Nissens
it-snubben it-snubben skrev:
Jo, det finns defintivt anledningar. Vitsen med en buffert är att den ligger orörd tills den punkt den verkligen behövs. En buffert används inte för vardagsköpen.

Att handla med kreditkort är inte ett lån, det är en förskjuten betalning.Det blir ett lån först när du väljer att inte betala när det är avtalat att du behöver betala.

Att handla med ett kreditkort som du betalar i tid är detsamma som att handla på faktura. Är ett köp via faktura också ett lån enligt dig?
Vet inte om du ens läste vad jag skrev, att jag inte syftade på den första räntefria månaden.

Självklart är en kredit med ränta ett lån.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jo vi andra gör det. Precis hela tråden handlar om det.
Du får nog läsa en gång till vad det är du kommenterar.

Nissens Nissens skrev:
Vet inte om du ens läste vad jag skrev, att jag inte syftade på den första räntefria månaden.

Ingen här propagerar för att inte betala skulden innan ränta börjar debiteras, så varför tjatar du om det?

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Varför dillar du hela tiden om "den första räntefria månaden" när alla andra uppenbart förstår att tråden handlar om de fördelar man kan få med ett kreditkort som man sköter och som man inte låter gå över till en räntebärande skuld?

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nej här är domstolarnas uppfattning glasklar. De stora kreditkortsföretagens villkor är inte ocker. Det är väl ändå tämligen självklart?
Vart kom domstolen in?
Konstig uppfattning du har, men givetvis får du tycka att 15-20% ränta är bra och hållbart men det gör inte jag..

Kreditkortet gör att man kan köpa något svinbilligt på black friday även om kontot är tomt.

Sedan betalar man korträkningen när lönen kommer in.

Utan kortet hade man inte kunnat göra den där bra affären.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Själv köpte jag nyligen en spis och fick 5 års försäkring utan extra kostnad på en spis med annars 2 års garanti.
Men det är klart, gillar man inte extra förmåner så...
Men varför får man dessa förmåner? Vad är kopplingen? Varför ges förmåner (utöver konsumentkreditlagens "förmåner") till dig med villkor att du ska köpa på kredit? Jag ser inte kopplingen.

(Jag förstår att det finns saker i konsumentkreditlagen som ger fördelar till att köpa på kredit, men jag förstår egentligen inte riktigt varför man velat lagstifta så. Här undrar jag om förmåner som inte har med lagen att göra.)

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Kreditkortet gör att man kan köpa något svinbilligt på black friday även om kontot är tomt.

Sedan betalar man korträkningen när lönen kommer in.

Utan kortet hade man inte kunnat göra den där bra affären.
Första steget in i fällan, du funderar inte på att bli säljare😉

S Skopan skrev:
Men varför får man dessa förmåner? Vad är kopplingen? Varför ges förmåner (utöver konsumentkreditlagens "förmåner") till dig med villkor att du ska köpa på kredit? Jag ser inte kopplingen.

(Jag förstår att det finns saker i konsumentkreditlagen som ger fördelar till att köpa på kredit, men jag förstår egentligen inte riktigt varför man velat lagstifta så. Här undrar jag om förmåner som inte har med lagen att göra.)
"Never look gift horse in the mouth".

Jag har ingen aning om affärsmodellen men så länge jag har nytta av den så skiter jag i hur den finansieras.

Men man ser tydligt att förmånerna försvinner mer och mer för varje år, det enda som verkar vara konsekvent över alla kort är reseförsäkring.

R Rejäl skrev:
Vart kom domstolen in?
Det är dessa som bedömer om något är ocker eller ej.

R Rejäl skrev:
Konstig uppfattning du har, men givetvis får du tycka att 15-20% ränta är bra och hållbart men det gör inte jag..
Har jag sagt att jag tycker det? Jag tycker snarare att räntesatsen är helt ointressant eftersom den inte påverkar något.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Första steget in i fällan, du funderar inte på att bli sökare😉
Jag kan betala mina räkningar i tid, jag har lyssnat.🤓😎🤓

• Text om att nästan var femte svensk har en årslön sparad på banken och om Anne Wibbles uttalande om sparande under regeringen Bildt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skopan skrev:
Varför ges förmåner (utöver konsumentkreditlagens "förmåner") till dig med villkor att du ska köpa på kredit?
De vill att man ska använda kortet och generera intäkter via de transaktionsavgifter handlarna betalar. Sen vill det naturligtvis även att man ska vara en bra kund med en stor räntebärande skuld.

Det finns rena betalkort utan möjlighet till räntebärande kredit och de verkar leva gott på enbart transaktionsavgifter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Det är dessa som bedömer om något är ocker eller ej.
Har du någon dom som talar om att det inte är det?
Alfredo Alfredo skrev:
Har jag sagt att jag tycker det. Jag tycker snarare att räntesatsen är helt ointressant eftersom den inte påverkar något.
Nu är du i förnekelsens värld igen, bara för att du har ordning på dina betalningar betyder det inte att resterande befolkning har det det är därför regeringen har röstat fram Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning..
Sedan att du förnekar detta och försöker att antyda att inte kreditkortsskulderna är en del av dom gör det bara löjligt..
Vill minnas att keriditkortsskulderna var ca 45 000kr per familj/hushåll 2023 men kan så klart minnas fel..

R
D Dilato skrev:
Jag kan betala mina räkningar i tid, jag har lyssnat.🤓😎🤓
18% enligt undersökningen som är en väldigt liten och missvisande undersökning..

Information om undersökningen​

Undersökningen är genomförd i YouGovs onlinepanel under perioden 11‐15 augusti 2017. 1526 personer har genomfört undersökningen.

Endast 1526 personer ger inte en rättvis bedömning i frågan..

R Rejäl skrev:
löjligt..
Vill minnas att keriditkortsskulderna var ca 45 000kr per familj/hushåll 2023 men kan så klart minnas fel..
Löpande eller förfallna, det är en viss skillnad.
Varken mina eller @Alfredo s är i kategorin förfallna, så noll ränta eller avgift genereras där.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.