useless useless skrev:
Hur många minns trasslet på telefonsladden?

[bild]
Japp.
O innan trådlösa telefoner kunde man köpa en extra lång sladd som man kunde trassla in ännu mer!:crysmile:
 
  • Haha
MrDizzy
  • Laddar…
V videopac skrev:
Gula tidningen, den saknar jag enormt!
Ja!
Den var alltid efterlängtad.
O man hängde på låset för att köpa den så tidigt som möjligt.
Något annat som jag tänker på när Gula Tidningen nämns är Skärholmens loppis.
Där kunde man hitta det mesta.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
K knipo skrev:
Ja!
Den var alltid efterlängtad.
O man hängde på låset för att köpa den så tidigt som möjligt.
Något annat som jag tänker på när Gula Tidningen nämns är Skärholmens loppis.
Där kunde man hitta det mesta.
Jag nämnde Gula tidningen https://www.byggahus.se/forum/threa...tt-de-har-funnits.423481/page-11#post-4314289
men vill gärna vara med och minnas Skärholmens loppis som vi besökte flera gånger i månaden (var det lördag eller söndag som var bästa dagen?) i slutet av 1980-talet och början av -90; många vinylskivor köpta där, även CD, kläder och andra prylar. Ett fint helgnöje! Vi bodde då i Rönninge och träffade så gott som alltid på några grannar och även arbetskamrater som bodde i Huddinge och runt Älvsjö.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag nämnde Gula tidningen [länk]
men vill gärna vara med och minnas Skärholmens loppis som vi besökte flera gånger i månaden (var det lördag eller söndag som var bästa dagen?) i slutet av 1980-talet och början av -90; många vinylskivor köpta där, även CD, kläder och andra prylar. Ett fint helgnöje! Vi bodde då i Rönninge och träffade så gott som alltid på några grannar och även arbetskamrater som bodde i Huddinge och runt Älvsjö.
Jag är rätt säker på att mina päron var där och leta konstverk. Skärholmen måste varit annorlunda på 80 talet mot idag :)
 
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är rätt säker på att mina päron var där och leta konstverk. Skärholmen måste varit annorlunda på 80 talet mot idag :)
Mycket annorlunda, och jag tror att något "fynd" från Skärholmens loppis varit med i Antikrundan - tror inte det var ett konstverk men nån mindre sak av keramik, typ Argenta av Kåge eller någon tidig sak av Lisa Larson som då (30+ år sen) inte värderades så högt.

Skärholmens loppis flyttades senare till Vårberg https://sv.wikipedia.org/wiki/Skärholmens_loppmarknad
men det har jag aldrig besökt, och kommer troligen aldrig heller göra.

Finns så många andra lokala loppisar som är roliga att besöka, Hökarängen och Kärrtorp t ex för de som bor i Stockholm och inte har tillgång till bil, så är det nära T-bana.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Jonas Persson
useless useless skrev:
Även CPU-frekvensen skiljde mellan PAL och NTSC.

@ 1.023 MHz (NTSC version)
@ 0.985 MHz (PAL version)
Precis, du fick fram siffrorna baserat på vad jag klippte in ovan, det var grafikdelen i datorn som satte CPU-klockan:

"Hardware-wise, the Commodore 64, like most early computers, was synchronized to its graphics output: in the case of the C64, the CPU clock was derived from the timing crystal in the video hardware.
 
hsd
K knipo skrev:
Japp.
O innan trådlösa telefoner kunde man köpa en extra lång sladd som man kunde trassla in ännu mer!:crysmile:
Det fanns även en antitrassel-propp som sattes mellan luren och sladden
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Mycket annorlunda, och jag tror att något "fynd" från Skärholmens loppis varit med i Antikrundan - tror inte det var ett konstverk men nån mindre sak av keramik, typ Argenta av Kåge eller någon tidig sak av Lisa Larson som då (30+ år sen) inte värderades så högt.

Skärholmens loppis flyttades senare till Vårberg [länk]
men det har jag aldrig besökt, och kommer troligen aldrig heller göra.

Finns så många andra lokala loppisar som är roliga att besöka, Hökarängen och Kärrtorp t ex för de som bor i Stockholm och inte har tillgång till bil, så är det nära T-bana.
Min barndom var fylld av tråkiga vernissager och Skärmholmen mins jag som en del av det. Kan varit mer för antika grejer än konstverk dock
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
Hittar ingen bild, men minns ni den sönderbläddrade boken med spärrade kontokort som de sökte i innan du fick betala med kreditkortet? Det kan inte ha varit ofta den listan uppdaterades.

Köpkort
Gammal bok med text "Här gäller Köpkort" ovanför en stor röd bokstav K på framsidan.
Gammalt svenskt köpkort med titeln "Ingenjör" och adress för Erik Svensson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och när man hade en titel i telefonkatalogen...
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det fanns även en antitrassel-propp som sattes mellan luren och sladden
Just det.

Närbild på en genomsiktig lockig telefonkabelspole som förhindrar trassel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Försökte bara få er att lägga band på er, eller få någon form av ram kring tråden, men det floppade visst.
Jag tycker du är för flex-ibel... Man måste nog hålla dig kort?
 
Maria T
Kontokortsbetalning i butik (oftast, för mig, ICA) när en var tvungen att lägga ner kortet i ett slags kopieringsmaskin, och kassapersonalen drog "1-2" över med vant handlag, och jag fick nåt slags stämpelkopia av mitt kort och köpesumman som jag skulle signera.
Fasiken, hittar inga bra bilder på detta men jag gissar många är med mig och minns.
@Nötegårdsgubben @Jonas Persson @Staffans2000 - ni borde känna igen detta och kanske kan bidra med bild?

Eftersom denna tråd nu kommit till fler än 2500 inlägg (roligt!) så pudlar jag om nån redan nämnt detta, jag har läst från början men minns verkligen inte allt.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kontokortsbetalning i butik (oftast, för mig, ICA) när en var tvungen att lägga ner kortet i ett slags kopieringsmaskin, och kassapersonalen drog "1-2" över med vant handlag, och jag fick nåt slags stämpelkopia av mitt kort och köpesumman som jag skulle signera.
Fasiken, hittar inga bra bilder på detta men jag gissar många är med mig och minns.
@Nötegårdsgubben @Jonas Persson @Staffans2000 - ni borde känna igen detta och kanske kan bidra med bild?

Eftersom denna tråd nu kommit till fler än 2500 inlägg (roligt!) så pudlar jag om nån redan nämnt detta, jag har läst från början men minns verkligen inte allt.

Sån använde jag gissningsvis senast runt 2010, macken jag jobbade på hade en sån som backup för när kortsystemen låg nere. Hittade ingen bild på maskinen men sliparna såg ut så här.


Gamla kreditkortskvitton staplade ovanpå varandra på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP och 6 till
  • Laddar…
P
Maria T Maria T skrev:
Kontokortsbetalning i butik (oftast, för mig, ICA) när en var tvungen att lägga ner kortet i ett slags kopieringsmaskin, och kassapersonalen drog "1-2" över med vant handlag, och jag fick nåt slags stämpelkopia av mitt kort och köpesumman som jag skulle signera.
Fasiken, hittar inga bra bilder på detta men jag gissar många är med mig och minns.
@Nötegårdsgubben @Jonas Persson @Staffans2000 - ni borde känna igen detta och kanske kan bidra med bild?
798px-Credit_card_imprinter.JPG

Från websidan som beskriver en sådan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Credit_card_imprinter
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.