20 069 läst · 46 svar
20k läst
46 svar
Sälja lika hus som grannens - hur tänka?
Vi fick nyligen offert på motoriserade markiser till huset på närmare 200kkr exkl kabeldragning av elektriker. Så absolut inte helt omöjligt med sån merkostnad.tveksamt skrev:
Jag har sex motoriserade markiser, varav en är en terassmarkis. Inkl. Installation, men exkl el, så har jag betalat ca 50 000:-. Det har gjorts i tre omgångar. 2006, 2015 och 2020. Så lägg på 50% för inflation och 25 000:- för elen så är vi uppe i 100 000:-. 200 000 verkar galet mycketJ john_heden100 skrev:
Lägg ut för samma pris som grannen. I annonsen ska du se till att dina "detaljer" syns och nämns på ett diskret sätt. Garanterat kommer spekulanterna att intressera sig för det hus som verkar mest utrustat eller har andra fördelar.
Hum så länge inte samma budgivnings datum borde det vara lungt. För då blir budgivning väldigt illa när alla bara kan buda på en.
Kan ju alltid lägga ut huset som "kommande" med bilder, adress men utan pris tills andra är sålt. Då ser alla som tittar på grannens hus & i trakten att snart är andra huset till salu. På så viss längre annonserings tid.
Kan ju alltid lägga ut huset som "kommande" med bilder, adress men utan pris tills andra är sålt. Då ser alla som tittar på grannens hus & i trakten att snart är andra huset till salu. På så viss längre annonserings tid.
Det låter sjukt mycket utan att veta om några förutsättningar!J john_heden100 skrev:
Men även om det är det faktiska kostnaden för att få dem uppsatta höjer de knappast värdet på ditt hus med motsvarande summa.
Räcker med att den som ska köpa inte har samma smak vad gäller färgval så sjunker genast värdet markant.
Om det andra huset redan ligger ute, så skulle jag definitivt vänta och inte försöka stressa fram bilder och storstäda för visning. Kika på hur snabbt det andra blir sålt istället, och är det gynnsamma förhållanden så är det väl bara att följa efter i vår när trädgården börjar spira och ni har hunnit förbereda en försäljning. Räkna med att det tar en månad att få huset i det där tipptopp-skicket man vill ha för att spekulanterna verkligen skall imponeras och inte se en massa saker som medför prutningsbud.L LarsOJ skrev:Vi bor i typ socker lådor på rad m förråd mellan. Huset är 2 vån, infart, trädgård osv. Har just bestämt sälja under våren. Plötsligt ser vi att grannen 2 meter ifrån har lagt ut sitt identiskt lika hus till försäljning för 7,5 milj. Hur tänka…? Skall man snabbt lägga in vårt till försäljning för 7.75. Varför. Jo vi har investerat i markiser, 2 LVP och annat. Eller skall man vänta ut grannens försäljning? Kanske inte så bra att 2 identiska hus på samma ort ligger ute, eller bra? Husen ligger nära större stad och populärt område med bra tågförbindelser till allt. Hjälp mig tänka ut bra lösning..
Ni bör ju också ha klart med när och var ni skall flytta.
Sedan är det naturligtvis svårt att hålla prisnivån uppe om det är många i samma område som vill sälja, men att en granne säljer brukar inte ha så stor betydelse.
Håller med om detta.Swetrot skrev:
Om det andra huset redan ligger ute, så skulle jag definitivt vänta och inte försöka stressa fram bilder och storstäda för visning. Kika på hur snabbt det andra blir sålt istället, och är det gynnsamma förhållanden så är det väl bara att följa efter i vår när trädgården börjar spira och ni har hunnit förbereda en försäljning. Räkna med att det tar en månad att få huset i det där tipptopp-skicket man vill ha för att spekulanterna verkligen skall imponeras och inte se en massa saker som medför prutningsbud.
Ni bör ju också ha klart med när och var ni skall flytta.
Sedan är det naturligtvis svårt att hålla prisnivån uppe om det är många i samma område som vill sälja, men att en granne säljer brukar inte ha så stor betydelse.
Att tiden går lite och våren kommer och räntesänkningarna slår igenom är ingen nackdel.
Ni får då extra tid att fixa och piffa.
Att sedan anlita samma mäklare som grannen kan vara en fördel.
Vänta och se vad grannen får. Bra betalt använd samme mäklare för de har säkert spekulanter kvar.L LarsOJ skrev:Vi bor i typ socker lådor på rad m förråd mellan. Huset är 2 vån, infart, trädgård osv. Har just bestämt sälja under våren. Plötsligt ser vi att grannen 2 meter ifrån har lagt ut sitt identiskt lika hus till försäljning för 7,5 milj. Hur tänka…? Skall man snabbt lägga in vårt till försäljning för 7.75. Varför. Jo vi har investerat i markiser, 2 LVP och annat. Eller skall man vänta ut grannens försäljning? Kanske inte så bra att 2 identiska hus på samma ort ligger ute, eller bra? Husen ligger nära större stad och populärt område med bra tågförbindelser till allt. Hjälp mig tänka ut bra lösning..
Oj! För 50kkr får man inte ens en terrassmarkis modell större idag (åtminstone inte av hög kvalitet). Vi hade i offerten en terrassmarkis 3.5*6m och den skulle med diverse tillval landa på ca 70kkr. Då har jag ändå kollat runt och jämfört. Visst kan man köpa en på Hornbach betydligt billigare...men...lilytwig skrev:
Vi skulle dessutom ha 13 "vanliga" markiser så det drar ju upp slutsumman en hel del.
Jag tyckte samma sak, så därför har det än så länge inte blivit någon installation. Köpte som ett första steg mörkläggande och måttanpassade plisségardiner och LLVP för sammanlagt 70kkr vilket håller nere temperaturen en del men inte lika bra som markiser såklart.tveksamt skrev:
Hej, tack för alla förslag.
Mäklare!? Finns någon mäklare i tråden?
Förslagen spretar en hel del, svårt berömma så intressant vad en i branschen tänker.
Jag har sålt och köpt tidigare men aldrig haft ett exakt lika objekt intill
Mäklare!? Finns någon mäklare i tråden?
Förslagen spretar en hel del, svårt berömma så intressant vad en i branschen tänker.
Jag har sålt och köpt tidigare men aldrig haft ett exakt lika objekt intill
Många utgår ifrån att det finns flertalet spekulanter i kö och rekommenderar att ni väntar. Några tror till och med att det kan bli budgivning som du sedan har nytta av. Men… just nu är många hus rätt svårsålda. Skulle det vara så att ni har fåtalet spekulanter så är det en klar nackdel om grannen hinner göra affär med en av dem, kanske till och med den enda som skulle varit beredd att slå till på ditt. Där jag bor skulle jag inte våga ha is i magen och avvakta, utan snabbt som attan lägga ut mitt samtidigt.
Terassmarkisen jag har är 4m bred och 3m utfall. Det är en kasettmarkis. Motor och mottagare från Somfy. Jag kollade hos leverantören, och priset i dag är 15 900 ex montering. Enligt min mening är det en kvalitetsmarkis. Men jag har bara haft den i 10 år så vad vet jag, men den är fortfarande i princip nyskick. Tyget har blekts något, men helt acceptabelt.J john_heden100 skrev:Oj! För 50kkr får man inte ens en terrassmarkis modell större idag (åtminstone inte av hög kvalitet). Vi hade i offerten en terrassmarkis 3.5*6m och den skulle med diverse tillval landa på ca 70kkr. Då har jag ändå kollat runt och jämfört. Visst kan man köpa en på Hornbach betydligt billigare...men...
Vi skulle dessutom ha 13 "vanliga" markiser så det drar ju upp slutsumman en hel del.