Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Men inte är det en massiv satsning med ett kärnkraftverk i Sverige?
Att bygga 4-5 eller så det kan kallas en massiv satsning här, men 40 i Kina med 1 miljard människor nej.
Jag vet inte vad du fiskar efter.
Regeringen omdisponerade 60Mdr budgetåret 2024. Så en satsning på 100 skulle jag klassa som massiv. Hur många miljarder krävs det för att Birgit ska höja på ögonbrynen?

40st reaktorer á 100miljarder är inte småpengar heller, oavsett land.

Det krävs ju att någon ska kunna både bygga och drifta dessa reaktorer med. Tydliga satsningar skapar incitament för att utbilda sig inom området.

Jag hoppas verkligen att alla som sitter här och skriver att alla kan dra sitt strå till stacken och att man annars är klimatförnekare:

1. Är veganer
2. Köper hemelektronik, vitvaror, kläder och sådant second hand
3. Cyklar till jobbet eller åker kollektivt, även en elbil påverkar miljön mer än en cykel.
4. Har relativt svalt inomhus på vintern för att spara energi (varmare än 19C inne är egentligen onödigt om man inte ska springa runt halvnaken)

Inget av dessa 4 är något jobbigt, och gör man inte allt man kan för miljön så är man ju klimatförnekare.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
R
Då är jag 100% klimatförnekare enligt dig😀😎
Tror majoriteten av Sverige är det med..

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då är jag 100% klimatförnekare enligt dig😀😎
Tror majoriteten av Sverige är det med..
Jag kollade hur mycket det skulle kosta att co2-kompensera mitt liv genom trädplantering, tror jag hamnade på typ 2750/år det skulle kosta mig enligt treesforall.nl.

Får se mig som klimatförnekare som valde att inte göra det 😂

• Gilla
  • Haha
Dayangel och 2 till
  • Laddar…
R
Johanbogg Johanbogg skrev:
Jag kollade hur mycket det skulle kosta att co2-kompensera mitt liv genom trädplantering, tror jag hamnade på typ 2750/år det skulle kosta mig enligt treesforall.nl.

Får se mig som klimatförnekare som valde att inte göra det 😂
Jag faller under punkten 1 fy fan o leva utan kött😢😉😂

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
3. Cyklar till jobbet eller åker kollektivt, även en elbil påverkar miljön mer än en cykel.
4. Har relativt svalt inomhus på vintern för att spara energi (varmare än 19C inne är egentligen onödigt om man inte ska springa runt halvnaken)
3 och 4 stämmer in på mig, ingen större uppoffring tycker jag.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men nu behövde man falla in under alla…

• Ledsen
Dan1891
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men nu behövde man falla in under alla…
Aj då, rackarns också!! :)

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur kan man vilja frysa i sitt eget hem? Alltid intressant hur andra väljer och prioriterar i livet, tycker själv 24 inne på vintern är en lagom temperatur.

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Hur kan man vilja frysa i sitt eget hem? Alltid intressant hur andra väljer och prioriterar i livet, tycker själv 24 inne på vintern är en lagom temperatur.
Jag drar hellre på mig en extra tröja...24 tycker jag är obehagligt varmt.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Hur mycket diesel tror du används i spårvagnar, pendeltåg, regiontåg och liknande?
Massor, det kallas ersättningsbuss😉

• Gilla
  • Haha
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite mer allvarligt så är tåg en väldigt dålig idé om man inte behöver flytta en väldig massa människor från A till B. Då är det istället en väldigt bra idé utifrån resursutnyttjandeperspektiv. Är tåget tomt och bekvämt så är det alltså en dålig idé, sitter man ihoptryckt som i en sillburk så har man designat rätt.

Det beror på att hela tåganläggningen kräver en väldig massa resurser för att rulla. Det en enorm apparat med en väldig massa klimatutsläppsskapande aktivitet att driva tåg.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite mer allvarligt så är tåg en väldigt dålig idé om man inte behöver flytta en väldig massa människor från A till B. Då är det istället en väldigt bra idé utifrån resursutnyttjandeperspektiv. Är tåget tomt och bekvämt så är det alltså en dålig idé, sitter man ihoptryckt som i en sillburk så har man designat rätt.

Det beror på att hela tåganläggningen kräver en väldig massa resurser för att rulla. Det en enorm apparat med en väldig massa klimatutsläppsskapande aktivitet att driva tåg.
Jo och kort så var höghastighetståg bland det första som stoppades av sittande regering, en till ofinansierad MP-bubbla som sprack.
https://www.regeringen.se/regerings...eholmlund-samt-pausa-projektet-goteborgboras/

• Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Appropå tåg, borde inte en hel del lastbilar kunna ersättas med godståg, om nu människorna inte vill åka med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.