5 814 läst · 227 svar
6k läst
227 svar
Sälj ett kreditkort till mig
Det du skriver är sant, men det är så många som inte klarar att hålla sig till sina inkomster alltså det är väldigt lätt att förskjuta betalningen på framtiden genom att betala minimum beloppet utan att förstå innebörden..D Dilato skrev:Men om man betalar kontant får man inte köpskydd, förlängd garanti, prisgaranti m.m.
Allt det är "gratis" om man använder kreditkortet och man betalar i tid.
Själv köpte jag nyligen en spis och fick 5 års försäkring utan extra kostnad på en spis med annars 2 års garanti.
Men det är klart, gillar man inte extra förmåner så...
Medlem
· Västernorrland
· 2 061 inlägg
Jo, det finns defintivt anledningar. Vitsen med en buffert är att den ligger orörd tills den punkt den verkligen behövs. En buffert används inte för vardagsköpen.Nissens skrev:
Att handla med kreditkort är inte ett lån, det är en förskjuten betalning.Det blir ett lån först när du väljer att inte betala när det är avtalat att du behöver betala.
Att handla med ett kreditkort som du betalar i tid är detsamma som att handla på faktura. Är ett köp via faktura också ett lån enligt dig?
Nej inte fakta på det sätt du antagligen efterlyser men det brukar inte vara storbankerna, American Express och liknade, enligt mig seriösa företag, som är i blåsväder i dessa sammanhang utan SMS-låneföretag och liknande. som arbetar i lagstiftningens utkant med den uppenbara affärsiden att utsätta utsatta med villkor gränsande till ocker.R Rejäl skrev:
Det är sant, men det är en ren utbildningsfråga.R Rejäl skrev:
Vi som är uppvuxna med lyckoslanten, spara och slösa har i vart fall fått en rudimentär information om att leva utan tanke på morgondagen är inte bra.
SVEA tycks inte hålla med dig..it-snubben skrev:
Kredit
När vi talar om kredit, refererar vi oftast till möjligheten att låna pengar upp till ett visst belopp, men utan kravet att använda hela beloppet direkt. Kreditkort är ett typiskt exempel på detta. Med ett kreditkort får du en kreditgräns, men du bestämmer själv hur mycket av den du vill använda. Du betalar sedan ränta på det belopp du faktiskt har använt. Kredit är en mer flexibel lösning än ett lån, i gengäld är räntan oftast högre än för ett lån.En annan aspekt av kredit är att det ofta är förnybart. När du betalar av det du har använt, blir den delen av krediten tillgänglig för användning igen.
https://www.svea.com/sv-se/privat/artiklar-och-tips/content/skillnaden-mellan-kredit-och-lån
Det handlar inte om det. Det handlar om att jag försöker få dig att förstå att ett kreditkort korrekt använt är lönsamt men att det liksom många andra saker kan användas fel och då bli skadligt.R Rejäl skrev:
Det är naturligtvis den lönsamma användningen som jag och några till här i tråden förespråkar.
Så du anser inte att kreditkortsbolagens räntor är ocker är det de du försöker o säga?Alfredo skrev:Nej inte fakta på det sätt du antagligen efterlyser men det brukar inte vara storbankerna, American Express och liknade, enligt mig seriösa företag, som är i blåsväder i dessa sammanhang utan SMS-låneföretag och liknande. som arbetar i lagstiftningens utkant med den uppenbara affärsiden att utsätta utsatta med villkor gränsande till ocker.
Medlem
· Västernorrland
· 2 061 inlägg
Fast nu hamnar vi på ordmärkerier. Jag tycker visst att man kan kalla alla slags situationer när man är skyldig någon pengar för såväl kredit, lån, skuld eller någon liknande formulering. Principen är identisk vare sig det gäller ett fastihetslån, ett fakturaköp, en lånad lunch av en kollega eller ett kreditkortsköp.D Dilato skrev:
Det finns en borgenär, en gäldenär och en skuld som ska gäldas. Vad man sen kallar det påverkar inget.
Jag kallar det förskjuten betalning.Alfredo skrev:Fast nu hamnar vi på ordmärkerier. Jag tycker visst att man kan kalla alla slags situationer när man är skyldig någon pengar för såväl kredit, lån, skuld eller någon liknande formulering. Principen är identisk vare sig det gäller ett fastihetslån, ett fakturaköp, en lånad lunch av en kollega eller ett kreditkortsköp.
Det finns en borgenär, en gäldenär och en skuld som ska gäldas. Vad man sen kallar det påverkar inget.
Om jag köpte något på nätet och ångrade mig uppstår inte ens en "skuld" och det kostade inte mig något alls.
Hade jag betalat med ett debitkort hade min kontanta förmögenhet drabbats negativt då.