Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Yes, då blir man pungslagen!
Självklart, så är det för alla som vill ha något extra.

BirgitS
Abuquir Abuquir skrev:
För att illustrera lite så, ja det blir en liten puckel med förhöjda CO2 värden på tidsaxeln för jorden, men oljan kommer ju förr eller senare ta slut och då går det ju tillbaka till det normala... (om vi inte blir överbefolkade då)[bild]
Det finns ju ingen viss normalnivå.
Koldioxidhalten i atmosfären sjunker just inte av sig själv utan då behövs det något som fångar in den och lagrar den på ett sånt sätt att den inte kan komma tillbaks till atmosfären. En gång i tiden var det växtdelar som när de dog inte förmultnade och ruttnade på vanligt sätt, vilket ger tillbaks upplagrat kol som koldioxid, utan bildade det som idag tas upp som olja och gas.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju ingen viss normalnivå.
Koldioxidhalten i atmosfären sjunker just inte av sig själv utan då behövs det något som fångar in den och lagrar den på ett sånt sätt att den inte kan komma tillbaks till atmosfären. En gång i tiden var det växtdelar som när de dog inte förmultnade och ruttnade på vanligt sätt, vilket ger tillbaks upplagrat kol som koldioxid, utan bildade det som idag tas upp som olja och gas.
Jasså, jag kan ju ha fel här men "äter" inte jordens skogar och växter CO2 för att kunna växa?
Men självklart varierar ju CO2 halten under olika tids spann.
Detta är väl ganska väl dokumenterat i provborrningar i glaciärer (även om jag inte kan plocka fram något som styrker detta just nu).

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jo, men det blir ett netto noll eftersom de bryts ner.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, men det blir ett netto noll eftersom de bryts ner.
Men blir inte det Status quo då?
Och om x miljoner år finns det mer olja att pumpa upp?
Nu kommer det troligtvis inte att ske iofs, för vi har förhoppningsvis funnit andra mer miljövänliga energikällor...

BirgitS
Abuquir Abuquir skrev:
Jasså, jag kan ju ha fel här men "äter" inte jordens skogar och växter CO2 för att kunna växa?
Men självklart varierar ju CO2 halten under olika tids spann.
Detta är väl ganska väl dokumenterat i provborrningar i glaciärer (även om jag inte kan plocka fram något som styrker detta just nu).
Som Daniel just skrev, men kanske lite kortfattat, när träd och annan växtlighet dör så släpper de med tiden (allt eftersom de förmultnar) ifrån sig allt det kol som de samlade på sig som koldioxid. Det är en cirkel mellan kol och koldioxid. Det behövs något extra för att kolet ska försvinna från den cirkeln. Det är därför man har börjat prata om att skapa kolsänkor.

Så länge som hus av trä får stå kvar orörda så binder de kol, men så fort man börjar riva och t.ex. eldar upp virket så återgår kolen till atmosfären som koldioxid.

Wikipedias artikel om jorden koldioxidhalt har med en bit om hur man kan mäta hur det var för länge sen: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_in_Earth's_atmosphere#Measuring_ancient-Earth_CO2_concentration

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att växter behöver koldioxid är verkligen inte samma sak att det är ändå bättre för dem med högre halter.
Vi människor behöver vatten men det är verkligen inte samma sak som att vi mår bättre med dubbelt så mycket vatten. Eller hur?
Växter mår bättre av höga halter av CO2, det är en gammal sanning i odlarbranchen, men sedan Al Gore flög kors och tvärs runt klotet med sina halvsanningar gäller ju inte gammal kunskap längre uppenbarligen.
Jag har fått lära mig det och alla andra också som gått trädgårdsutbildning, samt att det är en gammal kunskap i odlarkretsar.
1000 ppm eller ibland ännu mer är optimalt för att öka tillväxten rejält hos de flesta växter, men du vet antagligen bättre utifrån ditt hemmaperspektiv.

Och din metafor är patetisk, då kan jag hävda att en liter vatten om dagen i öknen är ok för att överleva, men jag vill ha mer för att må bra.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som Daniel just skrev, men kanske lite kortfattat, när träd och annan växtlighet dör så släpper de med tiden (allt eftersom de förmultnar) ifrån sig allt det kol som de samlade på sig som koldioxid. Det är en cirkel mellan kol och koldioxid. Det behövs något extra för att kolet ska försvinna från den cirkeln. Det är därför man har börjat prata om att skapa kolsänkor.

Så länge som hus av trä får stå kvar orörda så binder de kol, men så fort man börjar riva och t.ex. eldar upp virket så återgår kolen till atmosfären som koldioxid.

Wikipedias artikel om jorden koldioxidhalt har med en bit om hur man kan mäta hur det var för länge sen: [länk]
OK....
Men då borde vi ju sluta upp med att elda flis och ved i våra öppna spisar, för att värma upp hus och industrier då?

Ändrade på grund av missförstånd av ovanstående text

Redigerat:
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ska du tvinga andra att göra något genom att vi inte gör det. Nu tänkte du inte riktigt va?
Lycka till med att du ska tvinga någon till någonting i världen utifrån Sveriges svaga position.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Abuquir Abuquir skrev:
OK....
Men då borde vi ju sluta upp med att elda i våra öppna spisar och elda flis för att värma upp hus och industrier då?
Ok, vi har en kubikmeter stock. Vi har två val, antingen hugger vi det till ved och eldar i en öppen spis eller så flisar vi ned det och eldar. Hur stor skillnad tror du det blir när det kommer till hur mycket koldioxid som skapas vi förbränningen?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, vi har en kubikmeter stock. Vi har två val, antingen hugger vi det till ved och eldar i en öppen spis eller så flisar vi ned det och eldar. Hur stor skillnad tror du det blir när det kommer till hur mycket koldioxid som skapas vi förbränningen?
Ingen naturligtvis! :)

Men som @BirgitS skrev:
"Så länge som hus av trä får stå kvar orörda så binder de kol, men så fort man börjar riva och t.ex. eldar upp virket så återgår kolen till atmosfären som koldioxid."
Så blir det ju CO2 igen om man eldar...

Fairlane
Abuquir Abuquir skrev:
Ingen naturligtvis! :)

Men som @BirgitS skrev:
"Så länge som hus av trä får stå kvar orörda så binder de kol, men så fort man börjar riva och t.ex. eldar upp virket så återgår kolen till atmosfären som koldioxid."
Så blir det ju CO2 igen om man eldar...
Ja, vad nu det hade att göra med att sluta elda ved och istället elda flis...

Skillnaden mellan träd och olja är att en träd binder kol när det växer och släpper ut samma när det bränns eller förmultnar och ett träd ökar således inte mängden koldioxid i atmosfären. Bränner du istället olja så återför du koldioxid som varit borta ur atmosfären under väldigt lång tid.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
enligt regerings proposition avseende miljö o klimat leder enligt deras utredare att utsläppen ökar till 2030. Här kommer en sida från deras utredning. Vad jag kan se finns inget förslag till att kompensera i andra områden. Svensk regeringsdokument om effekter av miljörelaterade beslut, tabell med siffror och textförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, vad nu det hade att göra med att sluta elda ved och istället elda flis...

Skillnaden mellan träd och olja är att en träd binder kol när det växer och släpper ut samma när det bränns eller förmultnar och ett träd ökar således inte mängden koldioxid i atmosfären. Bränner du istället olja så återför du koldioxid som varit borta ur atmosfären under väldigt lång tid.
Jag menade naturligtvis både sluta med ved och flis eldning.... Inte antingen det ena eller det andra.

(Uppdaterade original inlägget då det kunde missförstås)

Redigerat:
Abuquir Abuquir skrev:
Jag menade naturligtvis både sluta med ved och flis eldning.... Inte antingen det ena eller det andra.
har du körkort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.