K Kirre2 skrev:
Det förstod väl jag också! Men det fanns en öppning för att missförstå.
Du kanske noterade mitt ordval?

Lumpen ja. Nästan någor man nästan glömt att det funnits. Ett år av både roliga, dråpliga och tragiska upplevelser. Roligast var nog att mixa ihop ett gäng killar med extremt olika social och geografisk bakgrund för att leva väldigt nära varann och lära sig arbeta som en grupp. Mest tragiskt var killen i grannluckan som blev vådaskjuten så illa att han blev rullstolsbunden.

• Ledsen
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Samma här, det var rejäla köttbitar i ärtsoppan på fältövningarna(y)
I ärtsoppan hade man fläskaladåb. Har för mig det var ett par burkar till 35 liter soppa. Det kom i enkilos konservburkar, gul lök timjan salt och lite grillkrydda (grillkryddan var fanjunkare Hjorts specialitet som han delgav oss på koket)

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Maria T
K Kirre2 skrev:
Varför åt ni där då, om maten var fy fan?
Nu är jag tämligen säker på att @AndersMalmgren växte upp i en familj som faktiskt hade möjlighet och råd att äta på Cattelin, Grand och Operakällaren men att andemeningen var att de var de enda finkrogarna i Stockholm under 70- och 80-talet och att de jämfört med idag, men det stora utbud av restauranger som serverar bra mat, knappast skulle kallas finkrogar. Grand och Operakällaren har miljöer som jag (tror) skulle vara värt ett besök i sig, men att leva på att man en gång i tiden hade en stjärnkock...känns lite sisådär.

Not. Av de tre nämnda krogarna har jag bara besökt en, Cattelin, och det var efter skolavslutningen i klass 9.

K Kirre2 skrev:
Varför åt ni där då, om maten var fy fan?
VI åt där för de var enda ställena med ätbar mat. idag har du ju hundratals ställen att välja ifrån

Mikael_L
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tänker du på dessa? finns att köpa hos de flesta än idag.

[bild]
Barndomsminne - helt klart!! :D

Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
Mariekex, världens torraste kex som gjorda för att sätta i halsen. Vet inte hur många skogs- eller båtutflykter jag var på som barn med mariekex och Stockmos blandsaft som enda föda :rolleyes:
Också barndomsminne.
Jag minns att jag hade en period när jag smörade mariekex.
Smörade ett och la ihop med ett annat.

Jag borde kanske köpa en rulle kex och prova igen. :thinking:

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Smörade ett och la ihop med ett annat.
Det var ett av sätten att kunna äta dem utan att det dammade i halsen. Det andra var att doppa dem i blandsaften :rofl:

• Tyvärr finns det ingen bild att beskriva. Vänligen ladda upp en bild så ska jag beskriva den åt dig.
  • Tyvärr kan jag inte beskriva bilden eftersom det inte finns någon bild medföljande din begäran. Var snäll och tillhandahåll en bild.
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
engs
hsd hsd skrev:
Militärkex
Pansarkex? Såna man fick i lumpen, som dubbla mariekex i tjocklek kanske och stenhårda efter att ha legat i nått mobbförråd 25år innan de delades ut . Efter en dag på vita blixten var de hur goda som helst.

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man sätter den i dörrsidan...

[bild]
I min Triumph -65 som jag hade på 80-talet, med positiv jord (brittisk bil med elsystem från Lucas, han som uppfann mörkret) kunde jag inte skruva fast stereon (som skulle ha minus till chassit) så den fick ligga i en plastkasse på golvet. :) För övrigt fanns inga hål för bilradio i träpanelen.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Pansarkex? Såna man fick i lumpen, som dubbla mariekex i tjocklek kanske och stenhårda efter att ha legat i nått mobbförråd 25år innan de delades ut . Efter en dag på vita blixten var de hur goda som helst.
Pansarkex med leverpastej. Urrk! Det var det enda som fanns ibland.

F frasen_36 skrev:
Osäker på vilken av dem du har ditt "residens" - du har ju uppgivit båda här...
Vad jag vet bör bostäder som man inte äger och som inte upptar ett helt våningsplan kallas för lägenhet, eller det gamla 'barre' är kanske mer passande i Malmgrens fall då han stundtals suttit på 'ballen' på föreningens fastighet.

F
F fribygg skrev:
Vad jag vet bör bostäder som man inte äger och som inte upptar ett helt våningsplan kallas för lägenhet, eller det gamla 'barre' är kanske mer passande i Malmgrens fall då han stundtals suttit på 'ballen' på föreningens fastighet.
Han verkar osäker själv på var han bor. Ibland uppger han i inläggen östermalm och ibland vasastan.
I själva verket kanske inget av dem - kanske bara wannbee.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Men Mariekexen var ovala förr i tiden. Är det inte dom du tänker på?
Tack, det kan det mycket väl vara. Utseendet tycker jag stämmer med det GoC postade i inlägg #6869. Däremot har jag för mig emballaget var mera likt de vanliga mariekexen med "guldfärgat" omslag. Samt tyckte jag som barn de var "godare" än de runda - men smaken är ju som den är...

F
GoC GoC skrev:
Måste väl vara Hushållskex. Dom var billigare och ännu smaklösare än de lyxiga Mariekexen
[bild]

Red.
Nu hittade jag den sortens hushållskex jag kommer i håg vi fick hemma.
Från Örebro kexfabrik
[bild]
Tack, ja ganska exakt så såg de ut vill jag minnas. Men däremot har jag för mig att emballaget såg annorlunda ut. Mera "guldliknande" papper.
Min minnesbild att de var godare än de vanliga kexen, kanske sötare eller inslag av vanilj ? Men smaken är ju som sagt olika - som tur är. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.