1 144 157 läst · 11 083 svar
1144k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag tror, med betoning på tror, att det inte var förbetalt porto där, utan att de skulle frankeras med gällande porto innan de skickades.T Tovan skrev:
Och tilläggsavgiften (ytterligare porto) slapp man för att det vägde under 5 gram (jag vägde faktiskt detta aerogram, det vägde ca 3,7 gram innan någon bläck/kulspets hade påförts).
Men jag är inte alls säker på detta, men jag vill minnas att förbetalda saker var en uppfinning långt senare.
Ja. De frankerades som vanligt.Mikael_L skrev:Jag tror, med betoning på tror, att det inte var förbetalt porto där, utan att de skulle frankeras med gällande porto innan de skickades.
Och tilläggsavgiften (ytterligare porto) slapp man för att det vägde under 5 gram (jag vägde faktiskt detta aerogram, det vägde ca 3,7 gram innan någon bläck/kulspets hade påförts).
Men jag är inte alls säker på detta, men jag vill minnas att förbetalda saker var en uppfinning långt senare.
Använt en sådan i år, nu senast stod maskinen inte kvar bredvid kaffemaskinerna, om det var för att folk drack mjölk till Buffén eller vad vet jag inte. Eftersom det enbart erbjuds vatten med eller utan bubblor i till buffépriset. www.heatrestauranger.seMultiMan skrev:
Avlatsbrev!!!
Det var väldigt länge sedan det fanns att skaffa avlatsbrev? ..och förresten vilken momssats ska det vara? Kultur, bok eller verksamhet.
Det var väldigt länge sedan det fanns att skaffa avlatsbrev? ..och förresten vilken momssats ska det vara? Kultur, bok eller verksamhet.
En viss företagare i Vasatrakten som hade mycket fula affärsmetodet och fula ibland rentav grovt kriminella metoder mot sina anställda var fram tills för några år sedan en betydande finansiär för frikyrkan han tillhör. I folkmun har det länge varit känt som "Frippes avlat".trähandtag skrev:
Fast jag vet ju inte om han fick avlaten bekräftad skiftligen...........................
Det har undgått mig i min historie/släktforskning.👍trähandtag skrev:
Däremot har jag noterat att man av kyrkan kunde få absolution=syndaförlåtelse och noterades i husförhörslängd. I mitt letande skriver en präst 1913 när det görs en flytt till ny socken och det finns tre barn "o.ä." och "ej absolution", min tolkning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 683 inlägg
Du behöver bara 400 år till tillbaka i tiden. Kämpa!
Allt för muntra upp! Gäller hitta något underligt.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 370 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 370 inlägg
Jag har aldrig förstått mig på det där att inom katolicismen kan en begå rätt hemska brott och sen bikta sig och därmed bli förlåten.A AndersS skrev:Det har undgått mig i min historie/släktforskning.👍
Däremot har jag noterat att man av kyrkan kunde få absolution=syndaförlåtelse och noterades i husförhörslängd. I mitt letande skriver en präst 1913 när det görs en flytt till ny socken och det finns tre barn "o.ä." och "ej absolution", min tolkning.
[bild]
Som släktforskare har även jag vid flera tillfällen stött på uttrycket "ej absolution", då oftast i samband med att en kvinna fött barn utan att vara gift.
Har inget annat att tillföra, ska luta mig bakåt i soffan och läsa på om avlatsbrev (historia och religion var de ämnen jag fann mest ointressanta).
Den här släktingen fick tre stycken "o.ä." (oäkta), dvs "värre" än att enbart vara ogift men med känd fader eller också som det kunde stå trolovningsbarn men som då räknades som barn inom äktenskapet, och där vi inte kunnat fastslå vem fadern var, där de tre fick olika efternamn men gav ingen ledtråd till fadern. Men slutet gott då hon i samband med flytten gifter sig och fick några barn till inom äktenskapet.Maria T skrev:Jag har aldrig förstått mig på det där att inom katolicismen kan en begå rätt hemska brott och sen bikta sig och därmed bli förlåten.
Som släktforskare har även jag vid flera tillfällen stött på uttrycket "ej absolution", då oftast i samband med att en kvinna fött barn utan att vara gift.
Har inget annat att tillföra, ska luta mig bakåt i soffan och läsa på om avlatsbrev (historia och religion var de ämnen jag fann mest ointressanta).
Någon som minns när människor talade i telefon, på riktigt?
När man ringde upp någon, människan svarade tydligt och sedan ägnade hela sin uppmärksamhet åt telefonsamtalet, talade i telefon?
Inte gjorde tre andra saker samtidigt, inte satt med handsfree i ett oljud och pratade med en drös annat folk samtidigt, inte satt i bilen eller sprang med headset kanske bara för att bli svettig.
När man kunde tala i telefon med någon.
Någon som minns?
När man ringde upp någon, människan svarade tydligt och sedan ägnade hela sin uppmärksamhet åt telefonsamtalet, talade i telefon?
Inte gjorde tre andra saker samtidigt, inte satt med handsfree i ett oljud och pratade med en drös annat folk samtidigt, inte satt i bilen eller sprang med headset kanske bara för att bli svettig.
När man kunde tala i telefon med någon.
Någon som minns?