189 245 läst · 565 svar
189k läst
565 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Jaruu. Mycket du inte vet vad jag har upplevt under 31 år med 9 olika fastighet affärer....K Köparen skrev:
Rättegång 5 heldagar.
Kontrakt brott.
Ja, tydligen vet du bäst!
Livet är inte alltid smooth. Plan B verkar du inte ha. Det säger ju...
Ska du vara just och ge några dagar till så måste det var ett skriftligt bombsäkert avtal, annars kan du åka på förhalningstaktik, speciellt med en sådan säljare.K Köparen skrev:Det kan vara så att det räcker med att en auktoritär röst ringer och berättar läget för att han ska ge upp. Han kanske bara försöker in i det sista.
Mäklaren skulle ringa upp honom och ge honom ytterligare en omgång i vilka lagar som gäller och vad för represalier som kan vänta honom. Skulle han krypa till korset under nästa vecka och begära några dagar för att flytta ut så skulle jag ge det till honom utan att kräva något i retur.
Men ja, jag kommer att driva på. Men jag är väl någonstans en för god människa som tror mycket gott om alla..
Jag håller på dig och hoppas att du får ett avslut så snart som möjligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 704 inlägg
Ja, tvesalu kan vara knepiga grejer, så det är väl värt att snabbt registrera sitt ägande genom inskrivning om man misstror säljaren.Farstatjej90 skrev:
Men att någon agerar så bedrägligt att denne säljer samma sak till flera är en extrem outlier och något som banker/mäklare kontrollerar i samband med betalning.
Men det du hittat handlar inte om att ägandet inte övergår vid avtalsskrivning.
Du har extremt goda chanser att gå vinnande ur tvisten om fastigheten/bostaden. Grundprincipen för skadestånd i Sverige är att den skadade parten ska gå skadefri ur tvisten. Dvs du kan få skadestånd för merkostnader, tänktyp kostnader för juridisk hjälp, kostnader för extra boende tills tvisten är löst, men du kan inte få skadestånd för en teoretisk förlust för att du sålt din fastighet snabbt och därmed inte fått lika bra betalt för den som om affären hade gått långsammare. Det hade du ju inte fått om affären hade förlöpt utan problem heller liksom.K Köparen skrev:Bra. Det är exakt så jag har förstått det också.
Fortfarande behöver jag förstå om han ska, efter ett kontraktsbrott stå för mina juristkostnader,
och eventuella andra kostnader från kronofogden etc samt skälig ersättning pga kontraktsbrottet?
Och, angående bygglovsvidriga delen - kan jag kräva att han åtgärdar / ersätter för denna?
Samt, är det olagligt i att han försöker tvinga över pengar på mitt konto för att ta sig ur affären?
Mvh
Köparen
Som du säger själv, säljaren har ingen möjlighet att bryta kontraktet ensidigt.
Genomför köpet med mäklaren.
Frän länken nedan
Om köparen accepterar din hävning så kan du få betala eventuell ersättning till din köpare för kostnader som uppstått för köpare på grund av hävningen. Exempel på kostnader som kan uppkomma är kostnad för dubbelt boende, kostnad för förvaring av möbler, förlorad arbetsinkomst osv. Detta gäller dock bara om köparen accepterar din hävning och att ni kommer överens om summan du skall betala i ersättning.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet/comment-page-1#:~:text=Ångra%20sig%20innan%20ett%20kontrakt%20är%20skrivet&text=Som%20köpare%20eller%20säljare%20kan,avtalet%20som%20ändrar%20på%20detta.
Genomför köpet med mäklaren.
Frän länken nedan
Ångra sig som säljare
Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden. Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig. Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte. Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.Om köparen accepterar din hävning så kan du få betala eventuell ersättning till din köpare för kostnader som uppstått för köpare på grund av hävningen. Exempel på kostnader som kan uppkomma är kostnad för dubbelt boende, kostnad för förvaring av möbler, förlorad arbetsinkomst osv. Detta gäller dock bara om köparen accepterar din hävning och att ni kommer överens om summan du skall betala i ersättning.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet/comment-page-1#:~:text=Ångra%20sig%20innan%20ett%20kontrakt%20är%20skrivet&text=Som%20köpare%20eller%20säljare%20kan,avtalet%20som%20ändrar%20på%20detta.
Ja, det var precis det jag också tänkte när jag såg detta.C cpalm skrev:
Och i diskussionerna kring den soppan så reddes det juridiska ut ganska väl har jag för mig.
Sedan får man ju sortera bort 99% svammel ur de diskussionerna.
Men säljaren kan bara förlora på att vägra.
I det fallet var det en äldre man med försämrad tankeverksamhet som tydligen hetsades av några från en konkurrerande religiös "sekt".
Det är väl förhoppningsvis inte lika illa här och då kan det räcka med att någon "pratar förstånd" med säljaren. Eventuellt kan mäklaren göra det. Men mäklaren kan nog inte göra så mycket mer.
Här verkar det handla om att säljaren tror att denne kan backa ur affären. Någon behöver förklara för honom att det inte går.
Och desto mer han krånglar desto dyrare blir det för honom.
Tips: man kan blockera inlägg på forumet från specifika medlemmar i inställningarna, fantastisk funktion. Farstatjej90 är en av två stycken medlemmar som jag har blockerat 🙄K Köparen skrev:Stämningen i tråden var betydligt bättre än innan du kom in i den.
Och ja, du skaver. Jag kommer inte besvara dig mer utan vill hålla denna tråden inom
topic så du inte bidrar till att den blir låst för att du går offtopic och hittar på saker.
Så, härja i en annan tråd istället om du har dessa behov.
Om jag upprepar vad någon redan har skrivit i tråden så ber jag om ursäkt. Men kom ihåg att i de flesta hemförsäkringar ingår s.k. rättsskydd. Det gör att din försäkring täcker en del av advokat/juristkostnader vid en tvist. Hör med ditt försäkringsbolag. Ett byggahusforum med alla sina välvilliga medlemmar i all ära men en kunnig advokat klargör rättsläget ganska kvickt. Dessutom kan hen hela den rättsliga process som du förhoppningsvis ska slippa.
Huset är ditt men ta inte ut pengar. Prata med banken hur du ska göra omgående. Tar du emot dem kan du ha gått med på något han hävdar, som rör nån omständighet runtom affären. Tänker att du kan begära avhysning med hjälp av polis?K Köparen skrev:Bra. Det är exakt så jag har förstått det också.
Fortfarande behöver jag förstå om han ska, efter ett kontraktsbrott stå för mina juristkostnader,
och eventuella andra kostnader från kronofogden etc samt skälig ersättning pga kontraktsbrottet?
Och, angående bygglovsvidriga delen - kan jag kräva att han åtgärdar / ersätter för denna?
Samt, är det olagligt i att han försöker tvinga över pengar på mitt konto för att ta sig ur affären?
Mvh
Köparen
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 004 inlägg
Och minst en brännvinsadvokat var väl inblandad (på Esbjörns sida) också.D daVinci skrev:Ja, det var precis det jag också tänkte när jag såg detta.
Och i diskussionerna kring den soppan så reddes det juridiska ut ganska väl har jag för mig.
Sedan får man ju sortera bort 99% svammel ur de diskussionerna.
Men säljaren kan bara förlora på att vägra.
I det fallet var det en äldre man med försämrad tankeverksamhet som tydligen hetsades av några från en konkurrerande religiös "sekt".
Det är väl förhoppningsvis inte lika illa här och då kan det räcka med att någon "pratar förstånd" med säljaren. Eventuellt kan mäklaren göra det. Men mäklaren kan nog inte göra så mycket mer.
Här verkar det handla om att säljaren tror att denne kan backa ur affären. Någon behöver förklara för honom att det inte går.
Och desto mer han krånglar desto dyrare blir det för honom.
Som sagt, direkt morgonen efter avtalsbrottet ska TS vara beredd att börja dra åt tumskruvarna för att visa att hen menar allvar.
Gällande köpepris och värdering av marknadspris så beror det ju på många faktorer. Säljaren kan ju ha sålt till dig för att han ville ha en snabb och okomplicerad affär utan en massa förbehåll, och du tyckte att det var ett bra kap (det har du skrivit tidigare).K Köparen skrev:Exakt. Jag kommer inte att gå den vägen eftersom det är detta huset jag vill ha.
Och ja, du har rätt i värderingen.
Ja, jag vet inte hans inställning. Han svarar relativt barnsligt och i princip tar till väldigt enkla medel
för att försöka ta sig ur. Jag tror att när min advokat tar kontakt så kommer han att få en prisbild
över vad som förväntas att betalas av honom när han blir både utkastad och stämd på arvodeskostnader etc.
Som advokaten sade till mig, som jag pratade med för första gången imorse "detta är ett solklart case".
Så, jag ska väl egentligen inte oroa mig så mycket för resultatet utan snarare för eventuellt merjobb.
Jag hoppas verkligen att han backar och kommer på tillträdesdagen och signerar och så blir allt klart.
Har bara skummat alla inlägg så jag kanske bara upprepar något som redan är påtalat.. Du ska såklart ta avtalet till en advokat som kan den här typen av ärenden för att först och främst få svart på vitt att köpet verkligen är genomfört i juridisk mening då köpeskillingen inte är erlagd i sin helhet (som jag förstår det).
Nu har jag inte orkat läsa allt. Men det ser ut som att du har fått en del vettiga svar. Du hade tydligen även kontaktat en advokat. Jag tror att säljaren kommer att dra öronen åt sig lite om det skulle komma ett brev från advokaten. Du kanske ska kommunicera med kronofogden om dom har några konkreta tips och hur dom kan vara behjälpliga i det här ärendet.
Hur många av dina drygt 4000 inlägg har bidragit till att frågeställaren får svar på sina frågor? Baserat på vad du skriver i den här tråden gissar jag att det kan räknas på en hands fingrar. Lägg ned!Farstatjej90 skrev:
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Kräva deposition, nekat bygglov, ägarna tagit bort allt.
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Tidigare ägare har inte skaffat bygglov - men säger sig fått ok ?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik