kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har också ett "gratis" grundutbud från Tele2 via antennuttaget men bildkvaliteten där är så dålig att jag ändå väljer att betala för en IP-TV lösning.
Svårt kanske jämföra.

Men jag märkte då ingen större skillnad mellan IP och DVB-C. När det gällde bildkvaliten, tvärtom har man ju nu läst på internet att t ex Boxers lösningar strular och sändning som släpar efter osv.

Har du jämfört HD kanaler eller pratar du om SD eller tom Analogt grundutbud (som inte ens finns mer)?

Den största skillnaden var att krångla med en extern box (vilket jag visserligen också gör, men den boxen jag har äger jag och kan lägga in egna programvaror och sortera kanaler i den ordning som jag vill ha osv) men är man bara intresserad av ett grundutbud och har 1 källa dvs DVB-C så kan man ju använda tv:ns egen tuner och många tv har ju också inspelningsmöjligheter på ett helt annat sätt än att ha ett veckoarkiv.

kisumisu kisumisu skrev:
eller tom Analogt grundutbud
Det kallas digitalt grundutbud och exakt vilken kvalitet det rent tekniskt är vet jag inte. Vet bara att kvaliteten är märkbart dålig jämfört med mitt valda alternativ.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Det kallas digitalt grundutbud och exakt vilken kvalitet det rent tekniskt är vet jag inte. Vet bara att kvaliteten är märkbart dålig jämfört med mitt valda alternativ.
Kanske är olika på olika orter.

Håller med att kabeltv är ju inte direkt känt för kvalitet. Allra bäst tycker jag det blir direkt via sattelit. Men då jag inte tyckte det var nån skillnader hos dem så tog jag inte ens upp det.

Sen kanske beror på hurdan tv man har osv.

Sen var dom väldigt nöjda med TiVo. Ungefär samma sak som jag kör med min VU+ box. Fast jag kör Sattelit och marksänt i den och den är opensource. Går göra det mesta med. Men tv bolagen vill ju kunna låsa in kunderna i deras system.

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Då är något fel? Det digitala grundutbudet (som är det enda jag har kvar) från digital kabel-TV (DVB-C) är iaf helt utan anmärkning hos mig. (Det analoga utbudet är naturligtvis idag hopplöst efter, men inget annat är heller att vänta.)

På vilket sätt skulle bildkvalitén vara sämre? Den är i vilket fall lika bra som SVT-Play, när play fungerar (vilket det inte gör alltid, det är påfallande ofta för dålig bit-rate med mycket sämre kvalitet).

Javisst det är fortfarande TV-standard dvs 720p eller 1080i och 30fps, och det inte går att jämföra med 4k@60 med hög bitrate, men det kan ju som sagt ingen TV-sändning mäta sig mot i vilket fall.

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Då är något fel?
Mycket möjligt.

På vilket sätt skulle bildkvalitén vara sämre?
Grynigare, lägre upplösning, ser suddigare ut. Har aldrig forskat djupare då jag i princip aldrig använder det. SVT Play håller normalt påtagligt högre bildkvalitet.

Jämförde nyss (för typ fem minuter sedan) det digitala grundutbudet via antennuttaget från Tele2 med IP-TV via box från Telenor (TV4 råkade det bli) och bildkvaliteten är påtagligt sämre i det digitala grundutbudet. 576i detekterar TVn, vilket antagligen förklara min upplevelse.

Något analogt grundutbud har vi inte längre.

Kanske skickar de medvetet ut ett grundutbud med låg kvalitet för att styra över kunderna till lönsammare tjänster?

Alfredo Alfredo skrev:
Jämförde nyss (för typ fem minuter sedan) det digitala grundutbudet via antennuttaget från Tele2 med IP-TV via box från Telenor (TV4 råkade det bli) och bildkvaliteten är påtagligt sämre i det digitala grundutbudet. 576i detekterar TVn, vilket antagligen förklara min upplevelse.
Ja det är klart. Om du jämför gammaldags SD med ny HD så kommer HD att se bättre ut. 576i det är gammal SD, alltså vanlig PAL som var den analoga standarden.

Alfredo Alfredo skrev:
Något analogt grundutbud har vi inte längre.

Kanske skickar de medvetet ut ett grundutbud med låg kvalitet för att styra över kunderna till lönsammare tjänster?
Ja. Men du borde ha HD-kanaler också, eller? Gör du en sökning/bläddring runt bland kanalerna och kolla om du inte har HD-varianterna också.

Förr så fanns iaf båda varianterna eftersom inte alla hade en HD-TV. Så man sände ofta TV1 på kanal 1 i SD, och samma kanal i HD på plats 21. Men det är ofta ändrat idag i kabel-TV näten s.a. man får HD på plats 1.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Men du borde ha HD-kanaler också, eller? Gör du en sökning/bläddring runt bland kanalerna och kolla om du inte har HD-varianterna också.
Får kolla det. Tack för tipset.

T
Kan ni släppa radioutsändningarna nu, eller be en moderator bryta ut det till en egen tråd?
Tack.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Ettöres, treöres, ryssar, minikina...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Får kolla det. Tack för tipset.
Kan vara då att du har en gammal tv som inte klarar HD kanaler.

Jag skall inte vara besserwisser eller otrevlig. Jag äger själv också en tv som kan bara visa Analog Pal och Digital Dvb-T. Helt körd till kabelnät, helt körd till sattelt, helt kört till dagens mpeg4 standard i marknätet...det enda jag kan se med den egna tunern är finska SD kanaler som fortfarande sänder i standarden MPEG 2. Mycket hårt konprimerade till en enda MUX = riktigt förjävlig bildkvalitet!

Den här signalen kommer dessutom att släckas ner helt till sommaren. Antar dom bara nu sänder allt i en mux med kass kvalitet bara för att hålla vad de lovat att vissa med gammal tv/box har tid byta.

Finland sänder dock samtliga kanaler i HD och då i flera muxar, men då krävs en tv som kan förutom mpeg4 även ta emot DVB-T2!

Skillnaden är som dag och natt i kvalitet!

Men min gamla Linuxbox klarar heller inte av just T2 även om den aldrig haft problem och ta in de svenska Mpeg4 kanalerna. Så jag fick köpa en ny tv modul till den och nu fungerar även T2.

När det gäller Tele2 kabel så har dom envisats att ha SD i grundutbudet. HD kanalerna tom SVT var länge kodade och just på konstiga kanalplatser.

Men har man en linuxbox eller en tv som tillåter att man ändrar kanalnummer och ordning så kan man ha kanalerna på vilken som helst nummer!

Nog om det då det här faktist gränsar till offtopic. Om vi nu inte ser nostalgin i MPEG2 standarden som är helt obsolete men den används ju fortfarande av vissa kabelbolag. Här är finnarna klokare med vidaresändningsregler det som händer i marknätet kommer även hända i samtliga kabelnät dvs de kanaler som sänder i HD måste endast sändas i HD olagligt skala ned kvaliten till SD!

Liten bonus på lite obsolete teknologi men ändå digital finns på youtube

Kom själv på Show View eller vad de hette, fanns även nån konkurrent till den var det VPS eller vad de hette?
Nordiska länderna använde showview och tror det var Tyskland som använde vps (nån video programming system, eller vad förkortning nu betyder). Vet nån när dessa försvann? Har testat båda litegrann, men fungerade ju dåligt när man var bakom en kabel decoder och sattelitbox.

Föräldrarna hade ju kodarvision som kabelbolag och jag skaffade parabol med gratistv. Så har tyvärr levt ett liv bakom externa boxar. Fast har ju varit lite kul också fixa o trixa och även lyckas avkoda bild med egna grejor 😂

Sedan fanns det även nåt system där man kunde med videons fjärr avläsa streckkoder från tidningens tvtablå som jag aldrig använt. Hade bara en bekant som hade en sån ny video. Tror det var mycket tidigt 90-tal, nån som vet mer?

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
tom Analogt grundutbud (som inte ens finns mer)?
Faktiskt så finns det kvar. Telia levererar analog Kabel-TV fortfarande. Urkass bild 🫣

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Faktiskt så finns det kvar. Telia levererar analog Kabel-TV fortfarande. Urkass bild 🫣
Och digital är krypterat eller bara streaming?!

Men sen har vi det här som aldrig såg dagens ljus i Europa

Men vi satt och tittade på sån här sunkig kvalitet och tom betalade för den pengar:

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Och digital är krypterat?!
Ett analogt grundutbud via coax. Vill man ha bättre får de teckna "BredbandsTV" via datajacket.

kisumisu
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ett analogt grundutbud via coax. Vill man ha bättre får de teckna "BredbandsTV" via datajacket.
Man tar in dubbla avgifter. Fattar inte varför det ens är lagligt!

Sedan verkar inte nya bostäder ens ha coax uttag och man tvingas betala tom för SVT.

Förstår inte varför det är lagligt i Sverige.

Sen drar man folk i näsan att det är ungefär det enda som går när man som operatör inte vill satsa på saker som gynnar kunderna.

Nå tur man bor i eget hus och bestämmer själv helt över vilka tjänster man vill använda.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Men du borde ha HD-kanaler också, eller? Gör du en sökning/bläddring runt bland kanalerna och kolla om du inte har HD-varianterna också.
kisumisu kisumisu skrev:
Kan vara då att du har en gammal tv som inte klarar HD kanaler.
En ny kanalsökning hittade typ 150 kanaler och löste "problemet". Merparten av dessa är naturligtvis kodade men alla vanliga finns som HD-variant. SVT1 lågupplöst fick exempelvis default kanalplats ett och HD-varianten plats 21.

Tydligen har något hänt sen den förra kanalsökningen för kanske runt tio år sedan... Märkligt... Men detta mottagningssätt används som sagt bara som backup om den normala IP-TV lösningen inte skulle fungera och det brukar handla om max någon timme per år så därför har jag aldrig brytt mig så mycket.

Men återigen, tack för tipset!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.