Jonas Persson Jonas Persson skrev:
88:an kom till GB 1973. Lustigt nog står det inte att den är en ny smak Året innan, 72, kom GB-sandwich.
[bild]
88:an kom till GB genom fusionen med Trolhätteglass 1972. Den hade funnits flera år i Trollhätteglass sortiment. Antagligen därför den inte markerades som ny.

• Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Att man måste sätta på TV:n några minuter innan programmet började. Rören måste bli varma och paniken när man missade början av programmet och den lilla lättnaden när ljudet kom några sekunder innan bilden är något som dagens moderna apparater, on demand sändningar och möjligheten att spela in programmet löst.

Att program börjar vid en viss tid är något jag som väl glömt bort och att man måste se dem på en TV har jag också förträngt.

MultiMan
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Färg-TV, dem drog ju 475W så man fick vara försiktig med skärmtiden!
Jag minns fortfarande när min kusins föräldrar köpte en sådan Luxor, i valnötsfanér, med den låsbara luckan. Den var också den första jag sett med fjärrkontroll, typ tegelsten. Det som jag minns mest så här i efterhand är att den hade nixie-rör som visade kanalen. Lika fascinerande siffervisare då som nu!

(Hoppas jag inte blandar ihop olika årsmodeller nu)

Nixie2.gif

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
ichigo och 3 till
  • Laddar…
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Färg-TV, dem drog ju 475W så man fick vara försiktig med skärmtiden!
Största problemet var väl att den sög åt sig allt damm som fanns och kombinerat med den avsevärda strömförbrukningen så var det inte ovanligt att de tog eld. Strömförbrukningen inverkade ju även på livslängden, att en TV gick sönder några gånger om året och behövde lagas var helt normalt.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Yrke som försvunnit är Tv och radiorepratörer!

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag minns fortfarande när min kusins föräldrar köpte en sådan Luxor, i valnötsfanér, med den låsbara luckan. Den var också den första jag sett med fjärrkontroll, typ tegelsten. Det som jag minns mest så här i efterhand är att den hade nixie-rör som visade kanalen. Lika fascinerande siffervisare då som nu!

(Hoppas jag inte blandar ihop olika årsmodeller nu)

[bild]
Min brorsa hade en sådan TV, med "tråd"-display och tegelstensfjärr. Dessutom hade den inbyggd klocka med "vipp-siffror" - eller vad de nu kan heta, där övre halvan faller ner och man då ser nästa siffra.

Maria T Maria T skrev:
Många fredagseftermiddagar som kön till stämpelklockan ringlade sig som en otålig orm enkom för att invänta när tiden övergick från att vara en röd stämpel till en svart.

[bild]

Sen arbetade jag faktiskt på Ericssons huvudkontor 1987-88 och om den tiden har jag många anekdoter och roliga minnen. Det fanns, förutom personalmatsalen för vanliga dödliga, en matsal för direktionen och eventuella gäster, den serverade bättre mat, låg högre upp i byggnaden (bättre utsikt över det "vackra" industriområdet) och hade smeknamnet "Himmelska mumset" :giggle:
Mitt första sommarjobb 1984 innebar att använda stämpelklocka. Började på huvudkontoret för en stor bilimportör år 2000. Döm om min förvåning då vi även då fick förevisat hur vi skulle använde stämpelklocka för att registrera kontorstiden.:surprised:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Japp och punktera förpackningar så de sjunker snabbare.
Denna typ av burköppnare var aktuella.
Dels för att göra två hål i burkar så det gick lättare att hälla ur. Alltså två hål i toppen, ett på var sida så luften kommer in när man häller. (alla burkar hade inte typ ölburkens ring)

Men denna kunde man använda till att punktera botten på burken så den snabbare skulle fyllas med vatten när den sänktes.

OBS jag är oskyldig, lite förstånd fanns även på den tiden.:cool:

[bild]

Edit: Gammal ölburk

[bild]
Vet inte om det var så väldigt miljöovänligt att dumpa ölburkar i havet... de var ju av stålplåt då och försvann ju ganska pronto.

Det är väl mestadels plast och dess släktingar som är problematiskt.

Men samma där tynger man ned det så det hamnar på botten och täcks av sediment, det bryts ju inte ned men gör det nån skada?
(Binder ju kol för lång tid... Nuförtiden bränns den väl upp.

/ATW

S skogstomten skrev:
Mitt första sommarjobb 1984 innebar att använda stämpelklocka. Började på huvudkontoret för en stor bilimportör år 2000. Döm om min förvåning då vi även då fick förevisat hur vi skulle använde stämpelklocka för att registrera kontorstiden.:surprised:
Jag saknar den manuella stämpelklockan... Dock hur håller ni reda på tiden utan stämpelklocka?

/ATW

• Wow
Maria T
  • Laddar…
Maria T
S skogstomten skrev:
Jag arbetade på stort internationellt verkstadsföretag under mellan 1990 och 1999; när jag slutade fanns stämpelklockorna kvar. Vågar jag gissade att bilimportören gällde tyska märken?

A ArneTW skrev:
Jag saknar den manuella stämpelklockan... Dock hur håller ni reda på tiden utan stämpelklocka?

/ATW
Idag är det en dator du stämplar in och ut på

• Gilla
Tomas Mannhard
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

/ATW
Excelblad där var och en noterar sin egen tid (krävs alltså ärlighet och ansvar). Men jag är övertygad om att det personliga passerkortet vi använder för att komma in på jobbet ”loggas” i systemet så att ansvariga KAN kolla när du verkligen kom och gick. Men nu när alla jobbar hemifrån går det ju ändå inte.

B b8q skrev:
Excelblad där var och en noterar sin egen tid (krävs alltså ärlighet och ansvar). Men jag är övertygad om att det personliga passerkortet vi använder för att komma in på jobbet ”loggas” i systemet så att ansvariga KAN kolla när du verkligen kom och gick. Men nu när alla jobbar hemifrån går det ju ändå inte.
låter som ett extra steg istället för digitalt stämpelkort där du får in tiderna automatiskt och sen kan göra manuella justeringar och inmatnimgar vid behov.

/ATW

nino nino skrev:
Idag är det en dator du stämplar in och ut på
visst, så länge det inte är min dator och jag slipper mixtra med excel.
och den piper när jag viftar med mitt passerkort när jag passerar dörren vid jobbet.

/ATW

• Gilla
nino
  • Laddar…
Minns den där pilen som blinkade i hörnet på teven och som talade om att det började ett nytt program på andra kanalen. Det var på den tiden då det bara fanns två kanaler.

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.