MrJay
Exostor Exostor skrev:
Vanilj-cola. Bästa groggvirket någonsin.
Kolla i USA-hyllan i mataffären.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
P pmd skrev:
Lite som checkar, om någon kommer ihåg dem efter att ha glömt dem.
En check jag betalade med blev aldrig inlöst, så jag var tvungen att räkna med att mitt checkkonto hade ett saldo minus det beloppet bra länge.
Till mig ringde en målarfirma efter 1 år och undrade om det fanns täckning för en check jag ställt ut som betalning för ett jobb. En annan check försvann i röken efter att en klantig bankboxsprängare hade laddat fel :D. Bankens kommentar " den kan du helt glömma, men säg inte att jag sagt det"!

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Gula tidningen, den saknar jag enormt!
Och lila tidningen

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ett aber med dem var att du godkänt ett uttag från ditt konto, men vissa företagare var långsamma på att ta dessa slippar till banken och beloppet försvann först flera månader senare från ditt konto. Lite marigt om du inte hade koll på finanserna utan istället hade en kul fredagskväll.:rolleyes:
Efter en semesterresa Norge sommaren 1987 dröjde det till februari 1988 innan ett belopp avseende inköp i en kombinerad bensinmack/närbutik drogs. Att jag minns detta är för att jag sparade slipparna för att ha koll, och jag stod nästan i begrepp att ringa till butiken och fråga när de hade tänkt dra pengarna.

Maria T Maria T skrev:
Kontokortsbetalning i butik (oftast, för mig, ICA) när en var tvungen att lägga ner kortet i ett slags kopieringsmaskin,
En sån här menar du nog:

Manuell kreditkortsmaskin, även känd som "sladask", med betalkort och kvittorulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kallade alltid dessa maskiner för "sladasker" för det lät ungefär "sladask" när de användes. Har fått ett antal kort misshandlade/förstörda när någon lyckats lägga kortet lite fel och sen "krossat" det med maskinen.

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En sån här menar du nog:

[bild]

Jag kallade alltid dessa maskiner för "sladasker" för det lät ungefär "sladask" när de användes. Har fått ett antal kort misshandlade/förstörda när någon lyckats lägga kortet lite fel och sen "krossat" det med maskinen.
Mins taxichaffisarna hade de där förr, men måste nog varit när jag åkte med päronen som barn när jag själv blev vuxen och åkte till/från krogen var det nog kortläsare i bilarna.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mins taxichaffisarna hade de där förr, men måste nog varit när jag åkte med päronen som barn när jag själv blev vuxen och åkte till/från krogen var det nog kortläsare i bilarna.
Och där har vi nåt jag glömt bort att det fanns! Taxiköerna innan avregleringen. Fredag och lördag natt vid 02-03-tiden, 150 onyktra pers i kö vid en taxistolpe där det kom en bil var 5:e minut eller så. Ständiga försök att hitta andra som skulle åt samma håll så man både kunde spara lite pengar och väntetid.

• Gilla
Mange_64 och 3 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Och där har vi nåt jag glömt bort att det fanns! Taxiköerna innan avregleringen. Fredag och lördag natt vid 02-03-tiden, 150 onyktra pers i kö vid en taxistolpe där det kom en bil var 5:e minut eller så. Ständiga försök att hitta andra som skulle åt samma håll så man både kunde spara lite pengar och väntetid.
Nu får man en Uber Black på 5 minuter :D

Gammalt kretskort mönster med spår och lödpunkter, antydning till retroelektronik.
Skapa konto

Nån som minns detta ?

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
G wojda skrev:
[bild]

Nån som minns detta ?
Tja, jag hade flera tillämpningar. Ringa gratis eller titta på gratis TV. :) Men det kom en enhanced med en PIC inbakad i plastkortet så inget stack ut utanför kontaktpadden, som sedemera behövdes på telefonkioskerna då de detekterade ledningarna som gick ut, efter de upptäckt nån ringde gratis...

Första varianten jag hade var istället kopplat till en PC via serieport...

Om jag minns rätt funkade telefonkortet så att det var en minnesmapp som från början var satt till 255 (eller nåt liknande) på alla positioner för "krediter" och när man ringde så skrev den positionen noll istället. De som "knäckte" detta kort har jag för mig blev stämda av telia (eller televerket?) att betala omdesign av konceptet och ombyggnation av alla automater. Det var ju så oerhört genomtänkt och möda hade lagts på att det inte skulle knäckas (!). Jag har till och med för mig att specen var nåt som var publicerat.

G wojda skrev:
Nån som minns detta ?
Pirattvkort?

engs
G wojda skrev:
[bild]

Nån som minns detta ?
Ja just det, farsan hade sånt. Kom ihåg man fick gå in i nån speciell meny i boxen till parabolen och knappa in nya koder ibland.

Redigerat:
Ja det användes primärt till D2MAC avkodning , fanns även till telekiosker men jag fick aldrig det att funka , ersattes precis som nämns av först goldwafer och sen även andra färger med diverse Atmel processorer

M Manhunter skrev:
Och lila tidningen
Gratis att annonsera i. Kan ha hänt att någon lagt in annons på polarens moppe till kraftigt underpris. Eftersom alla inte hade yuppienalle då sa var det hemnumret i annonsen. Måttligt roade föräldrar i två veckor framåt. Det gick inte att hindra att annonsen var med två veckor i rad:crysmile:

Jonas Persson
Minns inte om vi berört kiosklitteraturen. Deckare, västern eller kärlsksromaner författade av spökskrivare som producerade enorma mängder.

Samling gamla kioskböcker med titlar som 'Mickey Spillane' och olika deckarteman i färgstarka omslag.
Skapa konto

Samling gamla västern- och deckarromaner med illustrationer av cowboys och brottslingar på omslagen.
Skapa konto

Samlingsbild av gamla pocketböcker i olika genrer, inklusive deckare och kärleksromaner.
Skapa konto

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.