfattare - minns ni honom?). Del 1: Reparera själv - Motor, kraftöverföring; del 2: Montera själv - Elsystemet; del 3: Laga själv - Plåt och lack, hjulupphängning.
Såg snyggt ut i bokhyllan med dessa serier, men Bil-böckerna fick tyvärr stryka på den så kallade foten sist jag rensade i bokhyllan.
Det fanns också en vacker och lite påkostad serie om Bilen - Gör det själv (med Christer Glenning som huvudförfattare - minns ni honom?). Del 1: Reparera själv - Motor, kraftöverföring; del 2: Montera själv - Elsystemet; del 3: Laga själv - Plåt och lack, hjulupphängning.
Såg snyggt ut i bokhyllan med dessa serier, men Bil-böckerna fick tyvärr stryka på den så kallade foten sist jag rensade i bokhyllan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 690 inlägg
Är du säker på att det inte var byggnaden, bostaden och trädgården? 😉
A AndersS skrev:
Kanske jag minns den mest för en klasskompis som hette något som var mer snarlikt parodi-namnet än det riktiga.
Redigerat: