1 192 284 läst · 11 376 svar
1192k läst
11,4k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Hur gammal tror du…Maria T skrev:
Ingen bild, men en anekdot kan jag bidra med.
På min första prao, i en bokhandel, hamnade jag snabbt i kassatjänst. Man hade ju sett hur de där karbonkopiorna drogs (det är alltså därför siffrorna på korten är upphöjda ungjävlar) och tänkte att det där fixar jag. Kanske efter en snabb instruktion, jag minns inte. Kort och karbonpapper lades på plats, pressen drogs över med visst motstånd – och vips hade jag knäckt kundens kort, som hoppat ur ramarna som skulle hålla det på plats. Måttligt nöjd kund och oklart om jag fick dra fler kort.
Så ja, säkert lätt när man fått in snitsen, men minst en finnig 14 åring har misslyckats.
Oh ja. Dom minns jag mycket väl för jag var alltid lika förundrad över att inte pappret veckade ihop sig när valsen drogs tillbaka.
Kan komplettera med att jag använde mitt sprillans nya Visa kort för första gången i USA, sommaren 1981.
Staffans
Kan komplettera med att jag använde mitt sprillans nya Visa kort för första gången i USA, sommaren 1981.
Staffans
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Jag kallade dem för en katchonka, katchonka, så lät de när en slipp skapades.Maria T skrev:Kontokortsbetalning i butik (oftast, för mig, ICA) när en var tvungen att lägga ner kortet i ett slags kopieringsmaskin, och kassapersonalen drog "1-2" över med vant handlag, och jag fick nåt slags stämpelkopia av mitt kort och köpesumman som jag skulle signera.
Fasiken, hittar inga bra bilder på detta men jag gissar många är med mig och minns.
@Nötegårdsgubben @Jonas Persson @Staffans2000 - ni borde känna igen detta och kanske kan bidra med bild?
Eftersom denna tråd nu kommit till fler än 2500 inlägg (roligt!) så pudlar jag om nån redan nämnt detta, jag har läst från början men minns verkligen inte allt.
Ett aber med dem var att du godkänt ett uttag från ditt konto, men vissa företagare var långsamma på att ta dessa slippar till banken och beloppet försvann först flera månader senare från ditt konto. Lite marigt om du inte hade koll på finanserna utan istället hade en kul fredagskväll.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Lite som checkar, om någon kommer ihåg dem efter att ha glömt dem.Jonas Persson skrev:
En check jag betalade med blev aldrig inlöst, så jag var tvungen att räkna med att mitt checkkonto hade ett saldo minus det beloppet bra länge. Sedermera avslutade jag bankontot så jag vet inte om checkmottagaren så småningom fick ändan ur.
Checkar ja , det var ju spännande att åka till banken efteråt och kolla hur mycketP pmd skrev:Lite som checkar, om någon kommer ihåg dem efter att ha glömt dem.
En check jag betalade med blev aldrig inlöst, så jag var tvungen att räkna med att mitt checkkonto hade ett saldo minus det beloppet bra länge. Sedermera avslutade jag bankontot så jag vet inte om checkmottagaren så småningom fick ändan ur.
de var utskrivna på i fyllan