Maria T Maria T skrev:
@Nötegårdsgubben /…/borde känna igen detta och kanske kan bidra med bild?
Hur gammal tror du…
Ingen bild, men en anekdot kan jag bidra med. :)

På min första prao, i en bokhandel, hamnade jag snabbt i kassatjänst. Man hade ju sett hur de där karbonkopiorna drogs (det är alltså därför siffrorna på korten är upphöjda ungjävlar) och tänkte att det där fixar jag. Kanske efter en snabb instruktion, jag minns inte. Kort och karbonpapper lades på plats, pressen drogs över med visst motstånd – och vips hade jag knäckt kundens kort, som hoppat ur ramarna som skulle hålla det på plats. Måttligt nöjd kund och oklart om jag fick dra fler kort.

Så ja, säkert lätt när man fått in snitsen, men minst en finnig 14 åring har misslyckats.

• Haha
  • Gilla
Gammelnörden och 6 till
  • Laddar…
P
Japp. En "card imprinter" brukade ofta kallas för "card destructor".

Staffans2000
Oh ja. Dom minns jag mycket väl för jag var alltid lika förundrad över att inte pappret veckade ihop sig när valsen drogs tillbaka.

Kan komplettera med att jag använde mitt sprillans nya Visa kort för första gången i USA, sommaren 1981.

Staffans

Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Kontokortsbetalning i butik (oftast, för mig, ICA) när en var tvungen att lägga ner kortet i ett slags kopieringsmaskin, och kassapersonalen drog "1-2" över med vant handlag, och jag fick nåt slags stämpelkopia av mitt kort och köpesumman som jag skulle signera.
Fasiken, hittar inga bra bilder på detta men jag gissar många är med mig och minns.
@Nötegårdsgubben @Jonas Persson @Staffans2000 - ni borde känna igen detta och kanske kan bidra med bild?

Eftersom denna tråd nu kommit till fler än 2500 inlägg (roligt!) så pudlar jag om nån redan nämnt detta, jag har läst från början men minns verkligen inte allt.
Jag kallade dem för en katchonka, katchonka, så lät de när en slipp skapades.

Ett aber med dem var att du godkänt ett uttag från ditt konto, men vissa företagare var långsamma på att ta dessa slippar till banken och beloppet försvann först flera månader senare från ditt konto. Lite marigt om du inte hade koll på finanserna utan istället hade en kul fredagskväll.:rolleyes:

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
En gång en självklarhet i varje hem.

Tub och förpackning av Bostik Ugn-Svärta, använd för att återge lyster på järnspisar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild]

2-mans stocksågen har nog de flesta här inne glömt
Förmodligen, jag har gårdens upphängd utanpå vedboden..

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Otydlig bild på ett äldre verktyg upphängt på en vägg av grova plankor, bredvid en hink och snören.
Skapa konto

nån som kan gissa vad som sitter på väggen?
jag tror inte den är komplett...

• Gilla
1
  • Laddar…
Jonas Persson
useless useless skrev:

[bild]
Vaddå en gång? Har inte alla det idag???
Rör av svart ugnssvärta med texten "Sterling UGN-SVÄRTA" på en mörk yta.
Skapa konto

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Staffans2000
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vaddå en gång? Har inte alla det idag???
[bild]
Självklart.
En karl utan ungssvärta, kan inte glädja någon.

Staffans

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

[bild]
Köpes, på tub? Min farmor hadde iofs emaljerad vedspis då jag växte upp men nog fick jag höra att man blandade egen spissvärta förr

Åsa Lund
skoge skoge skrev:
[bild]

nån som kan gissa vad som sitter på väggen?
jag tror inte den är komplett...
Så suddig bild så det kan vara vadsomhelst ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
Jonas Persson
F fribygg skrev:
Köpes, på tub? Min farmor hadde iofs emaljerad vedspis då jag växte upp men nog fick jag höra att man blandade egen spissvärta förr
Ser detta framför mig...
blogg2.jpg

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Så suddig bild så det kan vara vadsomhelst ;)
Jag har en gissning.. ;)

P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ett aber med dem var att du godkänt ett uttag från ditt konto, men vissa företagare var långsamma på att ta dessa slippar till banken och beloppet försvann först flera månader senare från ditt konto. Lite marigt om du inte hade koll på finanserna utan istället hade en kul fredagskväll.:rolleyes:
Lite som checkar, om någon kommer ihåg dem efter att ha glömt dem.

En check jag betalade med blev aldrig inlöst, så jag var tvungen att räkna med att mitt checkkonto hade ett saldo minus det beloppet bra länge. Sedermera avslutade jag bankontot så jag vet inte om checkmottagaren så småningom fick ändan ur.

galento
P pmd skrev:
Lite som checkar, om någon kommer ihåg dem efter att ha glömt dem.

En check jag betalade med blev aldrig inlöst, så jag var tvungen att räkna med att mitt checkkonto hade ett saldo minus det beloppet bra länge. Sedermera avslutade jag bankontot så jag vet inte om checkmottagaren så småningom fick ändan ur.
Checkar ja , det var ju spännande att åka till banken efteråt och kolla hur mycket
de var utskrivna på i fyllan :thinking::thinking::sweat::sweat:

• Gilla
  • Haha
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.