1 195 037 läst · 11 399 svar
1195k läst
11,4k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Kinapuffarna är de två lösa till vänster.
Fanns både 3öres och 5öres smällare. Dessutom ettöres smällare i smatterband.
Föräldrar förr var inte så shåpiga utan de köpte glatt ut explosiva varor till sina 5åringar som glatt gick ut och sprängde grannarnas brevlådor.
Fanns både 3öres och 5öres smällare. Dessutom ettöres smällare i smatterband.
Föräldrar förr var inte så shåpiga utan de köpte glatt ut explosiva varor till sina 5åringar som glatt gick ut och sprängde grannarnas brevlådor.
5-årings var väll lite att ta i. Men att barn runt 10-15 år gick runt under nyårsveckan var vanligt.Intet skrev:
Jag hade en kompis som fick smällare från 9-10 år iaf. Det small.😊
Skulle någon av er hitta gamla fyrverkerier eller annat inom pyroteknik så skicka ett PM
Någon som minns när den gröna skylten bak på bilen för privat övningskörning hade just ordet "ÖVNINGSKÖRNING"? Nu står det "övningskör".
Provade en gång att sätta en treöres på ett pappersflygplan. Tyvärr gjorde planet en looping. Ingen skada men tillräckligt nära för att inte göras om. Kinapuff i läskburk var också kulF Freddy Persson1 skrev:
A AndersS skrev:
Lekis och dagis finns inte idag,det heter Förskola och Förskoleklass.Maria T skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 503 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 503 inlägg
Åjo, jag var 3-4 när jag fick 1- öres som kastades med/ mot grannpojkarna. Vår regel var att inget större än 5- öres fick användas pga skaderiskerna. Grannen närmast var äldst och 5 år äldre än jag så han hade såväl Kinapuff, Luckypuff och " Häxpipare", smatterband!!F Freddy Persson1 skrev:
Mest bus utsattes nog de på kvarteret för som hade plastbrevlådor... De skulle tvunget försöka sprängas med Kinapuffar!!! Plåtbrevlådorna visste vi inte gick.....
Sedan fästes dragsmällare i dörrarna så hade folk inte riktigt vaknat innan efter en sen nyårsvaka blev det liv !!!!
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/susannas-korvfynd-var-livsfarligt-otroligt-explosivt/F Freddy Persson1 skrev:
Kolla med Susanna.
Och det var bättre tryck i de äldre kinapuffarna, när jag började skjuta var det 1,2 gram krut i dem, när de försvann var det 0,8. Syntes på skjuthöjden på den 2 kg (?) Gevalia kaffeburk vi sköt upp. 1,2 gram fick upp den en bra bit över hemmets (två våningars villa) skorsten, 0.8 knappt till takåsen. Vill minnas att skillnade kändes också eftersom vi diskuterade känslan den påsk krutmängden minskats. Vi roade oss nämligen ibland med att sitta på burkarna som något slags prepubertalt mandomsprov och med våra ändor som någon slags subjektiva mätinstrument så var den allmänna meningen att, jo, man kunde känna skillnaden i krutmängd.
Precis. Krutmängden minskade så Luckypuffen var kraftigare eftersom den låg kvar på 1,0g.K Kapsyl skrev:Och det var bättre tryck i de äldre kinapuffarna, när jag började skjuta var det 1,2 gram krut i dem, när de försvann var det 0,8. Syntes på skjuthöjden på den 2 kg (?) Gevalia kaffeburk vi sköt upp. 1,2 gram fick upp den en bra bit över hemmets (två våningars villa) skorsten, 0.8 knappt till takåsen. Vill minnas att skillnade kändes också eftersom vi diskuterade känslan den påsk krutmängden minskats. Vi roade oss nämligen ibland med att sitta på burkarna som något slags prepubertalt mandomsprov och med våra ändor som någon slags subjektiva mätinstrument så var den allmänna meningen att, jo, man kunde känna skillnaden i krutmängd.
Roligast och farligast var " Häxpiparna" , även de små snurrorna, flygande tefat? , som flög upp och surrade var kul.... Måste vara 12 år sedan jag senast köpte ett par raketer/ fontänbomb. Julklapp till dåvarande sambon som älskade fyrverkerier men aldrig haft en riktig fontänbomb tidigare...