79 796 läst · 1 985 svar
80k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vet inte vad du fiskar efter.BirgitS skrev:
Regeringen omdisponerade 60Mdr budgetåret 2024. Så en satsning på 100 skulle jag klassa som massiv. Hur många miljarder krävs det för att Birgit ska höja på ögonbrynen?
40st reaktorer á 100miljarder är inte småpengar heller, oavsett land.
Det krävs ju att någon ska kunna både bygga och drifta dessa reaktorer med. Tydliga satsningar skapar incitament för att utbilda sig inom området.
Jag hoppas verkligen att alla som sitter här och skriver att alla kan dra sitt strå till stacken och att man annars är klimatförnekare:
1. Är veganer
2. Köper hemelektronik, vitvaror, kläder och sådant second hand
3. Cyklar till jobbet eller åker kollektivt, även en elbil påverkar miljön mer än en cykel.
4. Har relativt svalt inomhus på vintern för att spara energi (varmare än 19C inne är egentligen onödigt om man inte ska springa runt halvnaken)
Inget av dessa 4 är något jobbigt, och gör man inte allt man kan för miljön så är man ju klimatförnekare.
1. Är veganer
2. Köper hemelektronik, vitvaror, kläder och sådant second hand
3. Cyklar till jobbet eller åker kollektivt, även en elbil påverkar miljön mer än en cykel.
4. Har relativt svalt inomhus på vintern för att spara energi (varmare än 19C inne är egentligen onödigt om man inte ska springa runt halvnaken)
Inget av dessa 4 är något jobbigt, och gör man inte allt man kan för miljön så är man ju klimatförnekare.
Jag kollade hur mycket det skulle kosta att co2-kompensera mitt liv genom trädplantering, tror jag hamnade på typ 2750/år det skulle kosta mig enligt treesforall.nl.R Rejäl skrev:
Får se mig som klimatförnekare som valde att inte göra det 😂
3 och 4 stämmer in på mig, ingen större uppoffring tycker jag.Johanbogg skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 622 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 622 inlägg
Lite mer allvarligt så är tåg en väldigt dålig idé om man inte behöver flytta en väldig massa människor från A till B. Då är det istället en väldigt bra idé utifrån resursutnyttjandeperspektiv. Är tåget tomt och bekvämt så är det alltså en dålig idé, sitter man ihoptryckt som i en sillburk så har man designat rätt.
Det beror på att hela tåganläggningen kräver en väldig massa resurser för att rulla. Det en enorm apparat med en väldig massa klimatutsläppsskapande aktivitet att driva tåg.
Det beror på att hela tåganläggningen kräver en väldig massa resurser för att rulla. Det en enorm apparat med en väldig massa klimatutsläppsskapande aktivitet att driva tåg.
Jo och kort så var höghastighetståg bland det första som stoppades av sittande regering, en till ofinansierad MP-bubbla som sprack.Claes Sörmland skrev:Lite mer allvarligt så är tåg en väldigt dålig idé om man inte behöver flytta en väldig massa människor från A till B. Då är det istället en väldigt bra idé utifrån resursutnyttjandeperspektiv. Är tåget tomt och bekvämt så är det alltså en dålig idé, sitter man ihoptryckt som i en sillburk så har man designat rätt.
https://www.regeringen.se/regerings...eholmlund-samt-pausa-projektet-goteborgboras/
Nu är det väl några som går i taket....
Läs och begrunda:
https://samnytt.se/klimatforskare-vi-borde-valkomna-hogre-co2-nivaer
Läs och begrunda:
https://samnytt.se/klimatforskare-vi-borde-valkomna-hogre-co2-nivaer