R
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen av dessa länkar verkar handla om den typ av kreditkort som diskuteras här.
Är du så naiv..

Enligt förlaget till riksdagen: ”med anledning av prop. 2024/25:17 Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning (Motion 2024/25:3224 av Jennie Nilsson m.fl. (S))”
Så du menar att kreditkorten inte ingår under ovanstående förslag?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing-av-prop.-20242517-ett-forstarkt_hc023224/

R
D Dilato skrev:
Betalar man sådan ränta är man ekonomiskt inkompetent.
Då är en stor del av dina landsmän det!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Driver du med oss eller har du svårt att förstå? Vi pratar hela tiden om att få ekonomisk vinning genom att nyttja den räntefria kredit korten ger. Använder du kortet för att skada dig gör det naturligtvis ont, på samma sätt som en felanvänd cirkelsåg kan göra ont.
Jag förstår det fullt ut men man får se den andra negativa sidan som din och min diskussion startade om att:
”Det är väl klart som vatten att den kommer i användning, vad tror du att dessa bolag överlever på?”

Alltså det är ju detta kreditkortsbolagen vill och frodas på dessa hutlösa räntor och avgifter så fort man passerar 0% tiden..
Allt annat är väl naivt..

R Rejäl skrev:
Är du så naiv..
Det har inget med naivitet att göra utan handlar om att jag bara snabbt ögnade igenom dina länkar och fick intrycket att de främst handlade om andra typer av krediter. Därför skrev jag även "Ingen av dessa länkar verkar handla om den typ av kreditkort som diskuteras här."

Nissens
D Dilato skrev:
Andra månaden då ?
du vet, 45 eller 60 dagar är mer än en månad).
Kreditkortet ska ju självklart inte ersätta ett riktigt lån om det är det man behöver, men att ha en helt riskfri buffertkredit med försäkring har ett eget värde.
Vad är det du inte begriper?

Det jag säger att det finns ingen anledning att ta en kredit om man har en buffert. Vi pratar fortfarande inte om den första räntefria månaden.

Kredit är ett lån.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Det har inget med naivitet att göra utan handlar om att jag bara snabbt ögnade igenom dina länkar och fick intrycket att de främst handlade om andra typer av krediter. Därför skrev jag även "Ingen av dessa länkar verkar handla om den typ av kreditkort som diskuteras här."
Dom handlar om alla dessa slags krediter och där ingår kortkrediter som oftast är det enklaste att trilla dit på och få sig en massa onödiga kostnader..

R Rejäl skrev:
Så är det nog. En stor del kan antagligen inte heller hantera en cirkelsåg säkert. Ska vi även vara negativa till detta utmärkta verktyg av den anledningen?

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
oftast är det enklaste att trilla dit på
Har du en källa till det. Min uppfattning är att de stora kreditkortsföretagen har en betydligt noggrannare kreditprövning än diverse ljusskygga SMS-låneföretag och liknande avarter.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så är det tyvärr, det går utför på alla plan.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Så är det nog. En stor del kan antagligen inte heller hantera en cirkelsåg säkert. Ska vi även vara negativa till detta utmärkta verktyg av den anledningen?
Nu raljerar du bara med helt irrelevanta jämförelser..

Nissens Nissens skrev:
Vi pratar fortfarande inte om den första räntefria månaden.
Jo vi andra gör det. Precis hela tråden handlar om det.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Min uppfattning är att de stora kreditkortsföretagen har en betydligt noggrannare kreditprövning än diverse ljusskygga SMS-låneföretag och liknande avarter.
Har du någon fakta på kreditkortsföretagens noggrannhet när det kommer till kreditbedömningen?
Det som många med dig bortser är att oftast är det med dom små skulderna som folk fastnar i skuldfällan, där avgifter och dom hutlösa räntorna snabbt driver skulden i negativ riktning. Vilket dessa kreditkortsbolag ser som sin främsta inkomstkälla..

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jo vi andra gör det. Precis hela tråden handlar om det.
Nej, inte hela tråden.

Nissens Nissens skrev:
Vad är det du inte begriper?

Det jag säger att det finns ingen anledning att ta en kredit om man har en buffert. Vi pratar fortfarande inte om den första räntefria månaden.

Kredit är ett lån.
Men om man betalar kontant får man inte köpskydd, förlängd garanti, prisgaranti m.m.
Allt det är "gratis" om man använder kreditkortet och man betalar i tid.

Själv köpte jag nyligen en spis och fick 5 års försäkring utan extra kostnad på en spis med annars 2 års garanti.
Men det är klart, gillar man inte extra förmåner så...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Men om man betalar kontant får man inte köpskydd, förlängd garanti, prisgaranti m.m.
Allt det är "gratis" om man använder kreditkortet och man betalar i tid.

Själv köpte jag nyligen en spis och fick 5 års försäkring utan extra kostnad på en spis med annars 2 års garanti.
Men det är klart, gillar man inte extra förmåner så...
Exakt vad jag skrivit tidigare.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.