18 175 läst · 911 svar
18k läst
911 svar
Sabotage mot dricksvattentäkter ökar
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Säkerhetstjänsten i Sverige och Norge verka inte dela din uppfattning och jag litar lite mer på dem:Z Zodde skrev:Tror fortfarande inte på att ett sådant upplägg skulle vara vattentätt, alltså helt utan några som helst läckor när såpass många är inblandade.
Att man har spioner i Sverige är nog ställt utom all rimlig tvivel men att dessa skulle anlita småkriminella att trixa med lås till några vattenbehållare blir bara långsökt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GyPPrJ/varnar-for-ryssland-utnyttjar-kriminella-i-sverige
https://www.dn.se/sverige/norsk-polis-ryssland-rekryterar-kriminella-till-sabotage/
Att kriminella utför uppdrag åt diverse stater runt om i världen är nog att betrakta som allmänt känt. Varför skicka någon "spion" när du kan anlita en småkriminell för några tusenlappar.
/Krille
Bilden jag får upp är inte snygg, men att han vill tukta sin kompis är ju, -intrikat.P paralun skrev:
Han kommer iaf hjälpa honom att vinna kriget till att börja med, sen får vi se vad nästa initiativ blir.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Jag har samma önskan. Däremot är det inget jag tror ni kommer ske inom överskådlig framtid. Å andra sidan trodde man väl inte östblocket skulle rasa så fort, att Tyskland skulle återförenas så fort eller att Syrien skulle rasa samma så fort, så vem vet?!R Rejäl skrev:
Ah, my bad. Det vet jag inte och det tror jag inte, skulle väl vara kvällstidningarna i såna fall men inget jag direkt kommer att tänka på.Z Zodde skrev:
Du ska inte underskatta alternativmedia, de har robust finansiering och en trogen skara läsare.
Motsäger absolut inte det som är länkat men…K Krille4 skrev:Säkerhetstjänsten i Sverige och Norge verka inte dela din uppfattning och jag litar lite mer på dem:
[länk]
[länk]
Att kriminella utför uppdrag åt diverse stater runt om i världen är nog att betrakta som allmänt känt. Varför skicka någon "spion" när du kan anlita en småkriminell för några tusenlappar.
/Krille
De säger inget om varken småkriminella eller förstörda lås på vattenbehållare.
För mig är det stor skillnad på småkriminella och den organiserade brottsligheten
Jag tror inte alls på detta så bra om du citerar den som tror något så galet..Fairlane skrev:
Dom andra du jämför med är inga stormakter eller är/var några stabila länder..
Men det är lite anmärkningsvärt att vi allierar oss med Tyskland så mycket och dom är med och fördömer Ryssland så kraftigt med tanke på vad dom gjorde för inte allt för länge sedan, lite skrämmande faktiskt om jag får tycka..
Den organiserade brottsligheten bygger på att det finns småkriminella som utför diverse uppdrag. Så småkriminella är definitivt en del av den organiserade brottsligheten även om de inte själva förstår/vet det.Z Zodde skrev:
/Krille
Jo man kan ju även läsa direkt vad SÄPO skriver.K Krille4 skrev:Säkerhetstjänsten i Sverige och Norge verka inte dela din uppfattning och jag litar lite mer på dem:
[länk]
[länk]
/Krille
Hotläge
https://www.sakerhetspolisen.se/ovr...-hojning-av-terrorhotnivan-till-hogt-hot.html
Helårsbedömning för 2024
https://www.sakerhetspolisen.se/dow...41/1707750097566/NCT Helarsbedomning 2024.pdf
Har inte sett annat än att man troligen anser att vattenförsörjningen har ett godtagbart skydd.
Svenskt Vatten har ju jobbat länge med hotbilden.
https://www.svensktvatten.se/global...-fysiskt-tekniskt-skydd-dricksvatten_2011.pdf
Givetvis inte, men det är deras land, släkt, kultur och samhälle frågan är om ett land ska låtas vara så tongivande så snart efter en av världens genom tiderna största grymheter mot mänskligheten..Alfredo skrev:
Det tål att funderas på som inte pratas speciellt mycket om..
Ja de länkarna bekräftar tydligt kopplingen mellan brottslingar och stater.P paralun skrev:
Hur kan du komma fram till att vattenförsörjningen har ett godtagbart skydd när artikeln du faktiskt kommenterar visar det motsatta?
Trots att du även hävdar tydligt att Ryssland är "oskyldiga" står också tydligt: "Säkerhetspolisen kopplar utvecklingen till ett alltmer spänt säkerhetsläge i Sverige, och Rysslands ökade riskbenägenhet."
Ibland är det bra att läsa artikeln man kommenterar innan man kommenterar 😉
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Jag citerade för att du sa att karlmb var ensam om den tanken, vilket han inte är. Jag har inte skrivit att du vill att det ska ske.R Rejäl skrev:
Sovjetunionen då?R Rejäl skrev:
Rasade rätt snabb och det förutsåg man nog inte 10 år innan, men det är intressant att du ser Ryssland som ett stabilt land, det gör inte jag.
Tyskland och Ryssland var båda vidriga under andra världskriget. Tyskland har lärt sig av sin historia till skillnad från Ryssland som inte ens talar om att se själva var angripare. Ryssland talar bara om när de blev angripna av Tyskland.R Rejäl skrev:
Njau men jag tror vi har ett godtagbart skydd av vår vattenförsörjning i enlighet med SvenskVatten.K Krille4 skrev:Ja de länkarna bekräftar tydligt kopplingen mellan brottslingar och stater.
Hur kan du komma fram till att vattenförsörjningen har ett godtagbart skydd när artikeln du faktiskt kommenterar visar det motsatta?
Trots att du även hävdar tydligt att Ryssland är "oskyldiga" står också tydligt: "Säkerhetspolisen kopplar utvecklingen till ett alltmer spänt säkerhetsläge i Sverige, och Rysslands ökade riskbenägenhet."
Ibland är det bra att läsa artikeln man kommenterar innan man kommenterar 😉
/Krille
Sen jovisst har vi en hög hotbild men inte för vattenförsörjning, det finns mycket viktigare att skydda/prioritera.