183 065 läst · 551 svar
183k läst
551 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 661 inlägg
Då rekommenderar jag @Dilatos utmärkta genomgång i inlägg #69 här ovan. Övertygar han dig inte då vet jag inte vad.H hempularen skrev:
Köpebrevet är i allt väsentligt ett kvitto på att betalning erlagts. Det går inte för säljaren att backa ur affären genom att inte skriva på detta eller hålla sig undan att ta emot betalning. Då kommer domstol fatta beslut om att köparen fullgjort avtalet ändå.H hempularen skrev:
Skogsägare
· 19 661 inlägg
Jo, äganderätten övergår direkt. Därför avtalar man alltid om att säljaren är skyldig att ha en fullvärdesförsäkring på fastigheten eftersom säljaren har den i sin besittning men den är köparens.P Peter787 skrev:
Se till att anlita advokat, så allt blir rätt. Och räkna inte med att fysiskt kunna tillträda på rätt dag. Detta kommer att ta tid.
Sedan om man funderar över varför säljaren gör så här.
Kan man tänka sig att han har ekonomiska problem, så att han inte kommer att kunna köpa något nytt? Kanske fått en kreditanmärkning, och/eller har skulder till kronofogden. En "normal" bostad går inte att utmäta (annat än om den är satt som pant för den skuld det gäller), men köpesumman kan utmätas, om man säljer.
Jag tänker att här kan finnas ett rationellt skäl att vägra sälja.
Kan man tänka sig att han har ekonomiska problem, så att han inte kommer att kunna köpa något nytt? Kanske fått en kreditanmärkning, och/eller har skulder till kronofogden. En "normal" bostad går inte att utmäta (annat än om den är satt som pant för den skuld det gäller), men köpesumman kan utmätas, om man säljer.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Ja, vi får se vad det landar i.S Stefan1972 skrev:ja naturligtvis men det kan ju lika gärna bli så att du blir utan hus och kontraktet anses brutet och du får advokatkostnader på 700k och får ut 200k..............Det är ju inte så att det per automatik blir nåt positivt av det även om man vinner i en rättssak. Det är som sagt inte direkt svart eller vitt såna här fall.
Jag kommer att prata med mäklaren igen och se om de kan använda sig av sina jurister till något innan vi drar på oss de stora maskinerna. Jag vill som sagt undvika detta.
Säljaren har ju i alla fall gjort klart att han inte vill sälja längre och jag vill fullgöra kontraktet.
Det finns inget i kontraktet som ger honom en fördel i frågan.
Om det skulle finnas ett dombeslut på att han måste lämna fastigheten så rättar väl sig LM efter detta?
Mvh
Skogsägare
· 19 661 inlägg
Det kan alltid bero på omständigheterna, men här har en solklart rätt och en annan solklart fel. Då blir det så.Farstatjej90 skrev:
I det här fallet står det bara att likvidavräkning ska upprättas, ingenting om köpebrev.H hempularen skrev:
Men det kommer ju ändå att upprättas eftersom det behövs för inskrivning av överlåtelsen hos inskrivningsmyndigheten.
Jag har varit med om en annan situation i min bekantskapskrets där någon hade helt solklart rätt och en annan part solklart fel och den domen gick till den som hade fels fördel för något som inte alls hade med frågan att göra utan en formalitet, nåt helt annat. Domstolen prövade inte ens själva frågan.Nötegårdsgubben skrev:
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Ja, absolut. Jag är för liten för att hantera denna dispyt.H hempularen skrev:Se till att anlita advokat, så allt blir rätt. Och räkna inte med att fysiskt kunna tillträda på rätt dag. Detta kommer att ta tid.
Som tidigare sagt är det dumt att spekulera i vad som kan ha hänt.
Jag spekulerar i att han vill ha mer pengar och att han har skaffat sig en annan
köpare och vill gå den vägen. Men, kan finnas massa skäl till det. Oavsett vilket
så är de tämligen irrelevanta för att genomföra affären. Han har haft väldigt gott om tid
på sig att lösa ett boende. Han har skrivit i ett mail daterat mitten av Januari att han
kommer stå utan boende. Detta trots att han säger att han inte bor i huset mer än när han
besöker länet och som sagt, han har haft tid på sig att ordna detta. Jag har t.om erbjudit honom
en extra månad för att ordna ett boende, något han inte ens har besvarat och med tanke
på vi ska skriva inom ett par dagar så får jag anse att han har tackat nej till detta erbjudande.
Skogsägare
· 19 661 inlägg
Ja, men det är inte avhysningen de är intresserade av, utan bevis på ägande. Och är avtalet villkorat av att det ska finnas ett köpebrev också (vilket det normalt är) så ska även detta skickas in. Vägrar säljaren skriva på det kan samma resultat uppnås genom en fastställelsetalan i domstol. Då fastställer helt sonika tingsrätten att villkoren i köpebrevet är uppfyllda.K Köparen skrev:
Skogsägare
· 19 661 inlägg
Nej, då har du varit med om en situation där man trott sig ha solklart rätt. Fastighetsrätt är en formsport. Har man inte formaliteterna rätt kan man inte påstå att man har solklart rätt.Farstatjej90 skrev:
Jag har varit med om en annan situation i min bekantskapskrets där någon hade helt solklart rätt och en annan part solklart fel och den domen gick till den som hade fels fördel för något som inte alls hade med frågan att göra utan en formalitet, nåt helt annat. Domstolen prövade inte ens själva frågan.
Lite sent att komma med, men jag tycker att informationen här är rätt överskådlig - https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet#:~:text=Säljaren drar sig ur och bli ersättningsskyldig&text=Köparen kan kräva fullgörelse och,som ska utgå till köparen.
Skogsägare
· 19 661 inlägg
Köpebrev behöver bara lämnas in om avtalet säger att ett sånt ska finnas. Det är ingen i sig obligatorisk handling.D Dilato skrev:
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det står såhär i köpekontraktet:D Dilato skrev:

Jag har fått kopia på det jag ska skriva under för likvidavräkningen och tillträdet.
I den framgår det resterande belopp, när handpenningen deponerades.
Säljaren betalar kommunal fastighetsskatt för 2025 och att jag ska betala för från tillträdet och
slutet av året om drygt 8000:-
Kvittens, belopp samt "separat kvitterat köpebrev har samtidigt överlämnats för köparens lagfart".
Vidare framgår det köpeskillingen, återigen handpenningen och datum samt
att det finns ett belopp vad lagfartskostnaden är inkl. expeditionsavgift.
Det är allt.