18 881 läst · 911 svar
19k läst
911 svar
Sabotage mot dricksvattentäkter ökar
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo mångas bedömning är ju att EU kommer att drabbas hårdast.R Rejäl skrev:
Tyskland motsatte sig strafftullar eftersom de är rädd att det kommer att drabba det dyrare elbilssegmentet från Tyskland, BMW, Audi, Mercedes samt vissa modeller av VW med Kinas mottullar och eftersom man säljer bra i Kina av dessa.
Sen införde då Trumpen strafftullar mot Kina förra perioden men nu har han ju Musk vid sin sida som har stora intressen i Kina inkl Teslafabriker.
Ja vem vet vart denna soppan tar vägen men den blir bara värre och värre! vi kanske ska titta på Brexit och börja överväga det som alternativ? Norge verkar också klara utan EU medlemskap🤔P paralun skrev:Jo mångas bedömning är ju att EU kommer att drabbas hårdast.
Tyskland motsatte sig strafftullar eftersom de är rädd att det kommer att drabba det dyrare elbilssegmentet från Tyskland, BMW, Audi, Mercedes samt vissa modeller av VW med Kinas mottullar och eftersom man säljer bra i Kina av dessa.
Sen införde då Trumpen strafftullar mot Kina förra perioden men nu har han ju Musk vid sin sida som har stora intressen i Kina inkl Teslafabriker.
Men jag har inga förhoppningar om detta i närtid då vi ska köra allt i botten innan vi reagerar😢
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 313 inlägg
Norge är så nära medlem man kan vara utan att vara det. De följer det som beslutas i EU etc, men utan rösträtt. Om man nu tycker att EU är så dåligt och man vill ha andra regler än de som beslutas i EU så är det nog inte Norge man bör ha som förebild.R Rejäl skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 313 inlägg
Ja men vems business är det som Trump och Musk arbetar för? Är det Ukrainas, Rysslands, Kinas, USAs eller rentav bara sina egna?P paralun skrev:
Om det är så att Musk vill ha bra avtal med Kina för att det är bra för Tesla, så låter det som att det är Tesla som är viktigast för honom. USA kanske på andra plats. Ukraina troligen rätt oviktigt för honom. Ukraina kan vara ok att engagera sig i, så länge det inte går ut över Musks business?!
Nja medlemmar i EU är dom inte eller nära hur kan man vara en icke medlem och ändå nära?
Ja dom har EES-avtalet som förbinder dom att följa vissa delar men långt ifrån allt..
EES-avtalet omfattar inte följande EU-politikområden:
Jag skrev att ”Norge verkar klara sig utan EU medlemskap”
Och du påstår återigen att ”De följer det som beslutas i EU etc, men utan rösträtt.”
Vilket dom inte gör det är ganska mycket dom slipper..
Och sedan kan man fråga sig hur mycket det kontrolleras att Norge följer EU-beslut och hur straffas dom för det?
Ja dom har EES-avtalet som förbinder dom att följa vissa delar men långt ifrån allt..
EES-avtalet omfattar inte följande EU-politikområden:
- Den gemensamma jordbruks- och fiskeripolitiken (även om avtalet innehåller bestämmelser om olika aspekter av handeln med jordbruks- och fiskeriprodukter).
- Tullunionen.
- Den gemensamma handelspolitiken.
- den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken,
- Rättsliga och inrikes frågor (även om Eftaländerna ingår i Schengenområdet).
- Ekonomiska och monetära unionen (EMU).
Jag skrev att ”Norge verkar klara sig utan EU medlemskap”
Och du påstår återigen att ”De följer det som beslutas i EU etc, men utan rösträtt.”
Vilket dom inte gör det är ganska mycket dom slipper..
Och sedan kan man fråga sig hur mycket det kontrolleras att Norge följer EU-beslut och hur straffas dom för det?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 313 inlägg
Du listar upp några saker som inte berör Norge (varav en inte berör Sverige heller)R Rejäl skrev:
Meningsfullare hade varit visa listan (som är ORDENTLIGT mycket längre) över allt där de e TVUNGNA att följa EU utan att ha bestämmanderätt.
I kristider ser man hur viktigt EU är.
Norge stod helt utanför EUs Corona-vaccin program.
Och stod risken att helt bli utan vaccin när EUs kvot skulle fördelas.
En svensk blev stor hjälte i Norge när han å deras vägnar lyckades förhandla med resten av EU så även Norge skulle få.
Många EU-tveksamma här i Norge fick sig en tankeställare under coronapandemin
”Sverige kjøper inn mer doser enn vi har rett til, for å selge videre til Norge og Island. Det er den praktiske måten vi løser dette på, sier Bergström til NRK.”
https://www.nrk.no/norge/svenskene-skal-sikre-norge-korona-vaksiner-1.15133327
Ja du insinuerade det, indirekt då enligt nedan!Fairlane skrev:
Och skriver man det till en person så är det undermedvetet riktat mot den så det råder det inga tveksamheter om det ser alla, förutom du kanske då!Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 313 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
Jag har inte tid att läsa alla inlägg än, det kommer nytt hela tiden.
Vad jag vill rekommendera för er som vill lära mer om det diplomatiska spelet bakom Finlands agerande under andra världskriget, vilka som förhandlade med vem och när/hur/var, och även de rent militära frågorna, i detalj så finns det mycket fakta i "Finland i Krig", tre delar som går igenom varenda dammtuss om vad som hände. Rekommenderas!
Jag har serien själv: https://www.bokborsen.se/view/Backs...93-Tre-Delar-%80%93-Komplett-1-1939-/13660800
Jag håller på att läsa den igen, men den är faktaspäckad och inget man tar in på en dag.
Vad jag vill rekommendera för er som vill lära mer om det diplomatiska spelet bakom Finlands agerande under andra världskriget, vilka som förhandlade med vem och när/hur/var, och även de rent militära frågorna, i detalj så finns det mycket fakta i "Finland i Krig", tre delar som går igenom varenda dammtuss om vad som hände. Rekommenderas!
Jag har serien själv: https://www.bokborsen.se/view/Backs...93-Tre-Delar-%80%93-Komplett-1-1939-/13660800
Jag håller på att läsa den igen, men den är faktaspäckad och inget man tar in på en dag.
Administrator
· Skåne
· 7 915 inlägg
Den här tråden har spårat ur, stänger den för moderering.
/Moderator
/Moderator