189 245 läst · 565 svar
189k läst
565 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
som sagt du får ingen inskrivning om du inte har köpebrevet ocg det får du inte om du inte betalt hela summanNötegårdsgubben skrev:
Ja, tvesalu kan vara knepiga grejer, så det är väl värt att snabbt registrera sitt ägande genom inskrivning om man misstror säljaren.
Men att någon agerar så bedrägligt att denne säljer samma sak till flera är en extrem outlier och något som banker/mäklare kontrollerar i samband med betalning.
Men det du hittat handlar inte om att ägandet inte övergår vid avtalsskrivning.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag kommer att infinna mig på plats och signera likvidavräkningen vid utsatt tid.mikethebik skrev:
Så, vet inte vad det är jag förhalar? Det är ju först dagen efter som säljaren begår kontraktsbrott.
Innan dess kan jag ju inte göra något. Han kan ju trots allt dyka upp och alla blir glada.
Jag menade att säljaren kan förhala om du inte har ett bra skrivet kontrakt om du väljer att ge honom ytterligare tid han inte förtjänat.K Köparen skrev:
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Absolut. Det blir ju nästa steg om han håller sig undan.T Träplugg skrev:Har bara skummat alla inlägg så jag kanske bara upprepar något som redan är påtalat.. Du ska såklart ta avtalet till en advokat som kan den här typen av ärenden för att först och främst få svart på vitt att köpet verkligen är genomfört i juridisk mening då köpeskillingen inte är erlagd i sin helhet (som jag förstår det).
Att köpeskillingen inte är erlagd i sin helhet kommer ju att bero på om säljaren, vad han sagt, inte dyker upp på avtalad tid för att just göra detta. Att betala kontantinsatsen är ju ett sätt att visa att man påbörjat betalningen. Sista steget gör man ju vid överlämningen. Jag har bara följt proceduren.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Nja, alltså, jag kommer som sagt att påbörja proceduren nästkommande vardag. Det är ju inte att ge honom någon direkt tid? Eller är det för mycket?mikethebik skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 704 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 704 inlägg
Slå hans namn på Ratsit så ser du sivilstatus på hanK Köparen skrev:Vi vet inte om han är frånskild eller bara separerad. Det enda jag vet är att han står som ensamt boende på adressen. Jag har försökt få kontakt med mäklaren men han verkar upptagen. Jag ska ta reda på om han rett ut sådana frågor med säljaren.
När jag sålde mitt boende så var det en fråga direkt med om det finns någon annan som kan göra anspråk på boendet och om jag äger 100% av den etc.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Och det säljaren har för avsikt att göra av vad han sagt hittils är ju att helt enkelt eliminera mina möjligheter att betala honom.returen skrev:
Ibland önskade jag att jag kunde stoppa in cashen på mäklarens kundmedelkonto så det framgår att jag verkligen har betalt... Om det hade behövts och hade hjälpt...
Har du ansökt om lagfart ännu? Hett tips annars för att cementera ägandet. Det är dessutom din skyldighet att göra inom 3 månader från förvärvet, lika bra att få det gjort.
I övrigt är det bara att använda alla till buds stående medel. Du har rätten på din sida, men det kan komma att ta lite tid. Tråkig sits. Lycka till
I övrigt är det bara att använda alla till buds stående medel. Du har rätten på din sida, men det kan komma att ta lite tid. Tråkig sits. Lycka till
Är han skriven på adressen eller på annan adress, när böt han adress senast?K Köparen skrev:
Har han varit skriven på samma adress sen innan kontraktsskrivning så borde det vara lugnt, han hade inte fått skriva på kontrakt utan medgivande från en FD
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag tror du ska precis bara kika några posts bakåt i tiden, t.ex #172B Byggmil skrev:Har du ansökt om lagfart ännu? Hett tips annars för att cementera ägandet. Det är dessutom din skyldighet att göra inom 3 månader från förvärvet, lika bra att få det gjort.
I övrigt är det bara att använda alla till buds stående medel. Du har rätten på din sida, men det kan komma att ta lite tid. Tråkig sits. Lycka till![]()
Tack för infon dock.
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Kräva deposition, nekat bygglov, ägarna tagit bort allt.
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Tidigare ägare har inte skaffat bygglov - men säger sig fått ok ?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik