Maria T
När det ringer och det är ett nummer jag inte känner igen, eller ett okänt nummer, så brukar jag bara svara (alltså, i gamla dagar, lyfta på luren och inte göra nåt). Så går några sekunder och den i andra änden frågar "vart har jag kommit?" (språkpoliser lämnar detta därhän) och då svarar jag "vem söker du?" och kan de då inte säga namnet så lägger jag bara på.
Några gånger efter att jag har svarat utan att säga nåt så hör jag "Är det Maria" och då säger jag "vem är du som frågar".
Så in i bängen trött på försäljare och Nix funkar verkligen inte.

Att jag/man blir otrevlig i telefon är inget jag önskat utan det är en utveckling av samhället, lite som att de som försöker sälja nåt, oavsett vad, i en galleria, på ett torg, i T-banan svarar jag bara med "inte intresserad".

Men nu blev det mycket OT... återkommer snart med en sak som hör till ämnet.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Tecknad bild av en lärare vid katedern med stor näsa och glasögon, elever i förgrunden, tavla med bokstäver och en pennvässare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Assar, ur dagens DN. Stor pennvässare på lärarens bänk/kateder. Kanske nämnt i tråden tidigare men det har jag glömt 😜

(minns även namnet på läraren, och ämnet, som jag förknippar med en stor surrande pennvässare).

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]
Assar, ur dagens DN. Stor pennvässare på lärarens bänk/kateder. Kanske nämnt i tråden tidigare men det har jag glömt 😜

(minns även namnet på läraren, och ämnet, som jag förknippar med en stor surrande pennvässare).
Vi önskade nått sånt till barnen i julklapp, men ingen nappade på det tyvärr 😳

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
stor surrande pennvässare
Surrande!? Handvevad ska den förstås vara!

Två handvevade pennvässare av märket Boston Champion, en med en gul penna, mot en bakgrund i rosa och gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Veritabla konstverk

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen har vi det här med DAB.

Är man närmare Luleå eller Stockholm men inte tillräckligt nära så blir det pendlande mellan DAB och FM. DAB släpar efter lite så en jädrans eko.

Sen måste nya bilar ha så knäppa radion att inget går stänga av eller sökas manuellt.
DAB = Dum-Arslenas Blunder. Det mest idiotiska påfundet i rundradions historia, även om man räknar med ”Veckans pausfågel” eller ”Fågelsångsnatten”. Dead And Buried!

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
DAB = Dum-Arslenas Blunder. Det mest idiotiska påfundet i rundradions historia, även om man räknar med ”Veckans pausfågel” eller ”Fågelsångsnatten”. Dead And Buried!
Radiobaletten då?

Apropå pausfågeln så heter den Pippi Transistor på latin enligt Svenska MAD (finns den kvar?) från sent -70 tal.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
ricebridge ricebridge skrev:
Håller delvis med delvis inte med.
Det som är bättre med DAB är mer utrymme men ändå slipper man vara beroende av internet och diverse abbonemang för att kunna lyssna på radio!

Vet att DAB kan missbrukas (som precis vilken som helst digital kanal) med att ha för låg bitrate. Men de sändningar jag har lyssnat på i Sverige (Luleå/Stockholm) låter bättre än FM i bilen så länge man har bara bra mottagning. Sen kan det ju såklart bero på min bilstereo att den kanske har kass FM modulator, men så är det i min bil att Dab låter bättre. O nej det är ingen inbillning och jag älskar det analoga också och vill absolut inte att det släcks ner. Var väldigt tråkigt när t ex kortvåg har lagts ner. Även om den kanske inte längre har så mycket syfte med tanke på webbradio och sattelitradio, ja det finns ju också är också en lite bortglömd grej.

Dock väldigt irriterande när man kör på gränsområden där radion hoppar mellan dab och fm. Går kanske stänga av, men brukar då bara byta till en annan kanal.

I bla Finland (som jag ofta tar som exempel i gott o ont) där har man just lagt ner DAB helt. Men sen har man just pratat om att internetbaserad radio är bättre än Dab. Men o andra sidan har alla mobilabonnemang likadant som kontantkort obegränsat data det är nåt som är mer ovanligt i Sverige och övriga världen. Dock krävs det ju även i Finland betalning för datan även fast den betydligt billigare. Så jag tycker det fel jämföra DAB med webbradio.

Men sen gör ju alla länder olika beslut säkert också pga olika lagar. Sverige valde bla o släcka ner kommersiella tv kanaler från marknätet medans i Finland sänds Kanal 5 o co i DVB-T2 och helt okodat behövs inga dyra abbonemang som i Sverige! 👌

I Norge är det väl bara DAB som gäller (?).
Ändå sänder Norrmännen även en analog kortvågskanal 😂 nåt som både Sverige och Finland helt övergett....

Ps. Finnarna och Svennarna (jo finns nån reklamradiokanal men inte P1-P4) tycks ha övergett sattelit radio.
https://se.kingofsat.net/radio.php?&pos=0.8W&standard=All&ordre=freq&filtre=Clear

Lite synd då man får ganska bra ljudkvalitet via sattelit och in kanalerna i hela norden oavsett var man bor.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.