24 074 läst · 123 svar
24k läst
123 svar
Säsongslager av solvärme under husgrund
Ja det kommer att packa sig och därför måste det gå att ha grunden separat och rörgenomföringar och rördragningar måste utformas så att inte utvidgning spräcker knäcker skjuvar av rör.
Jag skulle också välja material i rör för att undvika haverier beroende på höga temperaturer.
Det kommer bli en spalt mellan en platta så lägg ett traditionellt bjälklag ev med möjlighet att efterfylla stenmjöl
Jag skulle också välja material i rör för att undvika haverier beroende på höga temperaturer.
Det kommer bli en spalt mellan en platta så lägg ett traditionellt bjälklag ev med möjlighet att efterfylla stenmjöl
Med markens integritet menar jag hur marken kring hus och grund kan tänkas påverkas av att man inför en relativt lokal temperaturvariation.larsbj skrev:
Vi rör oss i samma tankebanor. Lagom är bäst.thomasx skrev:Ja visst, man får ju ut värmen en bra bit under noll ocksåMen man vill nog inte ha en kylklamp under huset, gissar jag
Jag har kört med antagandet att värmelagret anpassas så att det används i ett temperaturintervall mellan 5-30 grader. Men det är klart, man lär ju köra ner all värme man kan på sommaren, så det kanske kan bli klart mer än 30 grader, det beror ju helt på dimensioneringen av värmelagret. Vill man ligga på ett konstant högt COP ska man väl jobba någonstans i intervallet 20 grader och uppåt. Men man ökar ju värmeförlusterna ut i marken då också.
Vore intressant att veta i vilka temp-intervall dessa kommersiella system som finns arbetar.
Jag jobbar på att få fram lite mer data från leverantören,
Har bekanta som har liknande lösning som free-energy.coms Fungerar fint. Men det är som vanligt, den ekonomiska kalkylen är lättast att försvara för lite äldre hus.igelkotten82 skrev:Kul ämne att spåna och bolla idéer på. Jag gillar systemet som free-energy.com har där solfångare förvärmer kollektorvätskan och på det viset får högre cop på värmepumpen. Så länge inte värmepumpen behöver gå på natten vilket går att lösa med större varmvattentank så borde cop alltid vara rätt bra då solfångarna ger ifrån sig värme även molniga dagar. Vill man ytterligare förbättra systemet kan några slavtankar och extra solfångare skapa ett lager av ljummet vatten på vintern som kan användas för att förvärma mark- eller bergvärmen. På sommaren kan samma tankar användas för att spara på varmvatten från solfångarna när dessa ger högre temperatur då solen lyser mer frekvent.
Jag gissar att vakuum solfångare ger högre temperatur dagtid i genomsnitt i december-februari än vad ett marklager ger som laddats med värmeenergi månader i förväg.
Ska ändå värmeenergi lagras måste det optimala lagringsmediet vara vatten i vakumtank. Läste något om det i nyteknik för något år sedan men som jag inte har koll på om det ännu kommit ut någon produkt utav. Men borde kunna komma i framtiden.
Jag har fått mycket bra tankar och frågeställningar. Tack för det. Vi får se var detta slutar.
Jag ska förtydliga och säga att jag inte är helt övertygad om förträffligheten i detta upplägg, men vill ändå följa upp det. Är installationskostnaden jämförbar med bergvärme (även jag har svårt att se hur det ska gå till, men jag avvaktar en offert) är ekonomin ingen fråga. Återstår bara om man vågar ställa sitt hus på ett ormbo av slang, intuitionen är tveksam. Jag lovar att återkomma när jag vet något mer.
Off-topic: Om jag fått välja fritt hade jag byggt mig en egen reaktor i källaren, typ PIUS. Dock tillåter varken detaljplan eller hustru det...
Jag ska förtydliga och säga att jag inte är helt övertygad om förträffligheten i detta upplägg, men vill ändå följa upp det. Är installationskostnaden jämförbar med bergvärme (även jag har svårt att se hur det ska gå till, men jag avvaktar en offert) är ekonomin ingen fråga. Återstår bara om man vågar ställa sitt hus på ett ormbo av slang, intuitionen är tveksam. Jag lovar att återkomma när jag vet något mer.
Off-topic: Om jag fått välja fritt hade jag byggt mig en egen reaktor i källaren, typ PIUS. Dock tillåter varken detaljplan eller hustru det...
Som jag tidigare skrev angående Villa Gustafsson:helder skrev:
Cujo skrev:Med såna tempvariationer hade du nog inte behövt värmepumpen
Har följt "ases" av o till under åren. Fritt ur minnet så har jag för mig att man kopplade ur någon/några solpaneler efter nåt år, eftersom man fick för hög temperatur i marklagret (hög=nånstans runt 20-25 grader C). Temp i lagret skall vara lägre än i huset, för att undvika fuktvandring.[/QUOTE
Det mesta står på hemsidan: [länk] , men det finns några få artiklar om man googlar.
Cujo skrev:Som jag tidigare skrev angående Villa Gustafsson:
Tack, ska kolla sidan.Cujo skrev:Med såna tempvariationer hade du nog inte behövt värmepumpen
Har följt "ases" av o till under åren. Fritt ur minnet så har jag för mig att man kopplade ur någon/några solpaneler efter nåt år, eftersom man fick för hög temperatur i marklagret (hög=nånstans runt 20-25 grader C). Temp i lagret skall vara lägre än i huset, för att undvika fuktvandring.[/QUOTE
Det mesta står på hemsidan: [länk] , men det finns några få artiklar om man googlar.
Passar på att peka på att de - enligt ditt minne - fick koppla ur paneler för att hålla temperaturen i marken under kontrol, vilket pekar på att det redan där lätt blev högre.![]()
Redigerat:
Det finns färdiga lösningar för just detta "problem" vid VA i pålade grunder och under dessa kan marken sjunka betydligt mer än mjölet kommer att göra så det där är inget problem.byggarätt skrev:
Ja, det var ju en smal sak att räkna ut att man lätt hamnar på temperaturer uppåt 60-80 grader med de dimensioner de kört med. Vilket jag dessutom tycker är nödvändigt om man ska få en bra nytta av systemet. Alternativt måste man öka storleken på värmelagret rejält.
Men som sagt, det vore intressant med lite information om vilken verkningsgrad man får på värmelagret.
Men som sagt, det vore intressant med lite information om vilken verkningsgrad man får på värmelagret.
Det vore intressant att se hur man får ekonomi på en en sån här lösning jag tror det kostar betydligt mycket mera än ett borrhål. Jag tror även att om man ska ha vp då kan man lika gärna borra eller gräva jordvärme och lägga de ev extra pengar man vill lägga på ett dyligt projekt på solceller som ger el till att driva vp. Nu blir det ju mest tro eftersom det inte finns nån kalkyl vad ett dylikt marklager med solpaneler kostar.
Enligt hemsidan är det samma kostnad som bergsvärme.. Ackumulatortank tillkommer.smurfen72 skrev:Det vore intressant att se hur man får ekonomi på en en sån här lösning jag tror det kostar betydligt mycket mera än ett borrhål. Jag tror även att om man ska ha vp då kan man lika gärna borra eller gräva jordvärme och lägga de ev extra pengar man vill lägga på ett dyligt projekt på solceller som ger el till att driva vp. Nu blir det ju mest tro eftersom det inte finns nån kalkyl vad ett dylikt marklager med solpaneler kostar.
Jag funderar över om det inte vore billigare och enklare att köra luft genom värmelagret istället?
Värma upp det med solvärmd luft på sommaren och värma luften på vintern. Sedan en vanlig luft/vatten-pump för att dra nytta av energin.
Skall man skicka igenom luft så kanske ett gruslager är bättre då det både kan dränera och sprida luften över en större yta.
Värma upp det med solvärmd luft på sommaren och värma luften på vintern. Sedan en vanlig luft/vatten-pump för att dra nytta av energin.
Skall man skicka igenom luft så kanske ett gruslager är bättre då det både kan dränera och sprida luften över en större yta.