1 190 221 läst · 11 369 svar
1190k läst
11,4k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Kör du E6 söderut från Göteborg mot Kungsbacka står frekvensen vid stadsgränsen. Så visst finns de, men kanske inte lika många som förut.
Kör man i trakten kring Mälaren kan vissa radioapparater hoppa friskt mellan radio Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland och Örebro lite som den vill. Tyvärr får man inte alltid veta vilken den valt. Jag har lärt mig vilka frekvenser som gäller för resa mellan Värmland och Gotland. Jag googlar hellre än att leta på radion, eftersom det oftast saknas skyltar på "nya vägar". Synd, för dom var bra
Häromkring är en del bilradioapparater tydligen inställda av importören så de automathoppar till finska kanaler. Då blir det omöjligt att höra på finlanssvenska radion eller på sveriges radio. Väldigt irriterande.
Sen har vi det här med DAB.
Är man närmare Luleå eller Stockholm men inte tillräckligt nära så blir det pendlande mellan DAB och FM. DAB släpar efter lite så en jädrans eko.
Sen måste nya bilar ha så knäppa radion att inget går stänga av eller sökas manuellt.
Är man närmare Luleå eller Stockholm men inte tillräckligt nära så blir det pendlande mellan DAB och FM. DAB släpar efter lite så en jädrans eko.
Sen måste nya bilar ha så knäppa radion att inget går stänga av eller sökas manuellt.
Redigerat:
Så är det!Höghus skrev:
Men nya bilar har radion som är knäppa. Stora infotainmentsystem där inställningarna kanske finns men bakom flera olika "sub menyer".
Hade ett h*****e bara få in kamera varningar till gps. Men nu fungerar en sån enkel sak. Min gamla Garmin var bara o koppla in i en dator och föra över kamerapositioner och thats it. Men här var man tvungen gå via submenyer och godkänna ena o de andra.
Må hända att jag blivit gammal.
Minns med glädje 80-90 tals grejor och när man själv hjälpte "gamlingar" söka t ex tv kanaler.
Här har vi också "smart tv" som inte ens tillåter en sortera tv kanaler i den ordningen man själv vill speciellt Samsung tv 🥵🤔
Jag älskar och är riktigt nöjd med eldriften av bilen. Men det jag ibland skulle önska att man fick välja bilstereo som på gamla 80-tals bilar! Idag finns samma skiten i alla bilar oavsett drivmedel!
Eller att det var opensource men det är väl här stora pengarna 💸 tjänas in idag av företagen. Nåja kanske nån så småningom hackar systemen i tex Kia bilar. 😁
Redigerat:
Du får nog ta hjälp av någon ungdom så blir det nog bra 😁kisumisu skrev:Så är det!
Men nya bilar har radion som är knäppa. Stora infotainmentsystem där inställningarna kanske finns men bakom flera olika "sub menyer".
Hade ett h*****e bara få in kamera varningar till gps. Men nu fungerar en sån enkel sak. Min gamla Garmin var bara o koppla in i en dator och föra över kamerapositioner och thats it. Men här var man tvungen gå via submenyer och godkänna ena o de andra.
Må hända att jag blivit gammal.
Minns med glädje 80-90 tals grejor och när man själv hjälpte "gamlingar" söka t ex tv kanaler.
Här har vi också "smart tv" som inte ens tillåter en sortera tv kanaler i den ordningen man själv vill speciellt Samsung tv 🥵🤔
Så är det nogV videopac skrev:
Bilar har jag också fått hjälp. Även fossila bilarna (kan inte så mycket om just bilar).
Tv har jag löst med egna boxar!
Använder inte tv egna tuner.
Här är dock ungdomarna häpna för dom har ju växt upp med bara streaming abbonemang och bolagens villkor....alternativt pirat ip tv MEN också på bolagens villkor. Medans jag har en box där jag tar in marksänt, sattelit och iptv 👌 lite beroende varifrån det är mest "fördelaktigt" att ta det. Hade tom turen köpa dessa boxar begagnade i samband att just en piratleverantör lades ner 🤔
Riktigt samma grej har inte hänt ännu när Boxer lade ner sin marksända. Vissa tom säljer Boxer ca moduler som man inget gör i alla fall i Sverige.
Däremot skulle det vara fint få halvgratis nån inspelninbarbox där man har DVB-T2. Finland t ex går helt över till den standarden och Finland är som England o Tyskland nästan alla kanaler sänds okodat och gratis! Nu vet jag dock inte om Boxerboxarna hur hårt dom är "brändade till just boxer" att tar dom in t ex alla frekvenser. Canal Digital körde ju brändade boxar där bara deras sattelit position och frekvenser gick in. Viasat boxarna gick åtminstone använda till Tyska, Engelska och andra gratiskanaler som finns på sattelit.
Jaja blev kanske lite för mycket svammel om tv. Även om det här är också snart saker som vi minns 😭 fast på gott och ont som sagt.....
Men måste kopiera med den här youtube länken som även den är historia och tv historia som man sällan pratar om:
Ps en annan mycket intressant
Det roliga är också att en hel del av det här går göra än idag dock väldigt utdöende och det sorgliga är just att allt blir styrt och inte så mycket utländska program (om man nu bortser från allt från Usa).
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 018 inlägg
Oh, den kommer jag ihåg när den sändes!kisumisu skrev:
Och när jag tittade på den igen såg jag faktiskt en sak jag glömt bort att jag kom ihåg: Den lilla pilen som blinkade högst upp till höger när ett annat program började på andra kanalen.
Den börjar vid 17:35 i filmen ovan, annars så finns exempel här:
Enligt nätet (men ev. inte helt vederhäftig källa) så försvann den 1987.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 018 inlägg
I en annan tråd behandlades hur telefonbeteende förändrats, t.ex. att aldrig svara på okända nr, skicka sms för att fråga om det är ok stt ringa upp (!) och dylikt. Förr (70-90 talet) var det helt normalt att på ett kontor svara i varandras telefoner om personen inte råkade vara på plats.
Men genast när mobiltelefonerna dök upp blev (de företagsägda) telefonerna plötsligt "privata". Gud nåde den som svarar i nån annans mobil!
Men genast när mobiltelefonerna dök upp blev (de företagsägda) telefonerna plötsligt "privata". Gud nåde den som svarar i nån annans mobil!
Jag minns när nummerpresentatör kom och blev senare mer eller mindre standard.BengtH skrev:I en annan tråd behandlades hur telefonbeteende förändrats, t.ex. att aldrig svara på okända nr, skicka sms för att fråga om det är ok stt ringa upp (!) och dylikt. Förr (70-90 talet) var det helt normalt att på ett kontor svara i varandras telefoner om personen inte råkade vara på plats.
Sättet att svara har också ändrats nu när man vet vem som ringer. Även om jag av gammal vana säger mitt namn innan jag svarar 😂
Men många gör ju inte så längre.
Själv svarar jag dock oftast bara Hallå om det är okänt nummer...är så mycket löst folk som ringer. Som konstigt nog inte svenska operatörer lyckats stoppa!
Jag och frugan har både finska och svenska nummer. Men de är de svenska numren som drabbas av dessa konstiga lurendrejare försäljare mm. Numren är också hemliga men drabbas ändå.
Liknande trådar
-
Rotavdrag bortglömt eller förskjuten?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Nybyggt garage med ventilation bortglömt...
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur tar man bort ett stöldsäkert altanlås med stöldsäkra skruvar? Vredet har gått sönder och jag
Fönster & Dörrar -
Är det säkert att göra hål i/ta bort genomtrampninsskydd
Byggmaterial & Byggteknik -
Säkert att ta bort?
Grund & Markarbeten