Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K Krille4 skrev:
Tror knappas Ryssland lägger ut en platsannons där de vill anlita spioner för att utföra diverse uppdrag. Snarare anlitar man nog enkelt kriminella via t ex ett par led av anonyma Telegramkonton.

/Krille
Hm
Hur tror du det går till då när gängen får jobb?

Z Zodde skrev:
Tror fortfarande inte på att ett sådant upplägg skulle vara vattentätt, alltså helt utan några som helst läckor när såpass många är inblandade.

Att man har spioner i Sverige är nog ställt utom all rimlig tvivel men att dessa skulle anlita småkriminella att trixa med lås till några vattenbehållare blir bara långsökt.
Säkerhetstjänsten i Sverige och Norge verka inte dela din uppfattning och jag litar lite mer på dem:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GyPPrJ/varnar-for-ryssland-utnyttjar-kriminella-i-sverige

https://www.dn.se/sverige/norsk-polis-ryssland-rekryterar-kriminella-till-sabotage/

Att kriminella utför uppdrag åt diverse stater runt om i världen är nog att betrakta som allmänt känt. Varför skicka någon "spion" när du kan anlita en småkriminell för några tusenlappar.

/Krille

• Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Inte alls, Trumpen kommer att göra allt för att tukta Putin till lydnad men mycket sannolikt så behöver han hjälp av Kina. Putin kan sedan tyna bort... men det har ju ett pris.

Trumpen vill sedan även tukta EU och NATO..... spännande fortsättning.
Bilden jag får upp är inte snygg, men att han vill tukta sin kompis är ju, -intrikat.

Han kommer iaf hjälpa honom att vinna kriget till att börja med, sen får vi se vad nästa initiativ blir.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Har inte sett någon annan med din bild/önskan..
Så ja det är din!
Jag har samma önskan. Däremot är det inget jag tror ni kommer ske inom överskådlig framtid. Å andra sidan trodde man väl inte östblocket skulle rasa så fort, att Tyskland skulle återförenas så fort eller att Syrien skulle rasa samma så fort, så vem vet?!

• Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Hm
Hur tror du det går till då när gängen får jobb?
Precis som jag skrev - vad tror du själv:
* Via en platsannons från Rysslands ambassad
* Via ett per led av anonyma Telegramkonton

/Krille

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Jag menar de stora å etablerade. Trodde det var dom vi diskuterade. Alternativ media driver med konspirationsteorier å e inget för mig.
Ah, my bad. Det vet jag inte och det tror jag inte, skulle väl vara kvällstidningarna i såna fall men inget jag direkt kommer att tänka på.

Du ska inte underskatta alternativmedia, de har robust finansiering och en trogen skara läsare.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Säkerhetstjänsten i Sverige och Norge verka inte dela din uppfattning och jag litar lite mer på dem:

[länk]

[länk]

Att kriminella utför uppdrag åt diverse stater runt om i världen är nog att betrakta som allmänt känt. Varför skicka någon "spion" när du kan anlita en småkriminell för några tusenlappar.

/Krille
Motsäger absolut inte det som är länkat men…

De säger inget om varken småkriminella eller förstörda lås på vattenbehållare.

För mig är det stor skillnad på småkriminella och den organiserade brottsligheten

• Gilla
Intet
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har samma önskan. Däremot är det inget jag tror ni kommer ske inom överskådlig framtid. Å andra sidan trodde man väl inte östblocket skulle rasa så fort, att Tyskland skulle återförenas så fort eller att Syrien skulle rasa samma så fort, så vem vet?!
Jag tror inte alls på detta så bra om du citerar den som tror något så galet..
Dom andra du jämför med är inga stormakter eller är/var några stabila länder..
Men det är lite anmärkningsvärt att vi allierar oss med Tyskland så mycket och dom är med och fördömer Ryssland så kraftigt med tanke på vad dom gjorde för inte allt för länge sedan, lite skrämmande faktiskt om jag får tycka..

Z Zodde skrev:
Motsäger absolut inte det som är länkat men…

De säger inget om varken småkriminella eller förstörda lås på vattenbehållare.

För mig är det stor skillnad på småkriminella och den organiserade brottsligheten
Den organiserade brottsligheten bygger på att det finns småkriminella som utför diverse uppdrag. Så småkriminella är definitivt en del av den organiserade brottsligheten även om de inte själva förstår/vet det.

/Krille

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
vad dom gjorde för inte allt för länge sedan
Inte många kvar av "dom".

• Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:

[länk]

[länk]

/Krille
Jo man kan ju även läsa direkt vad SÄPO skriver.

Hotläge
https://www.sakerhetspolisen.se/ovr...-hojning-av-terrorhotnivan-till-hogt-hot.html

Helårsbedömning för 2024
https://www.sakerhetspolisen.se/dow...41/1707750097566/NCT Helarsbedomning 2024.pdf

Har inte sett annat än att man troligen anser att vattenförsörjningen har ett godtagbart skydd.
Svenskt Vatten har ju jobbat länge med hotbilden.
https://www.svensktvatten.se/global...-fysiskt-tekniskt-skydd-dricksvatten_2011.pdf

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Inte många kvar av "dom".
Givetvis inte, men det är deras land, släkt, kultur och samhälle frågan är om ett land ska låtas vara så tongivande så snart efter en av världens genom tiderna största grymheter mot mänskligheten..
Det tål att funderas på som inte pratas speciellt mycket om..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo man kan ju även läsa direkt vad SÄPO skriver.

Hotläge
[länk]

Helårsbedömning för 2024
[länk] Helarsbedomning 2024.pdf

Har inte sett annat än att man troligen anser att vattenförsörjningen har ett godtagbart skydd.
Svenskt Vatten har ju jobbat länge med hotbilden.
[länk]
Ja de länkarna bekräftar tydligt kopplingen mellan brottslingar och stater.

Hur kan du komma fram till att vattenförsörjningen har ett godtagbart skydd när artikeln du faktiskt kommenterar visar det motsatta?

Trots att du även hävdar tydligt att Ryssland är "oskyldiga" står också tydligt: "Säkerhetspolisen kopplar utvecklingen till ett alltmer spänt säkerhetsläge i Sverige, och Rysslands ökade riskbenägenhet."

Ibland är det bra att läsa artikeln man kommenterar innan man kommenterar 😉

/Krille

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Jag tror inte alls på detta så bra om du citerar den som tror något så galet..
Jag citerade för att du sa att karlmb var ensam om den tanken, vilket han inte är. Jag har inte skrivit att du vill att det ska ske.
R Rejäl skrev:
Dom andra du jämför med är inga stormakter eller är/var några stabila länder..
Sovjetunionen då?
Rasade rätt snabb och det förutsåg man nog inte 10 år innan, men det är intressant att du ser Ryssland som ett stabilt land, det gör inte jag.
R Rejäl skrev:
Men det är lite anmärkningsvärt att vi allierar oss med Tyskland så mycket och dom är med och fördömer Ryssland så kraftigt med tanke på vad dom gjorde för inte allt för länge sedan, lite skrämmande faktiskt om jag får tycka..
Tyskland och Ryssland var båda vidriga under andra världskriget. Tyskland har lärt sig av sin historia till skillnad från Ryssland som inte ens talar om att se själva var angripare. Ryssland talar bara om när de blev angripna av Tyskland.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja de länkarna bekräftar tydligt kopplingen mellan brottslingar och stater.

Hur kan du komma fram till att vattenförsörjningen har ett godtagbart skydd när artikeln du faktiskt kommenterar visar det motsatta?

Trots att du även hävdar tydligt att Ryssland är "oskyldiga" står också tydligt: "Säkerhetspolisen kopplar utvecklingen till ett alltmer spänt säkerhetsläge i Sverige, och Rysslands ökade riskbenägenhet."

Ibland är det bra att läsa artikeln man kommenterar innan man kommenterar 😉

/Krille
Njau men jag tror vi har ett godtagbart skydd av vår vattenförsörjning i enlighet med SvenskVatten.

Sen jovisst har vi en hög hotbild men inte för vattenförsörjning, det finns mycket viktigare att skydda/prioritera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.