Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Det är alla strån tillsammans som gör stacken, man behöver inte välja om man ska ta det eller det.
Strån finns inte ens i Sverige med det totala utsläppet av 0,18% i världen.

Man ska alltid investera sina pengar där det gör som mest nytta.
Sunt förnuft helt enkelt.

Att påstå annat är bara att inkassera godhetspoäng.
Va lite pragmatisk i tänket istället.

Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Krilleman Krilleman skrev:
Mängder med fartyg är registrerade i Panama av en anledning.

Vad gör det för skillnad för miljön om en företagare registrerar sitt fartyg i Sverige, förutom det rent ekonomiska som blir katastrof?

[bild]
Och hur tror du att man bäst påverkar Panama i riktningen att kräva att de fartygen ska minska/rena sina utsläpp?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är alla strån tillsammans som gör stacken, man behöver inte välja om man ska ta det eller det.
Jo nu är det kanske helt meningslöst att dra vissa strån i stacken om man grottar lite djupare.

Måste se på hockey!

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur tror du att man bäst påverkar Panama i riktningen att kräva att de fartygen ska minska/rena sina utsläpp?
Genom att registrera sina fartyg i Sverige?

Nej

A
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar vara det det går ut på när man tar upp att det är få människor i Sverige jämfört med världen och att därmed inte spelar någon roll vad vi gör.
Om jag inte har helt fel så var bla Kina en av de största minskarna av utsläpp det senaste året men de har mycket att ta av.

BirgitS
Abuquir Abuquir skrev:
Där har du en poäng, det kanske är det man borde satsa på, påverka de länderna istället!
Och hur gör man det bäst, genom att visa att det går att påverka utsläppen för att man gör det själv eller säga "ni släpper ut mycket mer än vad vi gör så vi behöver inte göra något men ni måste göra jättemycket"?
Kan det vara som med barn, de gör vad man gör och inte det man säger åt dem att göra?

BirgitS
Det jag påstår är att vindkraft är vare sig miljövänligt eller ekonomiskt hållbart.

[länk]

Vad ska vi då göra med vindkraften när dom som byggt alla "parkena" överger dessa?!
Ska skattebetalarna sanera markerna?

Finns fler exempel som ingen vill prata om...

[länk]
Vad har ekonomin för en del vindkraftsbolag i Sverige att göra med att Kina satsar på att bygga fler vindkraftverk i Kina?

BirgitS
Stån finns inte i Sverige med det totala utsläppet av 0,18% i världen.

Man ska alltid investera sina pengar där det gör som mest nytta.
Sunt förnuft helt enkelt.

Att påstå annat är bara att inkassera godhetspoäng.
Va lite pragmatisk i tänket istället.
Jo, det finns en massa strån i Sverige eftersom vi har väldigt höga utsläpp från transportsektorn.

Krilleman
P paralun skrev:
Jo och Kina gör en massiv satsning på just kärnkraft plus andra länder i östern
[länk]
Planerbar baskraft är ett måste i den nya industrialiserade världen.

Det är inga högre högskolepoäng som kan frångå den slutsatsen...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Genom att registrera sina fartyg i Sverige?

Nej
Nej, det gällde att påverka Panama så att de ändrar sina lagar. Hur gör man det?

BirgitS
maxmsm skrev:
Om jag inte har helt fel så var bla Kina en av de största minskarna av utsläpp det senaste året men de har mycket att ta av.
Utmärkt!
Som sagt de bygger mycket vindkraftverk och de är nog tvungna att se till att miljön i deras städer blir bättre för annars så kommer de att få höga sjukvårdskostnader framöver.

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det gällde att påverka Panama så att de ändrar sina lagar. Hur gör man det?
Inte genom att registrera sin besättning av båtar i Sverige som har så höga skatter kontra Panama.

Det blir ju bara kontraproduktivt då man måste lägga ner sitt skeppade företag och dom andra företagen utomlands fortsätter skeppa vidare.

Precis samma princip som att Kina bygger nya kolkraftverk när Europa lägger ner sin säkra och funktionsdugliga kärnkraft...

Och skulle Panama sluta vara ett paradis för båtägare står det ett nytt land på tur i kedjan... Inget nytt under solen.

Redigerat:
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur gör man det bäst, genom att visa att det går att påverka utsläppen för att man gör det själv eller säga "ni släpper ut mycket mer än vad vi gör så vi behöver inte göra något men ni måste göra jättemycket"?
Kan det vara som med barn, de gör vad man gör och inte det man säger åt dem att göra?
Hur man gör det bäst vet inte jag, men du kan ju gnugga geni-knölarna och kanske komma på något?

Mig veterligt har vi ju gjort mycket med både katalysatorer och partikelfilter på bilarna, kör förövrigt elbil själv, så jag är ingen förespråkare för bensin/ dieselbilar.

Jag menar bara att man skall påverka där det gör som mest nytta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.