Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Z Zodde skrev:
Hade man gjort den i nån organiserad utsträckning hade någon av alla man ”hyrt in” redan pladdrat.

Småkriminella är näppe kända för att vara skarpaste knivarna i lådan.

Sen har du alla som blivit approachade av främmande makt men tackat nej… skulle alla här också hålla käft?

Tror snarare på pojkstreck…
Jag tror att en stor majoritet åtminstone är vanligt bus, men de som kanske ändå utförs på utdrag från Moskva behöver ju inte utföraren veta varifrån direktivet kommer. Ungefär som den yngling som kastade handgranat mot Israels ambassad knappast fick uppdraget direkt från det iranska revolutionsgardet, utan via en massa mellanhänder. Längst ner får något en 500:ing och ett paket cigaretter.

• Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Hade man gjort den i nån organiserad utsträckning hade någon av alla man ”hyrt in” redan pladdrat.

Sen har du alla som blivit approachade av främmande makt men tackat nej… skulle alla här också hålla käft?

De kanske inte presenterar sig riktigt så, vi vet att våra gängkriminella utför uppdrag åt stater men jag är ganska säker på att det inte alltid är tydligt för gärningsmannen. Det är många som är nyttiga för främmande makt utan att själva veta om det, åtminstone inte inledningsvis och ofta aldrig.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Anerkända nyhetsbyråer, typ Reuters, Bloomberg, AP etc går ytterst sällan bort sig.

Däremot lämnar de ibland förbehåll, om deras källor inte är 100pct precisa.
Jadå, det händer men för det mesta inte, de är bättre på att inte säga såna saker som kräver bearbetning. En del tolkar då det som att de mörkar, de "fria" nyhetssajterna (där man tänker själv osv) "vet" ju oftast omedelbart vem som ligger bakom en sprängning och varför.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att en stor majoritet åtminstone är vanligt bus, men de som kanske ändå utförs på utdrag från Moskva behöver ju inte utföraren veta varifrån direktivet kommer. Ungefär som den yngling som kastade handgranat mot Israels ambassad knappast fick uppdraget direkt från det iranska revolutionsgardet, utan via en massa mellanhänder. Längst ner får något en 500:ing och ett paket cigaretter.
Fast nu finns det ju ett stort antal svenska potentiella uppdragsgivare (många organisationer som är mot Israel)
så Iran är långsökt.

Däremot finns väl så gott som inga motsvarande ryssvänliga organisationer i Sverige vad jag vet…

D djac skrev:
De kanske inte presenterar sig riktigt så, vi vet att våra gängkriminella utför uppdrag åt stater men jag är ganska säker på att det inte alltid är tydligt för gärningsmannen. Det är många som är nyttiga för främmande makt utan att själva veta om det, åtminstone inte inledningsvis och ofta aldrig.
Fast det där vet vi öht inte omfattningen av.

Du skriver ”många”. Har du belägg för det.
Jag är av naturen extremt skeptisk till konspirationsteorier.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jadå, det händer men för det mesta inte, de är bättre på att inte säga såna saker som kräver bearbetning. En del tolkar då det som att de mörkar, de "fria" nyhetssajterna (där man tänker själv osv) "vet" ju oftast omedelbart vem som ligger bakom en sprängning och varför.
Kan du ge ETT flagrant exempel på det du påstår från 2024?
Där de alltså fått pudla ordentligt?

Fairlane
Z Zodde skrev:
Fast nu finns det ju ett stort antal svenska potentiella uppdragsgivare (många organisationer som är mot Israel)
så Iran är långsökt.
Jag tycker inte det är särskilt långsökt. Kan Iran ge Israel en smäll utan att det är tydligt att det är de så är det nog väldigt intressant. Enligt uppgift så jobbar ju räven åt Iran numera. Hans underhuggare får väl bara en order att utföra?
Z Zodde skrev:
Däremot finns väl så gott som inga motsvarande ryssvänliga organisationer i Sverige vad jag vet…
De finns lite här och var, de som försvarar Ryssland. Men det behöver som sagt inte ens vara känt att man utför uppdrag åt Ryssland. Väldigt många som exempelvis lämnar ut information vet kanske inte vem det är längst bort i kedjan, vilket är precis så underrättelsetjänster vill ha det.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Kan du ge ETT flagrant exempel på det du påstår från 2024?
Där de alltså fått pudla ordentligt?
Vem är de, menar du de alternativa nyhetssajterna så kan du nog gå in idag och plocka något idag. Jag läser absolut inte där men följer några rikspolitiker som glatt sprider dessinformation därifrån, vilket jag tycker är beklagansvärt.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte det är särskilt långsökt.
Såg nu polisen har en teori att Foxen blivit tvingad jobba åt Iran så WHO knows?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jo förvisso är det ett problem med nyhetssajter som sprider nyheter på sociala medier utan säkra källor och än värre enskilda användare som sprider "fake news".

Tar man de stora etablerade som AP, Reuters, AFP och som vårat TT ofta använder som källa är det mycket ovanligt med "fake news" eftersom de rumsrena nyhetsbyråerna har ett tydligt regelverk hur en nyhet ska betraktas som säker. Sen finns det ju även nyhetsbyråer i diktaturer med lägre trovärdighet.

https://en.wikipedia.org/wiki/News_agency

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Vem är de, menar du de alternativa nyhetssajterna så kan du nog gå in idag och plocka något idag. Jag läser absolut inte där men följer några rikspolitiker som glatt sprider dessinformation därifrån, vilket jag tycker är beklagansvärt.
Jag menar de stora å etablerade. Trodde det var dom vi diskuterade. Alternativ media driver med konspirationsteorier å e inget för mig.

D djac skrev:
Trump kommer hjälpa Putin genom att stoppa motståndet i Ukraina så att Ryssland kan fylla på sina resurser för nästa front.
Inte alls, Trumpen kommer att göra allt för att tukta Putin till lydnad men mycket sannolikt så behöver han hjälp av Kina. Putin kan sedan tyna bort... men det har ju ett pris.

Trumpen vill sedan även tukta EU och NATO..... spännande fortsättning.

• Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Tror knappas Ryssland lägger ut en platsannons där de vill anlita spioner för att utföra diverse uppdrag. Snarare anlitar man nog enkelt kriminella via t ex ett par led av anonyma Telegramkonton.

/Krille

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tror knappas Ryssland lägger ut en platsannons där de vill anlita spioner för att utföra diverse uppdrag. Snarare anlitar man nog enkelt kriminella via t ex ett par led av anonyma Telegramkonton.

/Krille
Tror fortfarande inte på att ett sådant upplägg skulle vara vattentätt, alltså helt utan några som helst läckor när såpass många är inblandade.

Att man har spioner i Sverige är nog ställt utom all rimlig tvivel men att dessa skulle anlita småkriminella att trixa med lås till några vattenbehållare blir bara långsökt.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hör o häpna enligt vederbörande så är det en vanlig syn😮
De gör samma misstag varje gång. När argumenten tryter drar de till med -Det är allmänt känt, -Många tycker som jag osv.
Vilket betyder -Jag har inte en susning om vad jag pratar om!

• Gilla
  • Haha
Carpetos och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.