1 211 133 läst · 11 590 svar
1211k läst
11,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Du menar inte Släta Bullar?Jonas Persson skrev:
Såna här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där jag växte upp kallades dessa för Släta Bullar. Fanns på Konsum och där hette de också Släta Bullar. Åt dem ofta i cafeterian på skolan, där de var populära tillsammans med Pucko som mellis.
Solbullar däremot, är de som har en klick vaniljkräm i mitten och doppade i strösocker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en "smash and grab-kupp" i lumpen med en T13 där vi backade in till lastkajen på matsalen inför en övning. Fick med stora påsar med runda bullar, kartonger med kexrullar, mjukost i folieburkar (kan ha varit skinkost) och kuttingar med svagdricka innan vi blev upptäckta och fick fly.Roga1337 skrev:
Så vi hade lite att bjuda gruppen på under övningsveckan.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 448 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 448 inlägg
Jo de bullarna glömmer man aldrig, fick sådana på kvällarna när vi låg i tält på veckoövning. Dimman som låg tät i tältet pga av alla fisar som folk släppte i tältet under natten När man inte fick bullar blev det "pansarkex" , världens torraste kex... och till det drack man Fazers pulverchokladdryck som man blandade med hett vatten. Smakade pyton den drycken.Roga1337 skrev:
Saknade man vatten kunde man hälla i sig chokladpulvret bara.F fusion skrev:Jo de bullarna glömmer man aldrig, fick sådana på kvällarna när vi låg i tält på veckoövning. Dimman som låg tät i tältet pga av alla fisar som folk släppte i tältet under natten När man inte fick bullar blev det "pansarkex" , världens torraste kex... och till det drack man Fazers pulverchokladdryck som man blandade med hett vatten. Smakade pyton den drycken.
Har av flera skäl inte satt min fot i Boden sedan mina 227 dagar på Lv7 93-94. Maten i fält minns jag dock som rena gourmetmaten.
det finns det fortfarande på visa märken jeep och andra 4x4 bilar sen många pickuperträhandtag skrev:
Vi hade en superkock i fält som till vardags jobbade som kock på ett sånt där riktigt husmanshak, så han kunde sin sak.Roga1337 skrev:
Dock var det så att under en längre övning var det några som klagade på maten och tappade han motivationen. Han gav igen genom att ersätta sockret i frukostchokladdrycken med salt, sen klagade ingen Gissa om man höll på spy efter första klunken....
Boden å ING3 låg jag inne, byggde järnvägsbroar. Alla klagade på Boden innan inryckning, men alla övningar var ju vintertid, visserligen kallt men man blev aldrig blöt. Minns Göteborgarna i Boden vars kompisar låg inne i Uddevalla , där blev det blött hela tiden och då fryser man.
Ett annat minne var när Fanjunkaren en måndagmorgon hoppade ombord på nattåget från Stockholm och chockväckte de som "planerat sovmorgon" (några "smarta" som skyllde på att konduktörern inte väckt dem) genom att åka vidare norrut när de låg i sådan vagn. Han kastade ut herrarna på perrongen i fillingarna, sen vart det kompaniförbud=vedhuggning. Fanjunkaren fick info från adjutanten som bokade biljetterna, så han visste direkt vilka hytter de trötta herrarna låg i