20 032 läst · 46 svar
20k läst
46 svar
Sälja lika hus som grannens - hur tänka?
När jag sålde min lägenhet så gjorde två andra grannar det. Då vi fick mycket frågor om något var fel med fastigheten faktiskt.A AG A skrev:Dumheter! Det är nog väldigt få som tänker som du isåfall. Der finns väl tusen orsaker till att sälja sitt hus. I större städer, eller i utkanten av dessa säljs ju många hus. Att två hus brevid varandra ibland säljs är väl inte ett dugg konstigt.
Sen skulle jag försöka få ut huset till försäljning precis samtidigt som grannen. Gärna samma mäklare också, så man fick visning samtidigt. Sen är ingen markis och luftvärmepump ensamna värda 250.000kr snarast 25.000kr isåfall. Båda husen kommer troligtvis att säljas lätt i vilket fall. Sannolikt ökar intresset om det finns två att titta på samtidigt.
Man ska också minnas att direkt efter denna investering så sjunker värdet på den. Värmepumparna börjar slitas, tappar garanti mm. Markisen är kanske inte den färg som köparen vill ha. Så tyvärr skulle jag säga att det möjligen kan göra att ert hus säljs lite enklare men troligen inte ger något väsentligt mer i pris.L LarsOJ skrev:
Där delar ni andel i en förening som kanske är misskött eller styrs av en allmän plågoande. Hus på friköpt tomt har inte liknande problem. I äldre områden tror jag många köpare är medvetna om att ett flertal hus kan komma på marknaden samtidigt då ägare i liknande ålder säljer för att flytta till vårdboende eller så säljer familjerna dödsbon. Husets själva läge och eventuella störningsmoment är uppenbara och motiverade köpare kommer agera rationellt.Discoman skrev:
Både när vi flyttade in och ut så såldes identiska grannhuset som var i sämre skick med sämre läge dyrare när det såldes 1-2 mån efter vårat.L LarsOJ skrev:Vi bor i typ socker lådor på rad m förråd mellan. Huset är 2 vån, infart, trädgård osv. Har just bestämt sälja under våren. Plötsligt ser vi att grannen 2 meter ifrån har lagt ut sitt identiskt lika hus till försäljning för 7,5 milj. Hur tänka…? Skall man snabbt lägga in vårt till försäljning för 7.75. Varför. Jo vi har investerat i markiser, 2 LVP och annat. Eller skall man vänta ut grannens försäljning? Kanske inte så bra att 2 identiska hus på samma ort ligger ute, eller bra? Husen ligger nära större stad och populärt område med bra tågförbindelser till allt. Hjälp mig tänka ut bra lösning..
Antar att köparna som blev över i första vändan var beredda att buda mer när dom såg att nån annan redan betalat mycket för grannhuset utan att reflektera över att skicken var olika...
Vill man skippa mäklarprovisioner så kan man väl bara be att få ut listan på budgivare och sen höra av sig till de som inte vann. Hittar man någon villig köpare så kan man ju köpa in någon billig mäklartjänst som bara fixar pappersarbetet ifall man inte klarar det själv. Eventuellt måste man själv (eller bulvan) lägga något skambud på grannhuset för att få rätt att få ut listan på budgivare.Drivisen skrev:
Vi sålde vår mormors hus i en liknande situation, samma hus som grannen, populärt område. Mäklaren rådde oss att vänta tills det första huset var sålt. Hon kontaktade sen de som inte vann budgivningen, 3 olika poteniella köpare. Enligt mäklaren hade de redan "bott in sig" i området och var väldigt motiverade att köpa. Inga annonser, inga offentlga visningar och en affär som gick väldigt fort. Dessutom lägre kostnader då mäklaren inte behövde göra så mycket arbete.
Med tanke på mäklarprovisionen för ett hus för ca. 7,5 miljoner så borde det vara an del pengar att tjäna på att slippa göda mäklaren.
Vem ska man få listan av menar du?L lbgu skrev:Vill man skippa mäklarprovisioner så kan man väl bara be att få ut listan på budgivare och sen höra av sig till de som inte vann. Hittar man någon villig köpare så kan man ju köpa in någon billig mäklartjänst som bara fixar pappersarbetet ifall man inte klarar det själv. Eventuellt måste man själv (eller bulvan) lägga något skambud på grannhuset för att få rätt att få ut listan på budgivare.
Med tanke på mäklarprovisionen för ett hus för ca. 7,5 miljoner så borde det vara an del pengar att tjäna på att slippa göda mäklaren.
Man får ingen budlista bar för att man budat själv. Den delas med köpare och säljare när affären är gjord.L lbgu skrev:Vill man skippa mäklarprovisioner så kan man väl bara be att få ut listan på budgivare och sen höra av sig till de som inte vann. Hittar man någon villig köpare så kan man ju köpa in någon billig mäklartjänst som bara fixar pappersarbetet ifall man inte klarar det själv. Eventuellt måste man själv (eller bulvan) lägga något skambud på grannhuset för att få rätt att få ut listan på budgivare.
Ok, trodde det räckte att vara med i budgivningen.tveksamt skrev:
Men i så fall om man har hyfsad grannsämja så kan man antagligen få listan av säljaren. Finns väl ingen större anledning för säljaren att vägra dela den med en god granne.
Nej, har grannen väl sålt spelar det ju inte denne någon roll alls vem som köper det andra huset som kommer ut på marknaden, så det kan ju vara något att övertyga grannen med.
”Om jag får din budlista när du är klar så lägger jag inte ut mitt hus i konkurrens med ditt…”
”Om jag får din budlista när du är klar så lägger jag inte ut mitt hus i konkurrens med ditt…”

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 519 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 519 inlägg
Hur är standarden i Erat hus och i grannens hus
En köpare kan ju tycka att det spelar ingen roll då nånga planerar för " renovering " oavsett standard
En annan köpare lan välja det fräschaste huset för att flytta in och börja bo utan renovering
Är det stora skillnader så kan det vara positivt stt lägga ut direkt
En köpare kan ju tycka att det spelar ingen roll då nånga planerar för " renovering " oavsett standard
En annan köpare lan välja det fräschaste huset för att flytta in och börja bo utan renovering
Är det stora skillnader så kan det vara positivt stt lägga ut direkt
Personligen hade jag inte chansat på köpa ett hus, om två som nästan sitter ihopbyggda är ute för försäljning samtidigt. Hade misstänkt att något dåligt var på gång i området!L LarsOJ skrev:Vi bor i typ socker lådor på rad m förråd mellan. Huset är 2 vån, infart, trädgård osv. Har just bestämt sälja under våren. Plötsligt ser vi att grannen 2 meter ifrån har lagt ut sitt identiskt lika hus till försäljning för 7,5 milj. Hur tänka…? Skall man snabbt lägga in vårt till försäljning för 7.75. Varför. Jo vi har investerat i markiser, 2 LVP och annat. Eller skall man vänta ut grannens försäljning? Kanske inte så bra att 2 identiska hus på samma ort ligger ute, eller bra? Husen ligger nära större stad och populärt område med bra tågförbindelser till allt. Hjälp mig tänka ut bra lösning..
Lägg ut för samma som grannen.L LarsOJ skrev:Vi bor i typ socker lådor på rad m förråd mellan. Huset är 2 vån, infart, trädgård osv. Har just bestämt sälja under våren. Plötsligt ser vi att grannen 2 meter ifrån har lagt ut sitt identiskt lika hus till försäljning för 7,5 milj. Hur tänka…? Skall man snabbt lägga in vårt till försäljning för 7.75. Varför. Jo vi har investerat i markiser, 2 LVP och annat. Eller skall man vänta ut grannens försäljning? Kanske inte så bra att 2 identiska hus på samma ort ligger ute, eller bra? Husen ligger nära större stad och populärt område med bra tågförbindelser till allt. Hjälp mig tänka ut bra lösning..
Annonsen är bara till för att dra folk till visningen. Därifrån kommer folk buda så att det blir rätt både för dig och grannen.
Skriv ett bra prospekt så att dina förbättringar framgår.
Funderar ni på att anlita samma mäklare? Jag skulle ha visning på det bästa objektet först. Det andra kommer sedan säljas av sig självt.
Vi var i samma sits fast med lägenhet. Identisk lägenhet 1 vån över oss. Nyproduktion så de var väldigt lika, inga slitage osv. Vi var precis på väg att lägga ut vår pga att vi hade en tidsgräns till vi ville sälja, då grannens lgh dök upp till försäljning. Vår mäklare försökte prata med deras så vi skulle ha försäljningarna i olika tid, men det blev tyvärr pannkaka av allt. Det var precis när priserna började sjunka för ett par par år sen. Alla spekulanter gick och kollade på båda lägenheterna. Ingen ville börja buda, alla väntade ut hur det skulle gå, eftersom det ändå fanns två objekt.L LarsOJ skrev:Vi bor i typ socker lådor på rad m förråd mellan. Huset är 2 vån, infart, trädgård osv. Har just bestämt sälja under våren. Plötsligt ser vi att grannen 2 meter ifrån har lagt ut sitt identiskt lika hus till försäljning för 7,5 milj. Hur tänka…? Skall man snabbt lägga in vårt till försäljning för 7.75. Varför. Jo vi har investerat i markiser, 2 LVP och annat. Eller skall man vänta ut grannens försäljning? Kanske inte så bra att 2 identiska hus på samma ort ligger ute, eller bra? Husen ligger nära större stad och populärt område med bra tågförbindelser till allt. Hjälp mig tänka ut bra lösning..
Blev katastrof. Vi sålde båda för underpris (värderat till marknaden sett).
Mitt råd är 1) lägg inte ut samtidigt! 2) om ni måste det, ta samma mäklare som dem, som kan koordinera ihop saker. Den personen kommer då veta exakt vilka intressenter som finns och runt vilka budgetar de har. Det kan också locka att om deras hus går för X så kan folk tänka sig att lägga lite extra eftersom man kanske ville bo där, men missade det. Visst, det skulle även kunna sätta ett "maxtak". Men har man två liknande objekt som folk jämför kan det vara jättesvårt att få upp priserna. Folk väntar ut det andra objektet. Detaljer som ex er värmepump, markiser behöver inte göra nånting skillnad alls om folk jämför era hus samtidigt. Folk tenderar att vilja ha det lägsta priset om de är snarlika.
Och förresten, tänker ni lägga ut samtidigt så prata absolut med grannen! Vi gjorde misstaget att inte göra det eftersom mäklaren pratade med deras. När vi pratade med dem efter ett tag, hade vi antagligen kunnat lägga upp saker annorlunda för att de inte skulle krockat.
Nja, lite misstänksam blir man ju när två hus bredvid varandra är till salu samtidigt.A AG A skrev:
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sälja ärvt hus (försäkringar? besiktning?)
Köpa & Sälja hus -
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Ska jag som köpare betala för avstyckning?
Köpa & Sälja hus -
Hjälp tolka besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus