Nissens Nissens skrev:
Det var inte jag som påstod det. Och som jag skrev, vi pratar inte om den första räntefria kreditmånaden.

• Text om räntefri kredit, förklarar att om kredit betalas tillbaka inom räntefria dagar kostar det inget, normalt 45-60 dagar. Viss textmarkering finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Vad är det du inte begriper. Jag skrev från början att jag INTE räknade den första räntefria månaden. Lik förbaskat skriver du om den.

Hur i hela friden kunde du missa det?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nej säkert inte alla, men alla som har ett kort för ekonomisk nytta. Använder man det på ett olönsamt sätt ska man naturligtvis inte använda det. Hela tråden handlar om fördelar med kreditkort.
Men du försöker att tona ner riskerna med krediter vilket inte är riktigt överens med verkligheten..
Problemet med dessa typer av kreditkort är mycket större an du tycks tycka..
Bifogar några länkar om det och regeringens nya lag om detta i 2025..

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing-av-prop.-20242517-ett-forstarkt_hc023224/

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/privatekonomi/1365003-ny-lag-for-krediter-infors-1-mars-2025

https://www.privataaffarer.se/priva...mi/regeringen-sanker-rantetaket-for-krediter/

R
Nissens Nissens skrev:
Vad är det du inte begriper. Jag skrev från början att jag INTE räknade den första räntefria månaden. Lik förbaskat skriver du om den.

För att dom vill göra reklam för detta som ett riskfritt alternativ som det ju inte är, fler och fler fastnar i dessa skuldfällor vilket vissa i denna tråden verkar tränga bort helt..

R Rejäl skrev:
Det problemet är inte specifikt för kreditkort. Det är den sortens folk som tar snabblån och använder kreditkort för att betala av skulden, etc. Om det fanns ett centralt register för krediter och bolag tvingades att inte ge kredit till folk som inte är kreditvärdiga skulle den delen fungera bättre. För den delen av befolkningen som klarar av att betala räkningar är kreditkort en stor fördel.

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och som jag skrev, vi pratar inte om den första räntefria kreditmånaden.
Du är den enda som inte gör det.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Andra månaden då ?
du vet, 45 eller 60 dagar är mer än en månad).
Kreditkortet ska ju självklart inte ersätta ett riktigt lån om det är det man behöver, men att ha en helt riskfri buffertkredit med försäkring har ett eget värde.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Enligt vissa studier har man funnit att deltagare är beredda att betala dubbelt för produkter med kredit istället för kontant. Jag tycker det låter lite magstarkt med dubbelt men är helt med på effekten att man förenklar att spendera.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
S sjoelund skrev:
Det problemet är inte specifikt för kreditkort. Det är den sortens folk som tar snabblån och använder kreditkort för att betala av skulden, etc. Om det fanns ett centralt register för krediter och bolag tvingades att inte ge kredit till folk som inte är kreditvärdiga skulle den delen fungera bättre. För den delen av befolkningen som klarar av att betala räkningar är kreditkort en stor fördel.
Nja visst är kreditkorten en stor del av detta skulle gissa på större än snabblånen, men hittar ingen statistik över detta men det kanske någon Google master gör🤔

R Rejäl skrev:
Jag ser inga risker alls. Riskerna med en cirkelsåg är långt mycket större men sådana rekommenderar vi ändå hela tiden här på forumet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser inga risker alls. Riskerna med en cirkelsåg är långt mycket större men sådana rekommenderar vi ändå hela tiden här på forumet.
Nu blandar du äpplen o päron och raljerar friskt! ser man inga risker med 15-20% ränta på dessa kort så är man någ rätt naiv..

En nackdel med kreditkort är att de inte accepteras på alla ställen. Märkte jag sist jag var i Amsterdam. Försökte betala med mina tre kort och inga fungerade. Sen sambon med sina två och inga fungerade.
Annars använder jag kreditkort till i princip allt.

R Rejäl skrev:
Bifogar några länkar om det och regeringens nya lag om detta i 2025..
Ingen av dessa länkar verkar handla om den typ av kreditkort som diskuteras här.

R Rejäl skrev:
Nu blandar du äpplen o päron och raljerar friskt! ser man inga risker med 15-20% ränta på dessa kort så är man någ rätt naiv..
Betalar man sådan ränta är man ekonomiskt inkompetent.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
ser man inga risker med 15-20% ränta på dessa kort så är man någ rätt naiv..
Driver du med oss eller har du svårt att förstå? Vi pratar hela tiden om att få ekonomisk vinning genom att nyttja den räntefria kredit korten ger. Använder du kortet för att skada dig gör det naturligtvis ont, på samma sätt som en felanvänd cirkelsåg kan göra ont.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.