Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag fick med mig solbullar, en slät kardemummabulle om jag minns rätt. Men jag kan inte hitta någon bild då solbulle verkar vare en helt annan typ av bulle idag. Minns jag rätt köpte man dem i en röd, vit och blå plastpåse.
Du menar inte Släta Bullar?
Såna här:
Två runda, brunaktiga frallor med synliga kryddkorn, placerade på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där jag växte upp kallades dessa för Släta Bullar. Fanns på Konsum och där hette de också Släta Bullar. Åt dem ofta i cafeterian på skolan, där de var populära tillsammans med Pucko som mellis.

Solbullar däremot, är de som har en klick vaniljkräm i mitten och doppade i strösocker.
Fluffiga bullar med vaniljfyllning och socker på ovansidan. Bakverk ser nybakade och läckra ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
De släta bullarna var standard fikabrödet i lumpen… var lite kardemumma i dem som jag minns rätt.

• Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
De släta bullarna var standard fikabrödet i lumpen… var lite kardemumma i dem som jag minns rätt.
Precis. Fick dem även som mellanmål när man var på scoutläger

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Gjorde en "smash and grab-kupp" i lumpen med en T13 där vi backade in till lastkajen på matsalen inför en övning. Fick med stora påsar med runda bullar, kartonger med kexrullar, mjukost i folieburkar (kan ha varit skinkost) och kuttingar med svagdricka innan vi blev upptäckta och fick fly.
Så vi hade lite att bjuda gruppen på under övningsveckan.

• Wow
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
hsd
A AndersS skrev:
När man var ung och det fanns pilsner och mellanöl i "mataffären".
[bild]
Vargang :p

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
hsd
GoC GoC skrev:
Måste väl vara Hushållskex. Dom var billigare och ännu smaklösare än de lyxiga Mariekexen
[bild]

Red.
Nu hittade jag den sortens hushållskex jag kommer i håg vi fick hemma.
Från Örebro kexfabrik
[bild]
Militärkex

Roga1337 Roga1337 skrev:
Jo de bullarna glömmer man aldrig, fick sådana på kvällarna när vi låg i tält på veckoövning. Dimman som låg tät i tältet pga av alla fisar som folk släppte i tältet under natten :sick::sick: När man inte fick bullar blev det "pansarkex" , världens torraste kex... och till det drack man Fazers pulverchokladdryck som man blandade med hett vatten. Smakade pyton den drycken.

• Haha
Roga1337
  • Laddar…
F fusion skrev:
Jo de bullarna glömmer man aldrig, fick sådana på kvällarna när vi låg i tält på veckoövning. Dimman som låg tät i tältet pga av alla fisar som folk släppte i tältet under natten :sick::sick: När man inte fick bullar blev det "pansarkex" , världens torraste kex... och till det drack man Fazers pulverchokladdryck som man blandade med hett vatten. Smakade pyton den drycken.
Saknade man vatten kunde man hälla i sig chokladpulvret bara. :rolleyes:
Har av flera skäl inte satt min fot i Boden sedan mina 227 dagar på Lv7 93-94. Maten i fält minns jag dock som rena gourmetmaten. (y)

• Gilla
OliReinholdt
  • Laddar…
Samma här, det var rejäla köttbitar i ärtsoppan på fältövningarna(y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Någon som kommer ihåg när bilar hade kofångare! För övrigt knasigt namn. Idag är bilar utrustade med sk. Stötdämpare eller kanske inte, för de lackade delarna är ju lika känsliga som resten av karossen.
det finns det fortfarande på visa märken jeep och andra 4x4 bilar sen många pickuper

Roga1337 Roga1337 skrev:
Samma här, det var rejäla köttbitar i ärtsoppan på fältövningarna(y)
Vi hade en superkock i fält som till vardags jobbade som kock på ett sånt där riktigt husmanshak, så han kunde sin sak.

Dock var det så att under en längre övning var det några som klagade på maten och tappade han motivationen. Han gav igen genom att ersätta sockret i frukostchokladdrycken med salt, sen klagade ingen :crysmile: Gissa om man höll på spy efter första klunken....

Boden å ING3 låg jag inne, byggde järnvägsbroar. Alla klagade på Boden innan inryckning, men alla övningar var ju vintertid, visserligen kallt men man blev aldrig blöt. Minns Göteborgarna i Boden vars kompisar låg inne i Uddevalla , där blev det blött hela tiden och då fryser man.

Ett annat minne var när Fanjunkaren en måndagmorgon hoppade ombord på nattåget från Stockholm och chockväckte de som "planerat sovmorgon" (några "smarta" som skyllde på att konduktörern inte väckt dem) genom att åka vidare norrut när de låg i sådan vagn. Han kastade ut herrarna på perrongen i fillingarna, sen vart det kompaniförbud=vedhuggning. Fanjunkaren fick info från adjutanten som bokade biljetterna, så han visste direkt vilka hytter de trötta herrarna låg i :rofl:

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte var mycket bättre förr när det gäller mat iallafall.. fyfan.
Vi brukade äta ute varje helg Och det var i princip bara Cattelin, Operakällaren eller Grand som gällde :D
Varför åt ni där då, om maten var fy fan?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Varför åt ni där då, om maten var fy fan?
Det var ju det de inte gjorde... de uppräknade etablissemangen var de som hade acceptabel kvalitet på utfordringen

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det var ju det de inte gjorde... de uppräknade etablissemangen var de som hade acceptabel kvalitet på utfordringen
Det förstod väl jag också! Men det fanns en öppning för att missförstå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.