182 791 läst · 551 svar
183k läst
551 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag är inte en lättköpt person. Jag vill bo i detta hus. Det är väldigt fint!Farstatjej90 skrev:
Annars är det mellanskillnaden till ett annat hus och som sagt så är det minst 1-2M mer att betala för motsvarande. Jag ser det som ytterst svårt att han skulle gå med på att betala det som krävs.
Det ser ut som ett standardavtal utan några konstigheter, punkten om kontraktsbrott skriver 'skälig ersättning',K Köparen skrev:
det lär aldrig bli 1-2 miljoner, ersättningen ska kompensera direkta merkostnader, inte eventuell framtida vinst.
Tekniskt sett har ju både ni som köpare och säljaren värderat huset till vad nu köpeskillingen var eftersom ni var överens om summan vid kontraktsskrivandet.
I slutändan får antagligen en domstol hantera tvisten om ni båda är inställda på konflikt, sen ska eventuella advokater ha sitt...

K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Barnen är i låg och mellanstadieålder.J Jonas_81 skrev:
Ex. partner kan det kanske vara. Men han har ju skrivit på kontraktet att han står för hela andelen.
Resten är ju hans problem att lösa.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Exakt. Jag kommer inte att gå den vägen eftersom det är detta huset jag vill ha.P Peter787 skrev:Det ser ut som ett standardavtal utan några konstigheter, punkten om kontraktsbrott skriver 'skälig ersättning',
det lär aldrig bli 1-2 miljoner, ersättningen ska kompensera direkta merkostnader, inte eventuell framtida vinst.
Tekniskt sett har ju både ni som köpare och säljaren värderat huset till vad nu köpeskillingen var eftersom ni var överens om summan vid kontraktsskrivandet.
I slutändan får antagligen en domstol hantera tvisten om ni båda är inställda på konflikt, sen ska eventuella advokater ha sitt...
[bild]
Och ja, du har rätt i värderingen.
Ja, jag vet inte hans inställning. Han svarar relativt barnsligt och i princip tar till väldigt enkla medel
för att försöka ta sig ur. Jag tror att när min advokat tar kontakt så kommer han att få en prisbild
över vad som förväntas att betalas av honom när han blir både utkastad och stämd på arvodeskostnader etc.
Som advokaten sade till mig, som jag pratade med för första gången imorse "detta är ett solklart case".
Så, jag ska väl egentligen inte oroa mig så mycket för resultatet utan snarare för eventuellt merjobb.
Jag hoppas verkligen att han backar och kommer på tillträdesdagen och signerar och så blir allt klart.
Ha lite is i magen , och avvakta om han dyker upp för kontraktsskrivning på tillträdesdagen.
Gör han inte det , får du ta hjälp att tvinga honom.
Gör han inte det , får du ta hjälp att tvinga honom.
Ja men hade nån gett dig hundra miljoner hade du inte lagt en tanke till åt huset så någonstans mellan det och 150 000 kr finns ditt pris. Kanske det är 1 miljon då...K Köparen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 137 inlägg
Fast även om det är ett solklart case så är det ju bara den skäliga ersättningen du kan yrka på.......de faktiska utgifter du haft i samband med olägenheten av detta. Kan inte vara nå hittepågrejer heller utan det ska ju kunna styrkas med faktiska siffror på kvitton.
Så det som erbjudits 150k kan ju vara betydligt mer än vad du har rätt till i slutändan.
Så det som erbjudits 150k kan ju vara betydligt mer än vad du har rätt till i slutändan.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Vet inte varför du är så insnöad på att få en siffra ur mig? Jag är i dagsläget varken intresserad av en summa pengar eller annan bostad. Hamnar jag i den sitsen så är jag ute efter så lite som möjligt men som täcker mina utgifter samt extrakostnader. Pengar är inte min största brist så därför är det av mindre relevans i dagsläget. Där har vi det.Farstatjej90 skrev:
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag är inte ute efter pengar. Jag är ute efter att följa kontraktet.S Stefan1972 skrev:Fast även om det är ett solklart case så är det ju bara den skäliga ersättningen du kan yrka på.......de faktiska utgifter du haft i samband med olägenheten av detta. Kan inte vara nå hittepågrejer heller utan det ska ju kunna styrkas med faktiska siffror på kvitton.
Får jag några utgifter i det hela så är det dessa som säljaren får stå för, t.ex advokat,
extra kostnader, förrådshyra och eventuellt någon extra mindre slant pga. besväret.
Inget annat. Jag är inte en person som vill ta tillfället i akt och skinna någon. Jag vill bara att
rätt ska vara rätt och gör säljaren något som kostar mig pengar så blir han väl tvungen att betala för det?
Du verkar ju i alla fall lite besvärad av något som kanske inte framkommer i tråden....K Köparen skrev:Vet inte varför du är så insnöad på att få en siffra ur mig? Jag är i dagsläget varken intresserad av en summa pengar eller annan bostad. Hamnar jag i den sitsen så är jag ute efter så lite som möjligt men som täcker mina utgifter samt extrakostnader. Pengar är inte min största brist så därför är det av mindre relevans i dagsläget. Där har vi det.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
När jag sålde mitt hus förra året beskrev mäklaren vilka olika rättigheter och skyldigheter man som säljare och köpare har i samband med försäljningen av fastigheten. Dvs kontrakt skrivits på av alla parter och handpenning erlagts av köparen.K Köparen skrev:Hej!
Befinner mig i en tvist vid ett bostadsköp. Detta gäller ett fristående hus och ägaren säger att han inte
bor i huset mer än när han befinner sig inom länet. Hans barn hälsar på honom då och då. Han verkar inte
ha vårdnaden av dem på heltid.
Nu vill han dra sig ur. Jag beskriver nedan stegen:
1) Säljaren har ett hus till salu.
2) Vi lägger ett bud och det accepteras.
3) Vi skriver på kontrakt och kommer överens om inflyttningsdatum. Slutet av oktober.
4) Dagen efter vi skrivit betalar jag in handpenningen och får verifierat att denna inkommit.
5) Jag epostar säljaren med en bunt frågor och får inga svar. Bara "Jag återkommer". Detta någon dag efter vi skrivit.
6) Jag mailar igen för fler detaljer. Får "Jag återkommer".
7) Nästan 3 månader senare i Januari får jag ett mail där säljaren säger att han hamnat i en jobbig sits
och måste dra sig ur försäljningen.
8) Jag säger att jag kommer att begära att avtalet fullföljs / fullgörelse.
9) Säljaren svarar en vecka senare och börjar dra in barnen i det hela.
10) Återigen så säger jag att jag kommer begära att avtalet fullföljs och att jag själv snart blir bostadslös eftersom jag sålt mitt boende.
11) Mäklaren har försökt kontakta säljaren men han lyser med sin frånvaro. Till slut svarar han.
Med ett par-tre dagar till att jag ska ta över bostaden så säger han:
"Jag har meddelat min bank att det inte blir en bostadsaffär. Jag vill ha kontonummer till mäklaren eller till köparen så jag kan skicka tillbaka handpenningen + 150000:- i skadestånd."
Jag har inte begärt något skadestånd för kontraktet är inte brutet ÄN. Dessutom försöker han påtvinga mig att släppa
köpet och indirekt acceptera hans "skadestånd".
Han började dessutom snacka om att ett staket var bygglovsvidrigt och måste åtgärdas. Lite som om han läst reglerna
fel och tror att han kan häva kontraktet pga felaktigt utförande? Jag ställde frågan både till honom och till mäklaren
om allt var ok med alla bygglov och inget stod felaktigt till. Bägge garanterade att allt stod rätt till!
Så, nu är det några dagar kvar och jag kommer infinna mig hos mäklaren för att avsluta affären. Säljaren har redan
sagt att han inte kommer dit eftersom affären är avblåst.
Så, vad ska jag göra nu? När jag läser omkring så är det egentligen inget säljaren kan göra och eftersom jag krävt att affären ska fullgöras så är han tvingad till att sälja. Det finns ingen klausul i kontraktet.
Då är ju frågan, eftersom han är så övertygad att ett par email upplöser ett huskontrakt, om jag behöver skicka
in en stämningsansökan till tingsrätten (vad för tider har de?) och blanda in kronofogden för att få honom att tvingas flytta?
Om jag tar till en jurist, kan jag få honom att betala för mina omkostnader pga detta?
Eftersom kontraktsbrottet kommer att uppstå från hans sida så undrar jag vad jag har för rättigheter i form
av ersättning? Mina egna omkostnader kommer innefatta tid + försenad flytt (kostar eg. inget), jurist samt
att jag gick minus på försäljningen av min bostad för att få den såld i tid. Vad är skäligt?
Då det finns vissa websidor som säger att det enda jag kan kräva är ett skadestånd för mina omkostnader och
andra sidor som säger att jag kan tvinga honom till försäljning så blir jag lätt kluven vad som egentligen gäller?
Vi vill verkligen ha huset och vi kommer kämpa för det. Men har jag de rättigheterna jag tror att jag har?
Att jag i princip kan kasta ut honom ur hans hus?
Mvh
Köparen
Om köparen av någon anledning bestämmer sig för att bryta kontraktet och inte vill ha fastigheten så har säljaren rätt att behålla handpenningen och på nytt lägga ut objektet till försäljning. MEN om säljaren är den som i ditt fall inte vill fullfölja affären har köparen mycket mer långtgående rättigheter att få kompensation av säljaren.
Min mäklare berättade för oss under kontraktskrivning om det enda fallet liknande ert hon hon hade varit med om under sina drygt 30år som mäklare. Där det var en säljare som månader efter kontraktskrivning ville häva köpet dvs bryta kontraktet. Ärendet hanterades av domstol.
För att köparen skulle gå med på hävning av giltigt kontrakt blev säljaren tvungen att först givetvis betala tillbaka handpenningen därefter erlägga ett stort kontant skadestånd samt skänka/ överlåta en sommarstuga säljaren ägde till köparen.
Som mäklaren beskrev det för oss så har man som köpare störst behov av kompensation från säljaren för kontraktshävning från dennes sida och att det inte finns någon gräns för storleken på kompensation, den får avgöras från fall till fall. Med andra ord så har ni all rätt till bra kompensation från säljaren.
Redigerat: