Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
Z Zodde skrev:
Ja det har du

Men ok

En felskrivning
Ja det var en klumpig formulering av mig så det backar jag för det var fel ordval!

Redigerat:
R Rejäl skrev:
Det var helt enkelt en försvarsreaktion mot Tysklands aggressioner vill jag minnas..
I november 1939 krävde Sovjet att få vissa gränsområden av Finland i närheten av Leningrad. Dessutom ville ryssarna ta över några öar längst in i Finska viken. I gengäld skulle Finland få en del av Östkarelen längre norrut.
Syftet med Stalins förslag var att skydda staden Leningrad vid ett eventuellt anfall från Tyskland, Finland gick inte med på de ryska kraven och därför gick ryska trupper utan krigsförklaring över gränsen…
Eller har du en annan minnesbild?
Nu råkar det vara så att jag har de där diplomatiska noterna och promemoriorna i originalöversättning från 1939 i min bokhylla. Där har de varit sedan 1940 även om hyllan har bytts ut ett par gånger under tiden och nu står i ett annat hus.

Skall jag leta efter dem så vi får ta en genomgång?

Det då påstår här står på mycket lös grund. Du balanserar på gränsen mellan missförstånd och direkt historieförfalskning.

Kraven från Sovjetregeringen var så formulerade att de skulle ha möjliggjort ett likadant maktövertagande i Finland som i Estland. Det insåg den finländska regeringen och på den grunden avslogs kraven. Några månader senare tog Sovjetunionen makten i Estland exakt på det viset som man hade anat i Finland.
Gränsjusteringarna hade man troligen kunnat gå med på.

Det planerade sovjetiska maktövertagandet i Finland och den påföljande misslyckade invasionen var direkta följder av det hemliga tillägget i Molotoff-Ribbentropp pakten där Sovjetunionen och Nazisttyskland delade upp Europa mellan sig och bestämde vem som skulle erövra vad. Finland kom på Sovjets del.
Originaltexten:

Svartvit bild av det hemliga tilläggsprotokollet från Molotov-Ribbentrop-pakten, daterat 23 augusti 1939, med underteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 8 till
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Nu råkar det vara så att jag har de där diplomatiska noterna och promemoriorna i originalöversättning från 1939 i min bokhylla. Där har de varit sedan 1940 även om hyllan har bytts ut ett par gånger under tiden och nu står i ett annat hus.

Skall jag leta efter dem så vi får ta en genomgång?

Det då påstår här står på mycket lös grund. Du balanserar på gränsen mellan missförstånd och direkt historieförfalskning.

Kraven från Sovjetregeringen var så formulerade att de skulle ha möjliggjort ett likadant maktövertagande i Finland som i Estland. Det insåg den finländska regeringen och på den grunden avslogs kraven. Några månader senare tog Sovjetunionen makten i Estland exakt på det viset som man hade anat i Finland.
Gränsjusteringarna hade man troligen kunnat gå med på.

Det planerade sovjetiska maktövertagandet i Finland och den påföljande misslyckade invasionen var direkta följder av det hemliga tillägget i Molotoff-Ribbentropp pakten där Sovjetunionen och Nazisttyskland delade upp Europa mellan sig och bestämde vem som skulle erövra vad. Finland kom på Sovjets del.
Originaltexten:

[bild]
Nja det håller jag inte med om att jag försöker förvandska eller förvrida så har du uppfattat det så var det inte min mening , ville bara förtydliga om att det pågick diskussioner och krav redan året innan pakten mellan Tyskland och Sovjet slöts, vilket dom som jag diskuterade med inte hade en aning om även om dom har ändrat sin historia efter att jag bifogade Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget
Jag har försökt att hålla ned så mycket som det går för att inte sidodiskussionerna ska ta över och bli för stora men det du skriver överensstämmer bra med det vi har fått lära oss i Sverige och vad som står på nätet, men har inte sett det i original så är det det du har kopia på så är det beundransvärt att ha..

Redigerat:
R Rejäl skrev:
vilket dom som jag diskuterade med inte hade en aning om även om dom har ändrat sin historia efter att jag bifogade Wikipedia:
Det där är direkt lögn. Har du så låg nivå?

Det var DU som skrev fel, remember…?
Och det var din FELSKRIVNING som vi argumenterade mot. När du tog tillbaka den så fanns inget mer att diskutera från min sida.

Om du kan, visa ”var jag ändrat min historia”..?

Mina rena citat only, inte vad du ev. misstolkat.

Fairlane
R Rejäl skrev:
Så du och dina anser att Syrien utan Ryssland, Iran och vissa andra länder var stabilt? Ja tjena, det skulle vart som i många andra länder i Mellanöstern om inte dessa länder hade gått in och styrt upp..
Jag och mina?

Syrien är ett jävla skitland som levt med en galen diktaror. Dock är alla politiska experter jag hört uttala sig rätt eniga om att det har gått mycket fortare än någon kunde ana. Det sägs alltså på Sveriges Radio, Sveriges Television etc, så det förvånar mig att du inte hört det.
Hade någon påstått för 3 månader sen att al-Assad skulle fly till Moskva inom 3 månader så hade de flesta inte trott på det. 1988 trodde ytterst få att Sovjetunionen skulle falla så fort. 1989 trodde nog få på ett återförenade av Tyskland etc, men det är klart, Ryssland vet vi kommer aldrig någonsin delas upp.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
R
Z Zodde skrev:
Det där är direkt lögn. Har du så låg nivå?

Det var DU som skrev fel, remember…?
Och det var din FELSKRIVNING som vi argumenterade mot. När du tog tillbaka den så fanns inget mer att diskutera från min sida.
Nej det var det inte ja du snurrade in dig i ett ord längre fram som jag har backat ifrån..
Som vanligt när du inte har koll så driver du vidare på enstaka ord eller meningsskiljaktigheter det är inte första tråden och kommer inte vara sista heller..

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag och mina?

Syrien är ett jävla skitland som levt med en galen diktaror. Dock är alla politiska experter jag hört uttala sig rätt eniga om att det har gått mycket fortare än någon kunde ana. Det sägs alltså på Sveriges Radio, Sveriges Television etc, så det förvånar mig att du inte hört det.
Hade någon påstått för 3 månader sen att al-Assad skulle fly till Moskva inom 3 månader så hade de flesta inte trott på det. 1988 trodde ytterst få att Sovjetunionen skulle falla så fort. 1989 trodde nog få på ett återförenade av Tyskland etc, men det är klart, Ryssland vet vi kommer aldrig någonsin delas upp.
Ja jag ser inte allt som du och många med dig det vill säga bara väst syn utan jag försöker att sätta mig in i hur fienden tänker om vi pratade om WW2 för Mellanöstern kan vi lägga ned för det är ett sidospår..Ja ingett stabilt land överhuvudtaget är det och kommer förmodligen inte att bli det heller om ingett annat land går in och stabiliserar det..

R Rejäl skrev:
Nej det var det inte ja du snurrade in dig i ett ord längre fram som jag har backat ifrån..
Som vanligt när du inte har koll så driver du vidare på enstaka ord eller meningsskiljaktigheter det är inte första tråden och kommer inte vara sista heller..
TVINGAD in i kriget är en enorm skillnad mot att oprovocerat, utan krigsförklaring angripa ett fredligt demokratiskt land.

Ja, det är ETT enstaka ord men när det betyder raka motsatsen mot sanningen så får det en AVGÖRANDE betydelse.

Men du svarade inte på min fråga?

Jag repeterar.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Wikipedias tolkningar överensstämmer hyfsat med den översatta originaltexten som jag nu har hittat i bokhyllan.

Rejäls tolkningar är däremot minst sagt egendomliga.

De stora frågorna för Finland i förhandlingarna var att man inte ansåg sig kunna överlämna Hangö till Sovjetunionen som flottbas och inte ansåg sig kunna förstöra alla gränsbefästningar på Karelska Näset och inte ansåg sig kunna ge Sovjetunionen rätten att när som helst gå in med trupper i Finland för att "möta ett anfall".
Kom ihåg att Estland nyligen hade skrivit på ett motsvarande avtal varefter ett Sovjetiskt besättande av Estland redan var på gång och kom att slutföras några månader senare.

Att byta ut smärre områden i närheten av Sestroretsk och några öar i Finska Viken mot Porajärvi och Repola kunde Finland däremot tänka sig att diskutera. Fast Sovjetunionen vägrade att backa från sina krav på att alla villkor måste uppfyllas.

Innan allt det här hade förhållandena mellan Finland och Sovjetunionen varit stabila och fredliga efter att de finländska expeditionerna på östra sidan gränsen tog slut i början på 1920-talet.

Behövs det hela texten i avskrift?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Wikipedias tolkningar överensstämmer hyfsat med den översatta originaltexten som jag nu har hittat i bokhyllan.

De stora frågorna för Finland i förhandlingarna var att man inte ansåg sig kunna överlämna Hangö till Sovjetunionen som flottbas och inte ansåg sig kunna förstöra alla gränsbefästningar på Karelska Näset och inte ansåg sig kunna ge Sovjetunionen rätten att när som helst gå in med trupper i Finland för att "möta ett anfall".
Kom ihåg att Estland nyligen hade skrivit på ett motsvarande avtal varefter ett Sovjetiskt besättande av Estland redan var på gång och kom att slutföras några månader senare.

Att byta ut smärre områden i närheten av Sestroretsk och några öar i Finska Viken mot Porajärvi och Repola kunde Finland däremot tänka sig att diskutera. Fast Sovjetunionen vägrade att backa från sina krav på att alla villkor måste uppfyllas.

Innan allt det här hade förhållandena mellan Finland och Sovjetunionen varit stabila och fredliga efter att de finländska expeditionerna på östra sidan gränsen tog slut i början på 1920-talet.

Vad i mina tolkningar är egendomliga?

Fairlane
H heimlaga skrev:
Fast Sovjetunionen vägrade att backa från sina krav på att alla villkor måste uppfyllas.
Låter som dagens Ryssland...

Eftersom du Rejäl tycker om att hänvisa till Wikipedia kan du läsa detta där:

De sovjetiska förhandlingarna var dimridåer i en sovjetisk plan vars syfte var att ockupera hela Finland likt det som hade hänt med de baltiska länderna. Det bevisas främst av Terijokiregeringen under Kuusinen, den quislingregering som Sovjetmakten upprättade i det nyss ockuperade Terijoki, och som började ge ut proklamationer till hela Finlands folk, samt att Sovjetarmén försökte tränga in längs hela Finlands gräns och inte bara på de platser man krävt under förhandlingarna. Senare hittade man även dokument på den då förintade 44. sovjetiska motoriserade divisionen som angav hur de sovjetiska trupperna skulle uppträda längs den svenska gränsen. I nutida rysk historieskrivning anses en förhandlingslösning varit möjlig ända till slutet på oktober 1939, då krigsplanen för en erövring av Finland fastställdes.[1]

-----------------

Förövrigt har jag själv med egna ögon sett kartan över min hemby i Österbotten som fanns bland stabsmaterialet i den förintade invasionskolonnen vid Raate. En grannbybo tog vara å den. Kom inte och påstå att de försvarade gränsen.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Jo men själv har jag läst jämförelser mellan det tragiska som hände med Karelen efter vinterkriget och något liknade för Krim i en tänkt fredsuppgörelse för Ukraina.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karelen

P paralun skrev:
Jo men själv har jag läst jämförelser mellan det tragiska som hände med Karelen efter vinterkriget och något liknade för Krim i en tänkt fredsuppgörelse för Ukraina.

[länk]
Vilka jämförelser?

R
Z Zodde skrev:
TVINGAD in i kriget är en enorm skillnad mot att oprovocerat, utan krigsförklaring angripa ett fredligt demokratiskt land.

Ja, det är ETT enstaka ord men när det betyder raka motsatsen mot sanningen så får det en AVGÖRANDE betydelse.

Men du svarade inte på min fråga?

Jag repeterar.

Nu får du ta i ge dig!

Hela diskussionen var mellan mig och fairlane.
Var att han i inlägg #818 påstår enligt nedan:
Fairlane Fairlane skrev:
Du minns helt fel. 1939 var Sovjetunionen och Tyskland inte fiender. Sovjetunionen var inte oroliga för ett tyskt angrepp. Molotov–Ribbentrop-pakten, ringer det ingen klocka alls? Sök på det så hittar du något
I inlägg #821 svarade jag med följande:
R Rejäl skrev:
Nu får du läsa på lite Sovjet förde diskussioner redan 1938 om rätten att placera militära förband på Finland territorium vilket Finland nekade till och när pakten slöts så hade Sovjet friheten i att kriga i Finland och Baltikum för att flytta sitt försvar närmre Tyskland..
Du verkar tro att dessa var bästa kompisar Hitler och Stalin dom litade inte en sekun på varandra..

Här kan du läsa om det om du inte tror mig..

[länk]

[länk]
Men det har @Fairlane inte bemött?
Felet jag har gjort är att jag har svarat dig i denna diskussion och där skrivit in enstaka felaktiga ord..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.