Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
R RoAd skrev:
Det är du som inte verkar förstå vad du själv skriver. Motsatsen till att "gå i täten" är att gå sist.

Vi kan släppa det nu, du har förklarat att du inte tycker det. Bra.
Alltid kul med språkpoliser som själva har fel :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Vem tycker du att ska göra det då?
Vi bör vara bland dem som har bäst förutsättningar att vara med i täten.
Jag anser inte att Sverige ska ha några som helst ambitioner att utföra något som inte krävs av EU. Och kraven från EU ska omfatta samtliga länder inom EU.

Ska man förbjuda plastsugrör så ska det ske samtidigt i alla länder, ska man kräva tillsatser i bränslet ska det vara samma i alla länder.

Att insatserna ska gälla hela EU är det minsta man kan begära. Vi återkommer dock till faktumet att även det som EU gör endast påverkar på marginalen. De stora bovarna kunde inte bry sig mindre :)

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Vi är en del av EU, det är inte en extern part som kommer med krav. Men du anser alltså att vi som har bland de bättre förutsättningarna inte ska göra något mer än vi tvingas till av våra grannländer. Det tycker jag är en för låg ambition.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi är en del av EU, det är inte en extern part som kommer med krav. Men du anser alltså att vi som har bland de bättre förutsättningarna inte ska göra något mer än vi tvingas till av våra grannländer. Det tycker jag är en för låg ambition.
Tycker inte jag att vi ska. Vi har verkligen andra förutsättningar än många länder i EU pga vårt avlånga land och behov av åkdonet.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
D
N NCT skrev:
Ja, nu var du där igen och försöker censurera folk med andra åsikter än dina egna och som stöd för ditt argument länkar du till en blogg (desmog) med åsikter skapad och driven av journalister och aktivister (nyspråk för extremister) och som lök på laxen lite härskarteknik i form av "skämmer ut er"...

Vi har inte sett dig komma med ett enda vetenskapligt belägg för din åsikt. Finns det ens några vetenskapliga belägg för din åsikt? Är dina åsikter mer värda än andras? Ska andra åsikter än de du har ens få vädras? Klimataktivismen som du så ivrigt företräder är ju som en sekt där 'kreti och pleti' tydligen kan bli överstepräster: Al Gore, Greta Thunberg och FN för att nämna några. Notera nu att jag inte i detta inlägg tagit ställning i sakfrågan utan endast precis som du ifrågasätter budbärarna.
Oj vilka toner, det normala och konstruktiva sättet att diskutera är att man accepterar fakta och evidens och sen fortsätter man diskussionen vidare från detta, efterhand som man kan befästa fakta så smalnar diskussionerna och tankarna av. Det du verkar vilja göra är att gå tillbaks och låtsas som att vi inte lärt oss något och börja spåna där igen, det är det väldigt få som är intresserade av och därför kan man uppleva sig som tystad, när man egentligen bara är irrelevant.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tycker inte jag att vi ska. Vi har verkligen andra förutsättningar än många länder i EU pga vårt avlånga land och behov av åkdonet.
Men lever vi verkligen så mycket annorlunda bara för att landet är avlångt. Handlar vi inte mat i närområdet ändå, skola och arbetsplats enligt närhetsprincipen, osv?

Jag ser ingen större skillnad på mina tankar i de frågorna jämfört med mina utländska vänner, jag har sas inte ett "avlångt" geografiskt tänkande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Exakt, jag anser inte att Sverige ska ta något större ansvar än något annat EU-land. Våra förutsättningar är fullständigt irrelevanta. Jag delar inte heller din åsikt om att vi skulle ha så mycket bättre förutsättningar.

Då har ju du en något extrem åsikt, det borde isåfall vara upp till dig som individ att välja hur mycket och på vilket sätt du vill bidra.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Nej, min ståndpunkt är inte på något vis extrem.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T TommyC skrev:
När argumenten inte bär så misstänkliggör man istället budbäraren. I länken till samnytt som du tog bort refererades bl a till Patrick Moore.
Nej, den länken är fortfarande inte borttagen, den finns i inlägg #810. Hitta inte på saker.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alltså, hela idén är för att kunna reducera utsläppen är att det ska kosta multum. Hur ska man annars få bort bilresor, konsumtion, semestrar, köttkonsumtion o s v. Sånt som driver klimatutsläppen. Man måste svälta ut folket. Man ska sitta hitta hemma, ta stärkande skogspromenader och inte konsumera. Och inte skaffa barn.
Sedan när västvärlden svält ut sig kommer diktatorerna i Kina, Ryssland etc och tar världsherraväldet.

D djac skrev:
Men lever vi verkligen så mycket annorlunda bara för att landet är avlångt. Handlar vi inte mat i närområdet ändå, skola och arbetsplats enligt närhetsprincipen, osv?

Jag ser ingen större skillnad på mina tankar i de frågorna jämfört med mina utländska vänner, jag har sas inte ett "avlångt" geografiskt tänkande.
Du får väl fråga någon som bor i bögda.

BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Att just högre halt av CO2 gynnar växter är ett faktum trots vad du försöker slingra dig ifrån.
Enligt din definition av vad som är bra för en växt, enligt vad växten själv tycker eller enligt de människor och djur som ska leva av hela eller delar av växten?
mikethebik mikethebik skrev:
Så kontentan av det hela är som jag alltid hävdat, det är antalet människor som är det stora problemet, halvera mänskligheten och vi har mer än halverat problemet osv.
Fast du verkar ju inte ha dragit slutsatsen att du och dina familj/närstående då bör döda er själva så att det blir färre på jorden.

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får väl fråga någon som bor i bögda.
Bögda i ett runt land skiljer sig alltså mot bögda i ett avlångt, jag tror faktiskt inte det, bor man inte vid en kust så kör man nog i alla väderstreck.

D djac skrev:
Bögda i ett runt land skiljer sig alltså mot bögda i ett avlångt, jag tror faktiskt inte det, bor man inte vid en kust så kör man nog i alla väderstreck.
Det beror även på kommunikation med tåg, bussar osv. I Sverige not so much, i Belgien enklare kanske?

D djac skrev:
öh, nä..
"Öh nä" på vadå? Att nuvarande regering försöker bygga ut kärnkraften?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.