TeroM TeroM skrev:
Fins en A-traktor, gammal Volvo, som jag hamnat bakom några gånger som klippt om skylten till ”KÖÖVNING”. Det var kul första gången jag såg den …
De gick även att klippas om till "KÖNSÖVNING" och "ÖSINKÖRNING" :)

TeroM TeroM skrev:
Fins en A-traktor, gammal Volvo, som jag hamnat bakom några gånger som klippt om skylten till ”KÖÖVNING”. Det var kul första gången jag såg den …
On topic kom jag nu på att jag glömt att bak på min epa stod det "Hårdingar åker ofjädrat".

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Jag såg för länge sedan en Volvo 240 med "R*VG*KNING" (ihopsatt av en ituklippt ÖVNINGSKÖRNING.)

• Haha
possum77 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Var väl påskveckan som var det vanliga på 60-70 talet. Det våldsamma smällandet vid nyår är ett nyare påfund.
Minfarbror köpte ut blixtkanoner till oss när vi var i tolv trettonårsåldern, satans vad som small och minns i alla fall en brevlåda som inte fanns kvar efter prov av dess beständighet
På slutet av 70-talet gjorde vi mest hemgjorda rejäla smällare med klorex, florsocker och svavel som fylldes i grova kopparrör eller 2” järnrör. Ren tur att allt gick bra. 😂
Gjorde lika. Blev som en större handgranat.

GoC GoC skrev:
Var väl påskveckan som var det vanliga på 60-70 talet. Det våldsamma smällandet vid nyår är ett nyare påfund.
Minfarbror köpte ut blixtkanoner till oss när vi var i tolv trettonårsåldern, satans vad som small och minns i alla fall en brevlåda som inte fanns kvar efter prov av dess beständighet
På slutet av 70-talet gjorde vi mest hemgjorda rejäla smällare med klorex, florsocker och svavel som fylldes i grova kopparrör eller 2” järnrör. Ren tur att allt gick bra. 😂
Vi gjorde krut av malen grillkol, svavel och salpeter med blandningsförhållandet 3-2-1. Det var kompisens pappa som gav oss receptet. Svavlet var svårast att få tag på utan frågor av butiksägare men det gick med lite list. "Det är pappa som..."

Allt började när nån i vänkretsen hade hittat drygt två meter tjärstubin som vi ville prova. Hade ju sett på westernfilmer hur det gick till. Vi använde också järnrör att ladda i.

I slutet av 70-talet var "livsfarligt" inget vi förstod vad det var.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vet inte om barnkullarna var stora då? Men med alla saker vi hittade på är det förvånansvärt att så många överlevt...

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vi gjorde krut av malen grillkol, svavel och salpeter med blandningsförhållandet 3-2-1. Det var kompisens pappa som gav oss receptet. Svavlet var svårast att få tag på utan frågor av butiksägare men det gick med lite list. "Det är pappa som..."

Allt började när nån i vänkretsen hade hittat drygt två meter tjärstubin som vi ville prova. Hade ju sett på westernfilmer hur det gick till. Vi använde också järnrör att ladda i.

Ja det var grundreceptet. Men var enklare med socker eller helst florsocker och klorex. Kalisalpeter köpte man på Konsum i spå påsar, men Klorex (var medel mot ogräs) var betydligt billigare och bättre. Var 55% Natriumklorat i det. Svavel hade färgaffärer och ingen frågade vad man skulle ha det till, förövrigt hade färgaffären även Klorex.
Och så klart hade vi fått fatt på några meter tjärstubin så vi även kunde utföra undervattens sprängningar 😂

Förståligt att Klorex förbjöds 😂
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorex_55

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och så klart hade vi fått fatt på några meter tjärstubin
Fått fatt i? Man gick väl bara till järnhandeln och köpte?

Alfredo Alfredo skrev:
Fått fatt i? Man gick väl bara till järnhandeln och köpte?
Nä, så enkelt var det inte vad jag minns. Hur som helst, tjärstubinen i vårt fall var inte köpt över disk. Men den räckte att göra några bomber med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.