Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
maxmsm skrev:
Om jag inte har helt fel så var bla Kina en av de största minskarna av utsläpp det senaste året men de har mycket att ta av.
Lita inte på en siffra som kommer från den regimen. Idel lögner. Det är inte en gullig västlig kristen kultur som tror att det finns vissa överordnade regler för att spela spelet. De gör vad de kräver för att utöva sin makt.
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Varför skulle då Svea Rike sikta högt och ha över 30% förnybar diesel i tanken medans EU-normen är 6%?

Det är den effekten (läs procenten) som vi precis sänkt oss till likt EU-normen tack vare SD. Inflationen glädjeskuttar dessutom kraftige nedåt tack vare detta enligt ledande ekonomer.

Och varför sänktes HVO100 även den med 6:- vid pump samtidigt för att REDUKTIONSPLIKTEN sänktes??
INGEN har fortfarande nämnt något angående det jag nämnde med att HVO100 har sänkt med lika mycket (6:- vid pump) som vanlig Diesel B7.

Nya tidens skandal då HVO100 haft ett överpris på felaktiga grunder (för att vara "grön")?!
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
G
Krilleman Krilleman skrev:
INGEN har fortfarande nämnt något angående det jag nämnde med att HVO100 har sänkt med lika mycket (6:- vid pump) som vanlig Diesel B7.

Nya tidens skandal då HVO100 haft ett överpris på felaktiga grunder (för att vara "grön")?!
Ja men det går ju åt mindre helt plötsligt pga reduktionsplikten alltså minskar priset, vanlig marknads ekonomi.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Krilleman
G OMathson skrev:
Ja men det går ju åt mindre helt plötsligt pga reduktionsplikten alltså minskar priset, vanlig marknads ekonomi.
Jag köper din tes, men hävdar att det är oerhört illa om man rent krasst endast ska se till "miljön".

Hyckleri i godhetens namn.

Vem har njutit överskjutande pris som ej varit nödvändigt att belasta kunderna med?

Marknadspris?
Nej, överpris med andra ord.

Således kunde priset sänkt INNAN dieseln sänkts så fler kunde tanka fossilfritt.

Det "gröna" får ytterligare en törn som endast en kassako.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hyckleri i godhetens namn.
Jo men det mesta är ju rent hyckleri från de gröna.
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
INGEN har fortfarande nämnt något angående det jag nämnde med att HVO100 har sänkt med lika mycket (6:- vid pump) som vanlig Diesel B7.

Nya tidens skandal då HVO100 haft ett överpris på felaktiga grunder (för att vara "grön")?!
Det är väl enkel marknadsekonomi. Tidigare var det hård konkurens om biodrivmedel och priset kunde höjas. Nu finns det ett överskott av HVO 100 och priserna måste sänkas. Hur det blir i framtiden beror på om HVO100 kan säljas till andra marknader.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att Sverige är ensam om att minska utsläppen?
EU verkar gemensamt för det och tillsammans är vi inte så små.
Per person är svenskar kraftigt överrepresenterade när det gäller utsläpp i världen. Vem har lättast att minska sina utsläpp, den som förbrukar mycket eller den som förbrukar lite?
Kanske de som genererar el eller fjärrvärme mha kol eller annat fossilt, har dåligt isolerat, inga värmepumpar osv? Sverige har redan gjort denna resa.
Vi ska naturligtvis fortsätta att effektivisera osv, kanske importera mindre, producera mer inhemskt, bränsle el osv
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
P paralun skrev:
Jo men det mesta är ju rent hyckleri från de gröna.
Jag vet, men bevisligen hopar sig så även dessa fakta som tvivelaktigt som ej går att ifrågasätta i godhetens namn...

Framtiden blir spännande!
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Utmärkt!
Som sagt de bygger mycket vindkraftverk och de är nog tvungna att se till att miljön i deras städer blir bättre för annars så kommer de att få höga sjukvårdskostnader framöver.
Vad jag har förstått så är det byggandet av kärnkraftverken som är den stora insatsen.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lita inte på en siffra som kommer från den regimen. Idel lögner. Det är inte en gullig västlig kristen kultur som tror att det finns vissa överordnade regler för att spela spelet. De gör vad de kräver för att utöva sin makt.
Det var någon internationell organisation som låg bakom siffrorna, nu behöver det inte betyda att det är sant, jag har IPCC lögner i minnet fortfarande....
 
Claes Sörmland
maxmsm skrev:
Det var någon internationell organisation som låg bakom siffrorna, nu behöver det inte betyda att det är sant, jag har IPCC lögner i minnet fortfarande....
Kinas ekonomi har ju gått ned nu och bostadsbubblan har spruckit så man kan nog tänka sig minskade utsläpp. Och de har ju en demografisk kris utan dess like. Finns ju satelliter som kan mäta.

Men inte lita på den där regimen. Någonsin.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju inte förädlingen med biodrivmedel som är begränsande för att detta ska vara en globalt intressant lösning - det är jordbrukets produktion. Förädlingen är enkel, det handlar om att separera kolvätesvansarna från glycerolen och filtrera. Problemet är att mänskligheten helt enkelt inte kan producera kolväten via jordbruket till den grad att den kan ersätta oljan.
FT-processen(Fischer & Tropsch) har förbättrats och förenklats så det fungerar att ta fram betydligt renare bränslen den vägen och sedan drygt 10 år så har vi Audis E-Gas, E-Bensin och E-diesel som också fungerar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Att sänka konsumtionen med högre pris fungerar. Att få fram alternativ genom att ska efterfrågan fungerar.

Det du jublar över är att man inte gör något. Snarare måste skatten höjas på annat för att kompensera för bortfallet.
Vi som då inte har skattesubventionerade resor med allmänna kommunikationer till och från jobbet bör då få väsentligt höjda reseavdrag så att våra nödvändiga resor inte ruinerar oss, att byta bilar ingår inte i min dags ekonomi.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Krilleman
maxmsm skrev:
Vi som då inte har skattesubventionerade resor med allmänna kommunikationer till och från jobbet bör då få väsentligt höjda reseavdrag så att våra nödvändiga resor inte ruinerar oss, att byta bilar ingår inte i min dags ekonomi.
Nu bor ju du inte i den Kungliga Hufvudstaden, således räknas du knappt inte in i skaran av medborgare.

Åtnjut nu den spännande tillvaron i att vara skattebetalare! Där du endast har skyldigheter enligt vissa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Per liter ja, men inte per mil.
De va väl inte de saken gällde...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.