5 820 läst · 227 svar
6k läst
227 svar
Sälj ett kreditkort till mig
Är du så naiv..Alfredo skrev:
Enligt förlaget till riksdagen: ”med anledning av prop. 2024/25:17 Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning (Motion 2024/25:3224 av Jennie Nilsson m.fl. (S))”
Så du menar att kreditkorten inte ingår under ovanstående förslag?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing-av-prop.-20242517-ett-forstarkt_hc023224/
Jag förstår det fullt ut men man får se den andra negativa sidan som din och min diskussion startade om att:Alfredo skrev:
”Det är väl klart som vatten att den kommer i användning, vad tror du att dessa bolag överlever på?”
Alltså det är ju detta kreditkortsbolagen vill och frodas på dessa hutlösa räntor och avgifter så fort man passerar 0% tiden..
Allt annat är väl naivt..
Det har inget med naivitet att göra utan handlar om att jag bara snabbt ögnade igenom dina länkar och fick intrycket att de främst handlade om andra typer av krediter. Därför skrev jag även "Ingen av dessa länkar verkar handla om den typ av kreditkort som diskuteras här."R Rejäl skrev:
Vad är det du inte begriper?D Dilato skrev:
Det jag säger att det finns ingen anledning att ta en kredit om man har en buffert. Vi pratar fortfarande inte om den första räntefria månaden.
Kredit är ett lån.
Dom handlar om alla dessa slags krediter och där ingår kortkrediter som oftast är det enklaste att trilla dit på och få sig en massa onödiga kostnader..Alfredo skrev:
Har du någon fakta på kreditkortsföretagens noggrannhet när det kommer till kreditbedömningen?Alfredo skrev:
Det som många med dig bortser är att oftast är det med dom små skulderna som folk fastnar i skuldfällan, där avgifter och dom hutlösa räntorna snabbt driver skulden i negativ riktning. Vilket dessa kreditkortsbolag ser som sin främsta inkomstkälla..
Men om man betalar kontant får man inte köpskydd, förlängd garanti, prisgaranti m.m.Nissens skrev:
Allt det är "gratis" om man använder kreditkortet och man betalar i tid.
Själv köpte jag nyligen en spis och fick 5 års försäkring utan extra kostnad på en spis med annars 2 års garanti.
Men det är klart, gillar man inte extra förmåner så...
Exakt vad jag skrivit tidigare.D Dilato skrev:Men om man betalar kontant får man inte köpskydd, förlängd garanti, prisgaranti m.m.
Allt det är "gratis" om man använder kreditkortet och man betalar i tid.
Själv köpte jag nyligen en spis och fick 5 års försäkring utan extra kostnad på en spis med annars 2 års garanti.
Men det är klart, gillar man inte extra förmåner så...