Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Njau men jag tror vi har ett godtagbart skydd av vår vattenförsörjning i enlighet med SvenskVatten.

Sen jovisst har vi en hög hotbild men inte för vattenförsörjning, det finns mycket viktigare att skydda/prioritera.
Du hänvisar till en 13 år gammal pdf med självklara råd och riktlinjer från Svenskt Vatten..... Är det inte bättre att du läser artikeln du kommenterar där det står tydligt att kommunerna och myndigheterna identifierat just brister och utmaningar:

"Händelserna har belyst både tekniska och organisatoriska utmaningar – från trasiga övervakningskameror till bristande samordning mellan ansvariga aktörer.

I norra Stockholm har sju kommuner tillsammans med myndigheter genomfört en krisövning för att hantera ett storskaligt sabotage mot dricksvattnet. Scenariot inkluderade en attack och förstörda vattenledningar, vilka lämnade stora delar av regionen utan vatten. Under övningen identifierades brister i både resurser och samordning, men också möjliga lösningar för att förbättra beredskapen.

Säkerhetspolisen kopplar utvecklingen till ett alltmer spänt säkerhetsläge i Sverige, och Rysslands ökade riskbenägenhet."

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Givetvis inte, men det är deras land, släkt, kultur och samhälle frågan är om ett land ska låtas vara så tongivande så snart efter en av världens genom tiderna största grymheter mot mänskligheten..
Det tål att funderas på som inte pratas speciellt mycket om..
Personligen tycker jag Tyskland har gjort upp stenhårt med sitt förflutna på ett sätt som många andra, allt från Ryssland till diverse kolonialmakter inte gjort.

T o m här i Norge klagar man på att egna landet sopade mycket under mattan på 50-60talet å inte vågade ta ”ett oppgjør” med allt grymt som trots allt skedde här…
K Krille4 skrev:
Du hänvisar till en 13 år gammal pdf med självklara råd och riktlinjer från Svenskt Vatten.
Alla i forumet vet vid det här laget att Paralympisk inte läser vad han länkar

Edit: sorry Autospell.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Sovjetunionen då?
Rasade rätt snabb och det förutsåg man nog inte 10 år innan, men det är intressant att du ser Ryssland som ett stabilt land, det gör inte jag.
Ja anser att i jämförelse med Syrien och det andra du jämförde med så är Ryssland stabilt med ett ganska sammanhållen befolkning inte alls som Syrien tex..
Och det är hör problemet ligger med att kriget i Ukraina är att det finns mycket ryssar i Ukraina..
Fairlane Fairlane skrev:
Tyskland och Ryssland var båda vidriga under andra världskriget. Tyskland har lärt sig av sin historia till skillnad från Ryssland som inte ens talar om att se själva var angripare. Ryssland talar bara om när de blev angripna av Tyskland.
Ja men Ryssland blev ju intvingade i kriget för det var väl Tyskland som startade WW2 om jag minns historielektionerna rätt eller anser du annorlunda?

R Rejäl skrev:
Ja men Ryssland blev ju intvingade i kriget för det var väl Tyskland som startade WW2 om jag minns historielektionerna rätt eller anser du annorlunda?
De anföll Finland 3 månader efter Tyskland gick in i Polen.
Vem tvingade dom?

Hört om Molotov-Ribbentrop pakten där man delade upp östra Europa å Finland mellan sig å förband sig att inte angripa varandra

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
Z Zodde skrev:
Personligen tycker jag Tyskland har gjort upp stenhårt med sitt förflutna på ett sätt som många andra, allt från Ryssland till diverse kolonialmakter inte gjort.
Ja dom har fått betala och försonas med sina grymheter och jag tror alltid på förlåtelse om det sker på rätt sätt så jag har ingett emot Tyskland nu..
Men jag skulle gärna ha några andra länder vid ledarbordet när man ska läxa upp andra länder än Tyskland men det är en annan diskussion..
Z Zodde skrev:
T o m här i Norge klagar man på att egna landet sopade mycket under mattan på 50-60talet å inte vågade ta ”ett oppgjør” med allt grymt som trots allt skedde här…
Ja alla länder i krig och under hot o belägring agerar i vissa hänseenden fel..
Men det är mindre saker i sammanhanget och Norge är inte i spjutspetsen med Ryssland som det ser ut nu, engagerar dom sig inte mycket i Israel och Hamas frågan vill jag minnas att jag har läst men är inte så insatt..

R
Z Zodde skrev:
De anföll Finland 3 månader efter Tyskland gick in i Polen.
Vem tvingade dom?

Hört om Molotov-Ribbentrop pakten där man delade upp östra Europa å Finland mellan sig å förband sig att inte angripa varandra
Det var helt enkelt en försvarsreaktion mot Tysklands aggressioner vill jag minnas..
I november 1939 krävde Sovjet att få vissa gränsområden av Finland i närheten av Leningrad. Dessutom ville ryssarna ta över några öar längst in i Finska viken. I gengäld skulle Finland få en del av Östkarelen längre norrut.
Syftet med Stalins förslag var att skydda staden Leningrad vid ett eventuellt anfall från Tyskland, Finland gick inte med på de ryska kraven och därför gick ryska trupper utan krigsförklaring över gränsen…
Eller har du en annan minnesbild?

Fairlane
R Rejäl skrev:
Ja anser att i jämförelse med Syrien och det andra du jämförde med så är Ryssland stabilt med ett ganska sammanhållen befolkning inte alls som Syrien tex..
Och det är hör problemet ligger med att kriget i Ukraina är att det finns mycket ryssar i Ukraina..
Syriens fall är alla utom du förvånade över.

Det ett skäl till att det finns mycket ryssar i Ukraina, man har förflyttat folk dit. Samma med Krim, man fördel Krimtatarer och flög in Ryssar. Nu gör man samma sak igen. Bombar sönder en stad och tvingar alla Ukrainare att fly. Sen bygger man upp staden och flyttar in ryssar från fattiga regioner.

Sen är det inte så enkelt som att det bor många ryssar där. Putin vill ha kontroll över grannländerna och vill ha ett storryssland.
R Rejäl skrev:
Ja jag anser verkligen annorlunda. Det där påminner om det som ryssar fått lära sig, att det stora fosterländska kriget var mellan 1941 och 1945. Man talar inte om att Hitler och Stalin kommit överens om att dela Europa och inte angripa varandra. Sen knatade Sovjetunionen in i Polen, Finland .

Här kan du lära dig mer: https://www.levandehistoria.se/fakt...arldskriget-ar-for-ar/september-december-1939

Strax före krigsutbrottet hade en icke-angreppspakt ingåtts mellan Tyskland och Sovjetunionen, i vilken Östeuropa delades upp mellan de båda. I mitten av september anfölls Polen därför även österifrån av Sovjetunionen. Några månader senare anföll Sovjetunionen också Finland.

Så nej, Sovjetunionen och Ryssarna var inte oskyldiga offer. Skillnaden med Tyskland är att Tyskarna får lära sig om sin del av andra världskriget, det får inte ryssar göra.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Det var helt enkelt en försvarsreaktion mot Tysklands aggressioner vill jag minnas..
I november 1939 krävde Sovjet att få vissa gränsområden av Finland i närheten av Leningrad. Dessutom ville ryssarna ta över några öar längst in i Finska viken. I gengäld skulle Finland få en del av Östkarelen längre norrut.
Syftet med Stalins förslag var att skydda staden Leningrad vid ett eventuellt anfall från Tyskland, Finland gick inte med på de ryska kraven och därför gick ryska trupper utan krigsförklaring över gränsen…
Du minns helt fel. 1939 var Sovjetunionen och Tyskland inte fiender. Sovjetunionen var inte oroliga för ett tyskt angrepp. Molotov–Ribbentrop-pakten, ringer det ingen klocka alls? Sök på det så hittar du något

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Syriens fall är alla utom du förvånade över.
Så du och dina anser att Syrien utan Ryssland, Iran och vissa andra länder var stabilt? Ja tjena, det skulle vart som i många andra länder i Mellanöstern om inte dessa länder hade gått in och styrt upp..
Vi har sett det genom alla krig oavsett om det var USA som gick in i Irak eller Afghanistan att dessa länder är volatila som ren nitroglycerin så fort dessa lämnas åt sitt egna öde men fortsätt du tro att Syrien är enat..
Fairlane Fairlane skrev:
Det ett skäl till att det finns mycket ryssar i Ukraina, man har förflyttat folk dit. Samma med Krim, man fördel Krimtatarer och flög in Ryssar. Nu gör man samma sak igen. Bombar sönder en stad och tvingar alla Ukrainare att fly. Sen bygger man upp staden och flyttar in ryssar från fattiga regioner.
Ja hör håller jag med delvis men det är inte så enkelt som du får det att låta..
Fairlane Fairlane skrev:
Sen är det inte så enkelt som att det bor många ryssar där. Putin vill ha kontroll över grannländerna och vill ha ett storryssland.
Ja det finns säkert i hans galna sinne om hatt han vill ena forna sovjet..
Fairlane Fairlane skrev:
Ja jag anser verkligen annorlunda. Det där påminner om det som ryssar fått lära sig, att det stora fosterländska kriget var mellan 1941 och 1945. Man talar inte om att Hitler och Stalin kommit överens om att dela Europa och inte angripa varandra. Sen knatade Sovjetunionen in i Polen, Finland .
Det var Hitler som såg till att pakta med Stalin då han insåg att det var övermäktigt att föra krig åt alla håll och speciellt mot en stormakt som sovjet samtidigt så ja Tyskland startade WW2 du kan slå upp det om du känner för det..
Fairlane Fairlane skrev:
Så nej, Sovjetunionen och Ryssarna var inte oskyldiga offer. Skillnaden med Tyskland är att Tyskarna får lära sig om sin del av andra världskriget, det får inte ryssar göra.
Nej det var dom sannerligen inte men om inte Tyskland hade startat WW2 så kanske inte dessa hade behövt hända..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Sovjet kan självklart ange vilket som helst skäl när de oprovocerat angriper ett annat fredligt land.
MEN att kalla ett sånt oprovocerat angrepp en försvars reaktion som man tvingades till köper nog ingen.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Du minns helt fel. 1939 var Sovjetunionen och Tyskland inte fiender. Sovjetunionen var inte oroliga för ett tyskt angrepp. Molotov–Ribbentrop-pakten, ringer det ingen klocka alls? Sök på det så hittar du något
Nu får du läsa på lite Sovjet förde diskussioner redan 1938 om rätten att placera militära förband på Finland territorium vilket Finland nekade till och när pakten slöts så hade Sovjet friheten i att kriga i Finland och Baltikum för att flytta sitt försvar närmre Tyskland..
Du verkar tro att dessa var bästa kompisar Hitler och Stalin dom litade inte en sekun på varandra..

Här kan du läsa om det om du inte tror mig..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/finska-vinterkriget

R
Z Zodde skrev:
Sovjet kan självklart ange vilket som helst skäl när de oprovocerat angriper ett annat fredligt land.
MEN att kalla ett sånt oprovocerat angrepp en försvars reaktion som man tvingades till köper nog ingen.
Läs mina länkar i ovanstående inlägg, det är inte mina påhitt utan historielära som alla borde kunna som ger sig in i denna diskussion..
Det pågick diskussioner redan 1938 så om att dom önskade sig att placera trupper i vissa delar av Finland..
Verkar som Stalin hade rätt innan ens WW2 började med sina farhågor..
Sen nej Finland gjorde rätt som inte gick med på det men förvräng inte sanningen ihop med Fairlane..

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Det här var det roligaste jag läst på länge.
Nyligen sprutade jag vältuggade jordnötter på min läsplatta tack vare Mexitegel (tror jag), nu var det du som gav mig dagens första gapskratt. Trots nerkletad skärm. Stort tack!😘

Rent krasst. När du nu ringer Moskva och talar om för statsledningen hur du skall förändra världsordningen. Vad har du för plan:B ifall de säger -Njet?
Varför skulle jag ringa dem? Detta får ju världssamfundet ta hand om. FN hade kunnat gjort ifall de inte var helt infiltrerade av rysskräk.

• Haha
Intet
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hör o häpna enligt vederbörande så är det en vanlig syn😮
Ta en titt på X eller fb eller var du vill. Hittar du många som tycker Ryssland är ett land att respektera för annat än sin militära makt?

R Rejäl skrev:
Läs mina länkar i ovanstående inlägg, det är inte mina påhitt utan historielära som alla borde kunna som ger sig in i denna diskussion..
Det pågick diskussioner redan 1938 så om att dom önskade sig att placera trupper i vissa delar av Finland..
Verkar som Stalin hade rätt innan ens WW2 började med sina farhågor..
Sen nej Finland gjorde rätt som inte gick med på det men förvräng inte sanningen ihop med Fairlane..
Jag är medveten av vad Sovjet ville ha av Finland i finska viken, det har ingen ifrågasatt.

Det är när du okritiskt köper att Sovjet säger de var tvingade att oprovocerat å utan krigsförklaring (som var praxis på den tiden) angripa Finland som du går bort dig.

Ingen tvingade Sovjet till något som helst gentemot Finland, där är historikerna ense.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.