Aldrig kokt skinka i mitt liv, här görs den i ugnen. Men tycker den färdiga skinkan smakar as. Alldeles för lätt saltad.

• Gilla
Raimo T och 5 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Den färdig kokta julskinkan är faktiskt ätbar... Så där sparar man mycket tid och behöver inte ha en stor kastrull bara att griljera!!!
Problemet är att de bästa skinkorna säljs inte färdigkokta. Men inget problem bara fram med sous vide :)

S Sona2012 skrev:
stor kastrull bara att griljera
Griljera i kastrull??? Det gör man väl i ugnen? Eller jag gör det i alla fall i ugnen.

DennisCA DennisCA skrev:
Aldrig kokt skinka i mitt liv, här görs den i ugnen.
Amen!

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Skinkan beställdes i november i gårdsbutiken och får sms när den kan hämtas. Sedan tillreds den utifrån hur man vill ha den.
De har även eget rökeri så lite rökt bog eller file', etc, är gott pålägg.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Skinkan köpes efter nyår. Då kostar den ekologiska vanligtvis 30 kr/kg. Sedan firar jag jul ända till midsommar.🤑

"Det är inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna som gör en rik"

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Jag ska faktiskt lägga skinkan från den frigående hyfsat lokalproducerade grisen i saltlake ikväll.
Borde hinna rimmas och rökas till jul.

• Gilla
abbe_ och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Griljera i kastrull??? Det gör man väl i ugnen? Eller jag gör det i alla fall i ugnen.
KOKA i kastrull, men eftersom jag numer köper färdigkokt behövs inte den stora kastrullen utan bara griljera i ugnen. Doppspadet kan behöva kokas om med mer vatten, kryddpeppar och lagerblad! Men det sker samtidigt som skinkan griljeras

S Sona2012 skrev:
KOKA i kastrull
Varför koka när det är så enkelt att göra skinkan i ugn?

• Gilla
Lande och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Skinkan köpes efter nyår. Då kostar den ekologiska vanligtvis 30 kr/kg. Sedan firar jag jul ända till midsommar.🤑

"Det är inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna som gör en rik"
Blir så mycket sparat att man snart inte kan stänga laptopen när man kollat saldon och värden.😉
Så man måste handla lite ibland, tror vi betalar 150 kr/kg.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför koka när det är så enkelt att göra skinkan i ugn?
För att få doppspad

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
För att få doppspad
Aha. Då förstår jag. Vi fortsätter nog med ugnen för jag tycker julskinka i ugn är bland den enklaste matlagning man kan göra även om många väljer färdig skinka av någon anledning.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Aha. Då förstår jag. Vi fortsätter nog med ugnen för jag tycker julskinka i ugn är bland den enklaste matlagning man kan göra även om många väljer färdig skinka av någon anledning.
Hur lång tid tar det i ungen?

P PappasHammare skrev:
Hur lång tid tar det i ungen?
Oj. Har nog aldrig tagit tid utan kör bara tills det piper. Kanske 3-4 timmar för en normal skinka. Sen beror det på temperaturen i ugnen. Jag kör rätt lågt, runt 125. Vet att många har uppemot 175, eller kanske mer. Sen kan man köra till olika temperaturer. Är alltid en diskussion varje gång men runt 68 känns bekant.

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Storlek och form har även betydelse.
Välj mellan storlekar: S (2-2,5 kg), M (2,5-3 kg), L (3-4 kg), XL (4-5,5 kg).
Och sedan får termometer avgöra när den är färdig, ca 70-75 grader som färdig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.